۱۸ مهر ۱۳۹۵ - ۱۵:۴۶
کد خبر: ۴۵۳۹۵۵
پیشنهاد به آیت الله اعرافی(2)

پیشنهادات رسانه‌ای؛ فعال‌سازی معاونت رسانه‌ای در ساختار مدیریتی حوزه/ ورود تخصصی طلاب در عرصه رسانه

همزمان با تغییر و تحول در مدیریت کلان حوزه های علمیه سراسر کشور، استادان، فضلا و طلاب در راستای دستیابی به تحول‌ مطلوب و همه جانبه پیشنهادات خود را آیت الله اعرافی اعلام کردند.
طرح تحول حوزه های علمیه تحول، اعرافی، پیشنهادات، حوزه علمیه قم

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، همزمان با تغییر و تحول در مدیریت کلان حوزههای علمیه سراسر کشور و انتخاب آیتالله اعرافی از سوی شورای عالی حوزه حرکت جدید و جدی از سوی طرفداران تحول حوزه در قالبهای مصاحبه، نامه به آیتالله اعرافی، جلسات نقد و بررسی، نشستهای تحولی در قم شکل گرفته است.

چندی پیش کانال تلگرامی«پیشنهاد به آیتالله اعرافی» در اقدامی از فضلا، استادان و تأثیرگذاران تبلیغی و فرهنگی خواسته نظرات خود را درباره کیفیت تحول در حوزه علمیه مطرح کنند؛ خبرگزاری رسا پس از جمع آوری نظرات و فصلبندی و روان‌نویسی آن، اقدام به انتشار برخی نظرات کرده است.

قرار است اصل متن پیشنهادات به مدیر جدید حوزه علمیه در قالب کتابچه
ای به آیتالله اعرافی تقدیم شود. 

بخش دوم پیشنهادات به شرح زیر است؛ در این بخش پیشنهادات تبلیغی برخی از فضلای حوزه علمیه قم دسته
بندی شده است.

گسترش دامنه فعالیت‌حوزه‌ علمیه در عرصه رسانه

با وجود فعالیت‌های حوزه علمیه پس از انقلاب در رسانه و به ویژه صدا و سیما اما متأسفانه با این حال این مقدار فعالیت بسیار ناچیز به نظر می‌رسد به گونه‌ای که کاهلی رسانه‌ها و عدم ارتباط حوزه علمیه با مهم‌ترین ابزار دنیا باعث پدید آمدن نوعی بدبینی نسبت به حوزویان شده است که می‌توان با ایجاد رابطه‌ای مناسب با اصحاب رسانه این کمبود رفع شود تا جایی که می‌توان به مسؤولان پیشنهاد ایجاد شبکه‌ حوزوی را داد.

ورود مستقیم و تخصصی حوزه علمیه در عرصه فیلم‌نامه نویسی، کارگردانی، فیلم‌سازی و مستند‌سازی

متأسفانه حوزه علمیه در جنگ‌فرهنگی و رسانه‌ای آن گونه که باید فعال نبوده است، به نظر می‌رسد فعالیت در زمینه‌هایی همچون فیلم‌نامه‌ نویسی، کارگردانی، فیلم‌سازی و مستند‌سازی ضروری به نظر می‌رسد چرا که بدون تردید تحقق این مهم سبب رشد و بالندگی حوزویان و در نهایت منجر به تغییر افق فکری جامعه نسبت به حوزویان و همچنین ترویج فرهنگ ناب و اصیل اسلامی ایرانی است.

تفکیک و ساماندهی فعالیت‌های تبلیغی داخلی و برون مرزی

تشکیل کمیته‌ تبلیغ و ساماندهی امر تبلیغ به دو صورت تبلیغ داخلی و تبلیغ خارجی به گونه‌ای که با مدیریت دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه تبلیغ داخل کشور ساماندهی شود و تبلیغ بین الملل به جامعه‌المصطفی العالمیه واگذار شود.

استفاده کامل از ظرفیت رسانه توسط طلاب جوان کارشناس

استفاده کامل از ظرفیت رسانه توسط طلاب جوان کارشناس به گونه‌ای که متمرکز و اصولی وارد این عرصه شوند چرا که تشکیلات فعلی، روحانیت را در حد مشاوران رسانه‌ای در ذیل حوزه ریاست قرار می‌دهد به هیچ عنوان پاسخگوی این نیاز نیست.

تعریف فعالیت رسانه‌ای به صورت گسترده

تعریف فعالیت‌ رسانه‌ای به صورت وسیع به گونه‌ای که علاوه بر دربرگیری پژوهش رسانه‌ای، بتواند تولید، مدیریت و تعامل رسانه‌ای نیز داشته باشد و معاونت رسانه همانند معاونت پژوهش فعالیت خود را از مدارس پایه گذاری کند.

تعریف رسانه و فعالیت حوزه علمیه در رسانه به صورت عام باشد به گونه‌ای که از رسانه‌های مکتوب تا رسانه‌های دیجیتال و ترکیبی نوین را شامل شود و در راستای آن معاونت رسانه حوزه اصل را بر سیاست‌گذاری و نظارت گذاشت و سیاست‌گذاری نیز مبتنی بر پژوهش باشد.

استفاده از ظرفیت‌ نهاد‌های فعال در عرصه رسانه

استفاده از ظرفیت نهاد‌های فعال در عرصه رسانه مانند دفتر تبلیغات، سازمان تبلیغات، صدا و سیما، قرارگاه خاتم، مؤسسات اوج و سراج و امثال اینها با هدف افزایش کارایی و گسترش بُعد رسانه‌ای حوزه در دستور کار قرار گیرد.

فعال‌سازی معاونت رسانه ای در ساختار مدیریتی حوزه

فعالیت‌ رسانه‌ای حوزه علمیه مستقل از آنتن باشد به طوری که دغدغه آنتن به وجود نیاید چرا که در این صورت کیفیت فعالیت‌ها کاسته شده و تنها کمیت دغدغه‌ای برای بخش رسانه‌ حوزه خواهد شد.

شایان ذکر است منظور از حوزه، ساختار مدیریتی حوزه است وگرنه حوزه به معنای طلاب، روحانیت و مؤسسات فرهنگی و تبلیغی ضروری است آنتن در اختیار داشته باشند و معاونت رسانه‌ای مدیریت حوزه باید حمایت از این قبیل فعالیت‌ها را در دستور کار قرار دهد.

ایفای نقشی فعال در مناسبت‌های دینی

حوزه‌ علمیه در عرصه فعالیت‌های فرهنگی به ویژه مناسبت‌های مذهبی همچون ماه محرم نفش فعالی ایفا کند.

واگذاری امور تبلیغی و پژوهشی به گروه‌های و مجموعه‌های مستقل

بسیاری از امور به خصوص در عرصه تبلیغ و پژوهش با واگذاری به گروه‌ها و مجموعه‌های مستقل به بهترین شکل می‌تواند صورت پذیرد و نیازی به تصدی‌گری ندارد.

ایجاد شبکه‌های تخصصی ماهواره‌ای

به منظور نشر معارف اسلامی در سراسر عالم شبکه‌های تخصصی ماهواره‌ای ایجاد شود.

تعامل بیشتر حوزه علمیه با رسانه‌های هم‌سو

حوزه علمیه می‌تواند با ایجاد رابطه‌‌ای صمیمی میان رسانه‌های هم‌‌سو، اطلاع رسانی‌های لازم و تأثیرگذاری‌های به مراتب بالاتری در سطح جامعه داشته باشد. /878/ت300/س

ادامه دارد...
 

خبرنگار: اکتای بهمنی

ارسال نظرات