۲۶ شهريور ۱۳۹۵ - ۱۳:۴۵
کد خبر: ۴۵۰۰۶۱
آیت‎الله مظاهری:

سیر در مقام لقای خداوند هدف از خلقت انسان است/ استدلال راهی برای رسیدن به مقام تسلیم و رضا نیست

حضرت آیت‎الله مظاهری با بیان این که مقام خلیفة‎اللهی انسان بسیار بالا است، گفت: خداوند ما را برای این خلق کرده است که به این مقام برسیم و پس از آن انسان به سیر من الحق الی الحق می‎پردازد.
آیت الله مظاهری

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، حضرت آیتالله حسین مظاهری پنجشنبه شب در سخنرانی هفتگی خود در مسجد حکیم اصفهان با اشاره به رابطه انسان با خداوند متعال، گفت: اگر انسان میخواهد شخصیت داشته باشد باید رابطه خود را با خداوند اصلاح کند، اگر سعادت دنیا و آخرت بخواهد در این رابطه هست، اگر زندگی رفاهی بخواهد در این رابطه وجود دارد و اگر زندگی منهای غم و غصه بخواهد در رابطه با خداوند وجود دارد.

وی با بیان این که کسی که با خداوند رابطه برقرار کند، عاقبت به خیر خواهد شد، افزود: هر که رابطه با خداوندش عالی باشد، حتما در این دنیا حیات طیبه خواهد داشت و اگر کسی این رابطه را ندارد باید بداند که تقصیر از خود انسان است، اگر زندگی توأم با بدبختی و شقاوت داری بدان رابطه با خدایت محکم نیست.

رییس حوزه علمیه اصفهان با اشاره به این که رابطه با خداوند باید اصلاح شود و مورد رضایت او باشد، اظهار کرد: بیش از صد آیه در قرآن وعده داده است که هم دنیا و هم آخرت در گرو این رابطه نهفته است، در پایان سوره مبارکه فجر خداوند به کسی در اثر رابطه با خداوند به نفس مطمئنه رسیده است، میگوید بیا به سوی خداوند، برای چنین فردی نماز یک مکالمه و معاشقه با خداوند است.

وی گفت: امام ششم میفرمایند، دو رکعت نماز شب، نه یازده رکعت، بلکه دو رکعت نماز شب پیش من از دنیا و آن چه در دنیا است، با ارزشتر است، مکالمه و معاشقه و گفتوگو با خداوند این چنین جایگاهی دارد، اگر کسی رابطهاش با خداوند محکم باشد در هنگام خواندن حمد و سوره این را میفهمد، او در رکوع و سجده معنای رکوع و سجده را با دل مییابد.

حضرت آیتالله مظاهری ادامه داد: انسانی که رابطهاش با خداوند عالی باشد، وقتی نماز میخواند خداوند به او آفرین میگوید، معلوم است که برای او نماز از هر لذتی بالاتر است و دو رکعت نماز ارزش دارد به دنیا و آن چه در دنیا است، در آخرت هم به او خطاب میشود که به سوی پروردگارت بازگرد، اهل دل به این مقام میگویند «سیر من الحق الی الحق»، در این سیر دیگر لذت بهشت و مافیها دیگر برای شخص معنایی ندارد.

وی با اشاره به روایتی مبنی بر شکایت بهشت از اهل رابطه محکم و عالی با خداوند ابراز کرد: در مسیر سیر به سوی خداوند توقف ممنوع است، در حرکت سیر و سلوکی این توقف ممنوع است، مکالمه و معاشقه با خداوند در این رابطه ممنوع است، لذا این آیه میفرماید بیا بهشت برایت کوچک است، به سوی خداوند بیا، ای کسی که تو از خداوند راضی هستی و خداوند نیز از تو راضی است.

استاد اخلاق حوزه علمیه گفت: با استدلال و تلاش و کوشش نمیتوان به این سیر و سلوک رسید، بلکه ریاضت و عبادت میخواهد، سیر و سلوک میخواهد تا به مقام رضا و تسلیم برسد، تا به جایی برسد که خداوند از او راضی باشد و بگوید هدف از خلقت تو بودی که تحقق پیدا کرد و این هم صددرصد راضی از خداوند است و معلوم است که در سیر و سلوکش بهشت برای او کوچک است.

وی ادامه داد: خداوند به بندهای که دارای نفس مطمئنه است میفرماید داخل بندگانم بشو، وارد حوض کوثر میشود، به دست امیرمؤمنان(ع) از حوض کوثر مینوشد و او را به مقام کامل انسانیت میرساند و در سیر به مقام قرب خداوند وارد میکند و اصلا در نظر این فرد بهشت ارزشی ندارد، معلوم است کسی که صاحب بهشت را دارد به بهشت نظری نمیکند.

حضرت آیتالله مظاهری با بیان این که مقام خلیفةاللهی انسان بسیار بالا است، خاطرنشان کرد: خداوند ما را برای این خلق کرده است برای این که به این مقام برسیم، انسان هفت مرحله را طی میکند، یقظه، توبه، تقوا، تخلیه، تحلیه، تجلیه، فنا که عرفا در این مقام فنا ساکت میشوند، یعنی خداوند را بیابد نظیر آدم تشنهای که آب بجوید و آن را بیابد و حضرت امام(ره) میفرمودند این مقام فنا و لقا تازه مرحله اول است و مقدمه است برای سیر من الحق الی الحق است.

وی گفت: در این سیر من الحق الی الحق هر قدمی که برمیدارد، به استکمال میرسد، او خلیفةالله است اما گاه به جایی میرسد که به او میگویند علمای امتم از انبیا بنیاسرائیل بالاتر هستند، اینها چه مطالبی است که برای ما گفتهاند، ما کجا و این حرفها کجا؟ همه ما در هوا و هوسها غرق هستیم و خبری از سیر و سلوک نیست در حالی که هدف از خلقت این سیر و سلوک است./914/202/ب2

ارسال نظرات