۱۰ مهر ۱۳۹۵ - ۱۳:۰۶
کد خبر: ۴۵۲۵۳۱
رزمنده دوران دفاع مقدس:

بصیرت‌افزایی مهم‌ترین نقش روحانیت در دوران دفاع مقدس بود

حجت الاسلام حسین خانی به تبیین نقش روحانیت در دوران دفاع مقدس پرداخت و گفت: شهدا و رزمندگان روحانی به تعبیر حضرت امام(ره) به تعلقات و تمنیات دنیا پشت پا زدند و همراه صعود و عروج خودشان رزمندگان را هم با آگاهی و بصیرت به معراج رساندند.
رزمنده روحانی

حجت الاسلام  کریم حسین خانی، رزمنده دوران جنگ تحمیلی در گفت و گو با خبرنگار خبرگزاری رسا، با بیان اینکه دفاع ما براساس آن چیزی که حضرت امام گفتند در حقیقت دفاع مقدس بوده است، ابراز داشت: جنگ ما در واقع جنگ مکتب‌ها بوده است در واقع مکتب‌ها بودند که تقابل می‌کردند بخاطر همین اگر ما دفاع را مقدس بدانیم و دفاع مقدس را دفاع مکتبی بدانیم  طبیعتاً در این عرصه نقش روحانیت نقش بی بدیلی بود و می‌شود گفت که حقیقتاً روحانیت در این بحث نقش اساسی و بی بدیل را ایفا کردند.

وی ادامه داد: روحانی‌هایی که در دوران دفاع مقدس حضور داشتند می‌توان آنها را در چند جبهه تقسیم کرد، بعضی از بزرگان و حضرات آیات بودند که وجود اینها نفس اینها طبیعتاً در واقع جبهه‌ها را گرم نگه می‌داشت، مثل شهدای محراب چون شهید آیت الله قاضی و بزرگانی مانند حضرت آیت الله مشکینی، آیت الله بهائدینی و در واقع بزرگانی که بودند شهید بهشتی و آن‌هایی که در دوران دفاع مقدس نقش پدرانه و در واقع رهبری و گرمی بخش صحنه های دفاع مقدس بودند.

 حجت الاسلام حسین خانی تصریح کرد: یک نقش دیگری هم که روحانیت در حوزه دفاع مقدس داشتند، بحث ترغیب و تشویق مردم، گرم نگه داشتن تنور جنگ و نهایتاً پشتیبانی‌هایی بود که باید از طرف امت اسلام می‌شد و جبهه‌ها را گرم نگه می‌داشت.

 وی افزود: قسمت دیگری از کار روحانیت این بود که در بین رزمندگان بودند و در حوزه تبیین دفاع مقدس، ارزش دفاع و در حوزه اینکه دفاع باید دفاع مشروع باشد و نهایتاً احکام جبهه و مسائلی که از این قبیل بود همچنین در بصیرت دهی و نهایتاً ساماندهی بحث دفاع نقش بی بدیلی داشتند.

این جانباز دفاع مقدس  یکی دیگر از فعالیت‌های روحانیون در جنگ را در واقع کارهای تبلیغی و رزمی دانست و گفت: این قشر طبیعتاً در شناخت رزمنده، رزمندگی و جنگ کردن، مجروح شدن و نهایتاً به فیض شهادت رسیدن جایگاه خاص خودشان را داشتند.

حجت الاسلام حسین خانی اظهار داشت: در هشت سال دفاع مقدس یک عمامه به سر یا در واقع همان طلبه عمامه به سر بعضاً کار یک فرمانده گردان را به عهده می‌گرفت، بنابراین در طول دفاع مقدس جبهه های ما شاخصه خاص خودش را داشت آن هم بحث مکتبی بودن، انقلابی بودن، نهایتاً ایثار، شجاعت، شهامت و نهایتاً عمل به تکلیف بوده است.

وی ادامه داد: این مؤلفه های خاص دوران دفاع مقدس برگرفته از فرهنگ و آموزه های دینی بود که این آموزه های دینی توسط روحانیت در چهار حوزه ای نامبرده رشد پیدا می‌کرد.

حجت الاسلام حسین خانی با بیان اینکه از نظر آمار تعداد شهدای روحانی ما در دوران دفاع مقدس نسبت به جمعیت آنان چند برابر است، ابراز داشت: در واقع شهدا و رزمندگان روحانی ما به تعبیر حضرت امام(ره) تمام به تعلقات و تمنیات دنیا پشت پا زدند و همراه صعود و عروج خودشان رزمندگان را هم با آگاهی و با بصیرت به معراج رساندند و امروز هم ما اثر این فداکاری‌ها را می‌بینیم.

وی افزود: اگر گردانی موفق بوده و یا خط شکن بوده است، ‌همه اینها بر می‌گردد به اینکه یک روحانی چند طلبه در آن گردان بحث معنوی کار کردند و رزمندگان ما با آن بصیرت و آگاهی توانستند این موازنه را بهم بزنند./875/ت302/ی

ارسال نظرات