۱۴ شهريور ۱۳۹۵ - ۱۸:۳۱
کد خبر: ۴۴۷۲۱۸
عضو هیأت علمی جامعه المصطفی العالمیه:

دوران طولانی تحصیل در حوزه طلبه را از جامعه دور می‌‌کند

حجت الاسلام والمسلمین زینتی با بیان این‌که دوران طولانی تحصیل در حوزه طلبه را از جامعه دور می‌کند، گفت: امروز اگر بخواهیم 20 سال طلبه را در حوزه مشغول کنیم رقبای ما صحنه را از دست ما گرفته و خدمات علمی و دینی را با رویکرد خودشان به جامعه و مردم تزریق می کنند.
زینتی

حجت الاسلام والمسلمین علی زینتی در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری رسا،‌ نخستین گام در فرایند دست یابی به متون آموزشی قوی برای حوزه های علمیه را فهم ضرورت این مسأله دانست و اظهار داشت: در ضرورت این مسأله دلایل زیادی می توان ارائه کرد که مورد نخست تسهیل در فراگیری است؛‌ متونی که آموزشی نباشد و برای اغراض دیگری نوشته شده باشد نمی تواند همانند تأثیر گذاری یک متن آموزشی مؤثر باشد.

متون غامض و پیچیده ضعف کتاب های حوزه

عضو هیأت علمی جامعه المصطفی العالمیه افزود: متنی که برای آموزش نگاشته می شود از همان ابتدا دارای استانداردهای لازم خواهد بود و همین متن تأثیرگذاری بیشتری نسبت به متون غیر آموزشی حتی متقن دارد؛ نباید فراگیران یک درس غیر از مشکلاتی ذاتی آن دانش مشکلات دیگری را تحمل کنند به همین دلیل امروز نباید وقت طلبه روی فهم متون غامض و پیچیده ای گذاشته شود که فراگیری آن علم را با مشکلات زیادی مواجه کند.

وی نگاه به فرصت های پیش رو را از دیگر ضرورت های تحول در متون آموزشی حوزه دانست و تأکید کرد: اگر سراغ متن های قدیمی برویم که متقن و غنی هستند و عمق زیادی دارند و پیچیده است، باید فرصت های طولانی 15 تا 20 ساله برای فهم آنها وقت گذاشته شود که این مسأله از صبر و حوصله طلبه امروز خارج است.

حجت الاسلام والمسلمین زینتی ادامه داد: اصلا این گونه هزینه های زیاد از اهداف سازمانی حوزه خارج است و اگر این مسأله با همه معایبش در حوزه ادامه پیدا کند رقبای ما گوی سبقت را از حوزه می ربایند و آن جا است که باید از دست دادن کارکردهای اصیل حوزه در جامعه باشیم.

وی با بیان این که یکی از ویژگی های اصلی متون آموزشی کهن جامعیت و عمق مطالب است، یادآور شد: باید در تدوین متون جدید این موضوع مورد دقت زیادی قرار بگیرد؛ بله متون آموزشی باید تسهیل شود ولی اگر از عمق کمی برخوردار باشد نمی توانیم توقع حوزه ای پویا و عالم پرور داشته باشیم.

مراکز دانشگاهی گوی سبقت را از دست حوزه ربوده اند

عضو هیأت علمی جامعه المصطفی العالمیه ابراز نگرانی کرد: امروز مراکز علمی همسوی حوزه مثل دانشگاه هایی که علوم انسانی را به دانشجویان ارائه می کنند در مدت زمان کمتر و با دقت خوبی به بازدهی مطلوبی دست پیدا می کنند در حالی که این مسأله در حوزه وجود ندارد؛ وقتی دانشگاه با پنج یا شش سال دانشجوی خود را به عنوان یک کارشناس وارد جامعه می کند ولی حوزه می خواهد حداقل 10 سال بر روی طلبه کار کند مشخص است که اندیشه و افکار جامعه رنگ و بوی حوزه ندارد چراکه اصلا فرصتی برای طلبه برای حضور در جامعه و تأثیر گذاری نمانده است.

وی تأکید کرد: روش سنتی حوزه خوب بود ولی برای دوران خودش؛ امروز اگر بخواهیم 20 سال طلبه را در حوزه مشغول کنیم رقبای ما صحنه را از دست ما گرفته و خدمات علمی و دینی را با رویکرد خودشان به جامعه و مردم تزریق می کنند.

حجت الاسلام والمسلمین زینتی با اشاره به یکی دیگر از ضرورت های تحول در متون حوزوی ابراز داشت: طلبه امروز در جامعه باید هر لحظه آماده به پاسخ گویی به سؤالات و شبهات جوانان باشد و این مسأله متونی جامعه و قوی و تدریس در مدت کوتاه را می طلبد؛ اگر بخواهیم طلبه ای را آماده پاسخ گویی به سؤالات هفت سال دیگر یا 10 سال دیگر کنیم سؤالات او توسط افرادی بی اطلاع از دین پاسخ داده خواهد شد./1330/ت302/ی

ارسال نظرات