۱۱ مهر ۱۳۹۵ - ۱۲:۳۵
کد خبر: ۴۵۳۰۲۶
مؤسس مدرسه قرآنی اباصالح مطرح کرد؛

لزوم نگاه کاربردی به قرآن کریم/ تبلیغ اسلام از حنجره کودکان

حجت الاسلام امینی لازمه نگاه کاربردی به قرآن کریم را نگاه موضوعی به آیات دانست و گفت: حافظان قرآن کریم از همان ابتدای حفظ باید در آیات قرآن تأمل و تدبر، در تفسیر مطالعه و به ترجمه آیات و مفاهیم آن مسلط باشند.
حجت الاسلام احمد امینی

حجت الاسلام احمد امینی مؤسس مدرسه قرآنی اباصالح و والد علی امینی نابغه‌ قرآنی در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری رسا، با ابراز خوشحالی از داشتن فرزندی صالح خاطر‌نشان کرد: بی‌تردید تمام آنچه موجب شده تا اکنون نام نابغه بر علی گذاشته شود،‌ همه از فضل و کمال خداوند متعال است تا معارف قرآن و اهل‌بیت از زبان و حنجره او تبلیغ و ترویج شود.

حجت الاسلام امینی در ادامه با اشاره به توفیق فراوان فرزندش در حفظ قرآن کریم افزود: علی علاوه بر این‌که حافظ کل قرآن کریم است، به ترجمه و مفاهیم آیات قرآن کریم نیز اشراف دارد.

وی در ادامه افزود: اجرای برنامه در محضر مقام معظم رهبری، اجرای بیش از 1500 برنامه در کشور‌های مختلف، آشنایی با علوم قرآنی و مباحث تفسیری، سخنرانی در بیش از 800 همایش‌ بین المللی و تخصصی و سخنرانی در بیش از 30 شبکه‌ تلویزیونی داخلی و برون مرزی از دیگر توفیقات علی امینی است.

لزوم نگاه کاربردی به قرآن کریم

امینی تصریح کرد: به برکت عمل به برخی از فرامین مقام معظم رهبری بود که علی توانست حافظ قرآن کریم شود چرا که ایشان نگاه کاربردی به قرآن کریم داشتند تا اگر در موضوعات و مسائل مختلف اسلامی بحث شد، آیاتی از قرآن کریم در ذهن خطور کند چرا که قرآن کریم ذهن را منشرح می‌کند.

حجت الاسلام امینی لازمه نگاه کاربردی به قرآن کریم را نگاه موضوعی به آیات قرآن دانست و خاطرنشان کرد: برای آن که نگاه کاربردی به قرآن کریم باشد، ضروری است حافظان قرآن کریم از همان ابتدای حفظ در آیات تأمل و تدبر داشته باشند، در تفسیر آیات مطالعه و به ترجمه آیات و مفاهیم آیات مسلط باشند.

وی در ادامه یادگیری تفسیر موضوعی را مهم ارزیابی و تأکید کرد: حافظان قرآن کریم در حین حفظ، تفسیر موضوعی نیز بیاموزند چرا که این شیوه از حفظ، منجر می‌شود تا با یک نگاه بالاتر و یک نگاه باز به محضر قرآن کریم مشرف شوند.

ظرفیت، شرایط و سطح کودکان در حفظ قرآن کریم سنجیده شود

مؤسس مدرسه قرآنی اباصالح(عج) با بیان این که بنده و مادر علی‌آقا تمام اوقات خود را وقف او کرده بودیم و در سطح بالاتری با او کار می‌کردیم تصریح کرد: هر کودکی در حفظ قرآن کریم ظرفیت، شرایط و سطحی دارد لذا هر فرد با توجه به نیاز، علائق، فرصت، و شرایط خود حفظ قرآن کریم را آغاز نماید چه بسا شخصی نتواند هر روز 12 ساعت برای حفظ قرآن کریم زمان صرف کنند اما هر روز می‌تواند دو ساعت را صرف این کار کند.

وی ادامه داد: به هیچ عنوان به خاطر کمبود وقت یا کامل نبودن شرایط، قرآن کریم را رها نکنید چرا که قرآن حیات‌بخش است و به هر میزان که بتوانیم کودکان خود را در پیمودن این راه تشویق کنیم، ولو فرزندمان هرروز نصف خط حفظ کند آن را غنیمت بدانیم و تشویقش کنیم.

حجت‌ الاسلام امینی محیط خانه را در سرعت و کیفیت حفظ مهم ارزیابی و خاطرنشان کرد: برای ایجاد محیطی قرآنی، معنوی، اخلاقی، شاداب و بانشاط در خانه کوشا باشید چرا که والدینی در تربیت و آموزش فرزندانشان موفق هستند که هم بازی و رفیق خوبی برای فرزندشان باشند.

وی تصریح کرد: محیط خانه باید محیطی شاداب و سرشار از مزاح و دور از مسائل استرس‌زا و اضطراب‌آور باشد لذا اگر فرزند هشت ساله است، والدین نیز همانند بچه‌های هشت ساله با کودکانشان بازی کنند به طوری که بچه احساس کند با هم‌بازی‌هایش بازی می‌کند.

امینی به دیدار فرزندش با مقام معظم رهبری اشاره‌ای داشت و گفت: مقام معظم رهبری در این دیدار بر مطالعه دروس، طلب علم، حفظ محفوظات قرآنی و تثبیت آنها توصیه داشته‌اند.

یک حافظ باید حامی، عارف و آمر به قرآن نیز باشد

مؤسس مدرسه قرآنی اباصالح(عج) درباره روش و شیوه حفظ قرآن کریم سخن گفت و اظهار داشت: ما در این راه از تجربه دوستان، اساتید مربوطه، مربیان توانمند و سابقه‌دار استفاده کرده و شیوه‌های حفظ قرآن را تکمیل کرده‌ایم زیرا یک حافظ نباید یک حافظ صرف باشد، بلکه یک حافظ قرآن باید مبلغ نیز باشد، چرا که قرآن کریم در آیه شریفه 39 سوره مبارکه احزاب می‌فرماید: «الَّذينَ يُبَلِّغُونَ رِسالاتِ اللَّهِ وَ يَخْشَوْنَهُ وَ لا يَخْشَوْنَ أَحَداً إِلاَّ اللَّهَ وَ کَفي‏ بِاللَّهِ حَسيباً».

وی به شرایط حافظان اشاره کرد و اظهار داشت: یک حافظ در عین حال که حافظ قرآن است باید حامی قرآن، عارف به قرآن و آمر به قرآن نیز باشد و برای رسیدن به این مهم باید علاوه بر حفظ الفاظ قرآن کریم معانی قرآن کریم را هم بیاموزد تا در سطوح مختلف از آن استفاده کند.

امینی با بیان این‌که هیچ محدودیتی برای استفاده از قرآن کریم وجود ندارد گفت: باید نگاهی بروز بر قرآن کریم وجود داشته باشد و احساس نشود این قرآن کتاب مکتوبی است که متعلق به هزار و 400 سال پیش است چرا که قرآن همواره در حال اتصال است. «كِتَابُ اللَّهِ حَبْلٌ مَمْدُودٌ مِنَ السَّمَاءِ إِلَى الأَرْضِ» و هیچ محدودیتی برای استفاده از قرآن کریم وجود ندارد.

تبلیغ اسلام از حنجره کودکان و با زبان‌های مختلف

وی بر اثر زمان و زبان در روند حفظ فرزندش اشاره و خاطرنشان کرد: دو حجاب زمان و زبان نباید تأثیری در روند نگاه فکری بگذارد لذا هدف ما در دوران حفظ علی آقا آن بود که بتواند در سطوح گوناگون و به زبان‌های مختلف در شبکه‌ها و رسانه‌های کشور‌ها از مکتب اهل بیت دفاع بکند.

امینی ادامه داد: در دورانی که ناجوانمردانه به دین اسلام هجوم می‌آورند و میلیارد‌ها دلار صرف هزینه‌های تبلیغی بر علیه اسلام می‌کنند ما نیز وظیفه داریم اسلام و مکتب خود را از حنجره این کودکان پاک و معصوم تبلیغ کنیم.

حجت‌الاسلام امینی به حقوق فرزند بر گردن والدین اشاره و تصریح کرد:یکی از مهمترین حقوق فرزند بر پدر و مادر از پیامبر اکرم(ص) روایت شده که فرموده است: «حَقُّ الوَلدِ على والِدِهِ أن يُحَسِّنَ اسمَهُ، و يُزَوِّجَهُ إذا أدرَكَ و يُعَلِّمَهُ الكِتابَ». حق فرزند بر پدر تعلیم و آموزش قرآن کریم است.

وی به سخنان مادر حضرت مریم(س) قبل از آنکه وی به دنیا بیاید اشاره کرد و اظهار داشت: قرآن کریم می‌فرماید: «إِذْ قالَتِ امْرَأَتُ عِمْرانَ رَبِّ إِنِّي نَذَرْتُ لَکَ ما في‏ بَطْني‏ مُحَرَّراً فَتَقَبَّلْ مِنِّي إِنَّکَ أَنْتَ السَّميعُ الْعَليمُ» همسر عمران گفت: پروردگارا، من فرزندى را که در شکم خود دارم براى تو نذر کردم تا او را در راه خدمت به تو آزاد بگذارم، پس او را با رضایت از من بپذیر که تو شنونده درخواست‌ها و دانا به راز دل‌هایى.

امینی رسیدگی به کودکان پس از به دنیا آمدن را مهم ارزیابی و تأکید کرد: زمانی که حضرت مریم(س) به دنیا آمد مادرش می‌گوید: «........ إِنِّي أُعيذُها بِکَ وَ ذُرِّيَّتَها مِنَ الشَّيْطانِ الرَّجيمِ». مادر حضرت مریم(س) نه تنها در فکر آینده نوزاد خود است بلکه دغدغه فرزندان و اولاد فرزندش و نسل‌های پس از او را نیز دارد از این رو واژه «ذُرِّيَّتَها» بیانگر این نگاه دور اندیشی مادر حضرت مریم(س) است که منجر به تربیت او می‌شود.

وی هفت سال دوم کودکی را هفت سال تعلم، یادگیری و مسئولیت‌پذیری دانست و تأکید کرد: این دوره بهترین زمان برای پرداختن به کار‌های تربیتی، اخلاقی، اعتقادی، قرآنی، آموزشی، علمی و پرورشی است چرا که در این دوره می‌توان زیربنای شخصیت کودک را شکل داد.

شایان ذکر است: حجت الاسلام احمد امینی قبل از آن که دوره‌های پیشرفته حفظ قرآن کریم را به علی‌امینی بیاموزد، بیش از پانزده سال در این رشته و در مکان‌ها و استان‌های مختلف مانند آذربایجان‌غربی، آذربایجان‌شرقی، قم، سیستان بلوچستان و استهبان شیراز مشغول به تدریس بوده است. /878/ت301/ی

 

خبرنگار: اکتای بهمنی

ارسال نظرات