۱۲ مهر ۱۳۹۵ - ۱۷:۵۰
کد خبر: ۴۵۳۲۶۱
حجت‌الاسلام والمسلمین ماندگاری مطرح کرد؛

درسی که امام حسین در واقعه عاشورا به بشریت آموخت

سخنران آستان مقدس حضرت معصومه(س) سه اصل را مقدمه آزمایش‌پذیری انسان مؤمن عنوان کرد و با اشاره به واقعه عاشورا گفت: امام حسین(ع) در واقعه عاشورا به بشریت آموخت تا باور کنند تمام زندگی امتحان است.
حجت الاسلام ماندگاری

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، حجت‌الاسلام‌والمسلمین محمدمهدی ماندگاری امروز در سخنرانی آستان مقدس حضرت معصومه(س) که در شبستان بزرگ امام خمینی(ره) برگزار شد با اشاره به اینکه از منظر شرع مقدس اسلام مؤمن در هر زمان و مکان مکلف به انجام تکلیفی معین است، اظهار داشت: در منظر شرع مقدس اسلام اگر مؤمن در انجام تکلیف موفق باشد در حقیقت مفهوم گذار از آزمایش الهی را درک کرده است؛ بر این اساس مؤمن مأمور است که برمدار آیه«فَإِذا فَرَغتَ فَانصَب؛ پس هنگامی‌که از کار مهمی فارغ می‌شوی به مهم دیگری پرداز، موفق بیرون می‌آییم» در هرلحظه از زندگی خود برای آزمایشی الهی آماده باشد.

مدیر موسسه فرهنگی روایت سیره شهدا با اشاره به اینکه درراه رسیدن به آرمان‌ها توقف وجود ندارد، گفت: رهبر معظم انقلاب دریکی از مهم‌ترین راهبردهای خود فرمودند«هرکسی که در بنای ایران جدید که زیر پرچم اسلام، این کشور دارد حرکت می‌کند و به آرمان‌ها نزدیک می‌شود، سهمی دارد، وجودش ارزشمند است. هرکسی این سهمش مؤثرتر است، یا همراه با خطرهای بیشتر است، یا جزو پیشروان قافله است، سهمش از این افتخارات و این سرافرازی‌ها از دیگران بیشتر است با هر حرکت خوبی که به سمت آرمان‌های پذیرفته‌شده و اعلام‌شده‌ اسلام حرکت کنید.»

حجت‌الاسلام‌والمسلمین ماندگاری با اشاره به اینکه امام حسین(ع) در واقعه عاشورا درسی به بشریت آموخت تا انسان باور کند تمام زندگی امتحان است، اظهار داشت: آیه 155 سوره بقره برای نشان دادن اهمیت امتحان در زندگی بشر نازل‌شده است؛ چنانکه خداوند متعال در این آیه فرموده است«وَ لَنَبْلُوَنَّکُمْ بِشَيْ‏ءٍ مِنَ الْخَوْفِ وَ الْجُوعِ وَ نَقْصٍ مِنَ الْأَمْوالِ وَ الْأَنْفُسِ وَ الثَّمَراتِ وَ بَشِّرِ الصَّابِرينَ؛ یعنی قطعاً همه شما را با چیزی از ترس، گرسنگی و کاهش در مال‌ها و جان‌ها و میوه‌ها، آزمایش می‌کنیم و بشارت‌ده به استقامت کنندگان» این آیه انسان را وادار می‌کند تا تأمل کند چرا انسان موجودی امتحان پذیر می‌شود.

سخنران آستان مقدس حضرت معصومه(س) با اشاره به اینکه سه اصل اصولی مقدمه آزمایش پذیری انسان مؤمن شده است، اظهار داشت: اولین و مهم‌ترین اصل این است که انسان در می‌یابد دلیل تمام هستی یعنی ذات اقدس الهی ممتحن این آزمایش بزرگ است؛ بر این اساس امتحان پذیر کردن بنده بر عهده خداست چراکه خالق عالم خود امتحان گیرنده است و خداوند متعال برای تربیت انسان او را همواره آزمایش می‌کند.

کارشناس معارفی آستان مقدس حضرت معصومه(س) با اشاره به اینکه دومین اصل امتحان پذیر شدن بنده حقیقت رشد دهنده آزمایش‌های الهی است، تصریح کرد: بر اساس نص آیه قرآن کریم که خداوند متعال می‌فرماید«إِنَّ اللَّهَ اشتَرى مِنَ المُؤمِنينَ أَنفُسَهُم وَأَموالَهُم بِأَنَّ لَهُمُ الجَنَّةَ؛ خداوند از مؤمنان، جان‌ها و اموالشان را خریداری کرده که در برابرش بهشت برای آنان باشد» انسان تا جایی که قابلیت داشته باشد در امتحانات الهی رشد می‌کند چنانچه که رهبر معظم انقلاب بهشت را بالاترین دستاورد شهید توصیف فرمودند و تصریح به این حقیقت از سوی معظم له در ذیل این سخنان بود که«مرگ برای همه هست. ما اگر درراه خدا بمیریم، به‌حسب موازین مادّی و ظاهری هم چیزی از دست نداده‌ایم. مردن، سرنوشت اجتناب‌ناپذیر هر یک از ماست. این متاعی است که بالاخره از دست ما خواهد رفت؛ ولی این متاع جان به دو گونه از دست می‌رود: یکی این‌که آن را گم کنیم و دیگر این‌که آن را بفروشیم. کدام بهتر است؟ آن‌ها که درراه خدا کشته نمی‌شوند، جانشان را گم‌کرده‌اند و در مقابل، چیزی در دست ندارند؛ و آن‌ها که این متاع را درراه خدا می‌دهند و جانشان را درراه او مصرف می‌کنند، کسانی هستند که آن را فروخته‌اند و در عوض چیزی گرفته‌اند: «ان‌اللَّه اشتری من‌المؤمنین انفسهم و اموالهم بانّ لهم الجنّة»»

حجت‌الاسلام‌والمسلمین ماندگاری با اشاره به اینکه سومین اصل امتحان پذیری انسان پاداش های الهی در مسیر آزمایش است، اظهار داشت: مجموع این تحلیل انسان را به درک دعای آخر زیارت عاشورا بسط می‌دهد و حقیقت آخرین فراز این زیارت را برای عزادار امام حسین(ع) مفهوم می‌بخشد چنانچه که در این دعا آمده است«اَللَّهُمَّ لَکَ الْحَمْدُ حَمْدَ الشَّاکِرينَ لَکَ عَلى مُصابِهِمْ؛ اَلْحَمْدُ للَّهِ عَلى عَظيمِ رَزِيَّتى»؛ اینکه انسان دعا می‌کند پروردگارا بر تمام مصائب تو را شکر می‌کنم یعنی به درک آرمان الهی آزمایش دست‌یافته است./837/ت302/ی

ارسال نظرات