۲۳ شهريور ۱۳۹۵ - ۱۶:۰۳
کد خبر: ۴۴۹۴۵۰
معاون امنیتی و انتظامی وزیر کشور خبر داد؛

آغاز صدور ویزای اربعین حسینی با اعتبار 20 روز

معاون امنیتی و انتظامی وزیر کشور گفت: صدور ویزا با اعتبار 20 روز از یک هفته پیش آغاز شده است و از زائران بدون ویزا هیچ نوع حمایتی نمی‌شود.
ذوالفقاری

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، حسین ذوالفقاری معاون امنیتی و انتظامی وزیر کشور امروز در نشست خبری تشریح آخرین اقدامات صورت گرفته برای اربعین حسینی که در وزارت کشور برگزار شد، گفت: با توجه به اینکه سال گذشته فشار زیادی بر مرز مهران بود، حل این مشکل در دستور کار قرارگرفته و تصمیم بر این شد تا مرز کمکی دیگری در منطقه سومار- مندلی ایجاد شود.

وی افزود: البته افزون بر این تلاش می‌کنیم که فشار و حجم زائران را به سمت مرزهای جنوبی کشور همچون چزابه و شلمچه که از ظرفیت بیشتری برخوردار هستند هدایت کنیم.

صدور ویزای زائران اربعین حسینی از یک هفته پیش آغاز شده است

ذوالفقاری با اشاره به اینکه یکی از مشکلات سال گذشته تأخیر در صدور ویزا بود، عنوان کرد: در سال جاری این روند زودتر آغازشده و صدور ویزا برای مراسم اربعین در چهار نقطه کشور ازجمله سفارت عراق در تهران، کنسولگری عراق در خراسان رضوی، کرمانشاه و خوزستان از یک هفته پیش آغازشده است، علاقه‌مندان می‌توانند با مراجعه با سامانه سما حج و زیارت اقدام به ثبت‌نام کنند.

معاون امنیتی و انتظامی وزیر کشور افزود: از 10 تا 15 مهر با حضور افرادی از کشور عراق در 12 نقطه کشور صدور ویزا آغاز می‌شود.

وی درباره بیمه زائران اربعین ابراز کرد: همه زائران افزون بر ویزا باید درباره بیمه نیز اقدامات لازم را انجام دهند، که از هر نفر 25 هزار تومان بابت حق بیمه دریافت می‌شود.

اعتبار ویزای زائران 20 روز است

ذوالفقاری بابیان هزینه ویزای هر نفر 40 دلار و مدت اعتبار آن 20 روز است، ابراز کرد: ما تلاش کردیم هزینه ویزا کاهش یابد اما طرف عراقی موافقت نکرد.

معاون امنیتی و انتظامی وزیر کشور درباره مشکلات ویزای اتباع خارجی در ایران، گفت: سال گذشته دولت عراق برای آنها ویزا صادر نکرد اما امسال طی هماهنگی با عراق تمام اتباع خارجی که مجوز اقامت در ایران را دارا باشند می‌توانند با مدرک قانونی درخواست ویزا کنند.

وی با اشاره به برگزاری 14 جلسه در ستاد مرکزی اربعین و 53 جلسه کمیته‌های مرکزی در حواشی این ستاد، عنوان کرد: در این جلسات تصمیم بر این شده ساختار اداری اربعین با تغییرات و اصلاحاتی دارای کمیته‌های متعدد شود.

ذوالفقاری از مستقل شدن کمیته اعزام، اسکان و تغذیه از یکدیگر خبر داد و گفت: بر همین اساس کمیته مدیریت شهری و خدمات بهداشتی زائران تشکیل‌شده و مسؤولیت آن از مرز ایران تا عراق بر عهده شهرداری‌ها گذاشته شد.

معاون امنیتی انتظامی وزیر کشور درباره خودپرداز‌های بانکی در عراق، اظهار داشت: امسال طی هماهنگی با تعدادی از بانک‌ها تلاش کردیم دستگاه خودپرداز در عراق نصب شود تا خدمات بیشتری به زائران ارائه شود اگرچه به زائران توصیه می‌شود به‌اندازه کافی وجه نقد همراه خود داشته باشند.

از زائران بدون ویزا هیچ نوع حمایتی نخواهد شد

وی بابیان اینکه از هرگونه ورود افراد بدون ویزا به عراق جلوگیری می‌شود، بیان داشت: افزون بر این کسانی که بدون ویزا و به‌صورت غیرقانونی وارد عراق شوند هیچ نوع حمایت کنسول از آنها نخواهد شد.

زائران اربعین حسینی از اعزام تک‌نفره خودداری کنند

ذوالفقاری با توصیه به زائران اربعین حسینی مبنی براینکه از اعزام تک‌نفره خودداری کنند و به‌صورت گروهی یا در قالب کاروان اقدام به سفر کنند تا کمتر دچار مشکل شوند، عنوان کرد: شاید درگذشته افرادی که به‌صورت گروهی ویزا دریافت کرده بودند به مشکل برمی‌خوردند اما برای سال جاری به همه افراد دارای ویزای گروهی دریافت یک برگه هلوگرام‌دار داده می‌شود تا در صورت جا ماندن از گروه به‌تنهایی سفر خود را ادامه دهند.

معاون امنیتی و انتظامی وزیر کشور درباره دستگاه‌های کنترل ویزا در مرز بین نیروهای ایرانی و عراقی، گفت: بر اساس توافق بین مسؤولان ایرانی و عراقی قرار است که بین دستگاه‌های کنترل ویزا در ایران و عراق اتصال و لینک ایجاد شود تا هنگام کنترل در مرز ایران در مرز عراق نیز ثبت شود از ازدحام در مرزها کاسته شود.

اصل مسؤولیت تأمین امنیت زائران بر عهده دولت عراق است

وی درباره امنیت زائران در عراق، بیان داشت: اگرچه ما در حوزه امنیت و خدمات به دولت عراق کمک می‌کنیم اما اصل مسؤولیت بر عهده دولت عراق است.

ذوالفقاری افزود: دولت عراق برای تأمین امنیت زائران اربعین برنامه وسیعی دارد و در این زمینه تجربه زیادی هم دارد، ما نیز درزمینهٔ کارهای مستشاری، هماهنگی میدانی، مسائل امداد و نجات اعلام آمادگی کردیم.

معاون امنیتی انتظامی وزیر کشور درباره امکان اعزام زائران حسینی با وسیله خودروهای شخصی از ایران به عراق، بیان داشت: با توافق‌های به‌عمل‌آمده اتوبوس‌ زائران از ایران تا شهر نجف می‌توانند مسیر را طی کنند اما درباره خودروهای شخصی هنوز توافقی صورت نگرفته است.

ستاد اطلاع‌رسانی اربعین صداوسیما است

وی افزود: مسؤولان ستاد اطلاع‌رسانی اربعین صداوسیما است، بنابراین مسؤولان کمیته‌ها باید در حوزه مسؤولیت خود اطلاع‌رسانی کنند چراکه سال گذشته در این زمینه با مشکلاتی روبرو شدیم.

ذوالفقاری از تهیه و توزیع کتاب راهنمای زائران حسینی برای اطلاع‌رسانی بیشتر زائران خبر داده و خاطرنشان کرد: وب‌سایت ستاد مرکزی اربعین به آدرس SEMQ.MOI.IR و کانال تلگرام برای اطلاع از آخرین اخبار اربعین در دسترس عموم مردم قرارگرفته است./201/807/ب1

ارسال نظرات