۱۲ آبان ۱۳۹۵ - ۱۴:۵۶
کد خبر: ۴۵۸۰۱۲
مسؤول کارگروه روایتگری اربعین مطرح کرد؛

روایتگری اربعین سبک نوین گفتمان سازی عاشورا

حجت الاسلام نجفی روحانی روایتگری حماسه عاشورا را سبک نوینی از گفتمان سازی عاشورایی دانست و گفت: بهترین و مستند ترین منبع در دست ما مقتل جامع سیدالشهدا(ع) است.
مجتبی نجفی روحانی مقتل جامع سیدالشهدا

حجت الاسلام مجتبی نجفی روحانی در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری رسا، اظهار داشت: روایتگری حماسه عاشورا سبک نوینی از گفتمان سازی عاشورایی است که راوی در آن با تشریح حوادث نهضت 157روزه حسینی(ع) به علل،  پیامدها و درس ها و عبرتهای ان می پردازد.

منابع راوی باید مستند باشد

مسؤول کارگروه روایتگری اربعین در ادامه با بیان این که یکی از ملزومات راوی منابعی است که در اختیار او او قرار دارد، ابراز داشت: در این میان یکی از ضروری ترین مسائل این است که توجه و تسلط راوی به تاریخ مستند و معتبر از بایسته های روایتگری است که مبلغ و روحانی نیز به این امر باید توجه کافی داشته باشد.

وی ادامه داد: در این میان کتابهای بسیاری در مورد حوادث نهضت عاشورا نگاشته شده اما کمتر کتابی با رجوع به منابع دست اول نتاریخ اسلام به جمع بندی مقاتل و منابع و ارایه نتیجه پرداخته است و همین مسأله رجوع راوی و مبلغ را به هر گونه منبعی با چالش های جدی روبه رو می کند که نیاز به بازنگری دارد.

حجت الاسلام نجفی روحانی با اشاره به کتاب «مقتل جامع سیدالشهدا(ع)» عنوان کرد: این کتاب که تالیف استاد معظم حجت الاسلام والمسلمین مهدی پیشوایی است اثر ارزش مندی است که با رویکرد ارایه تاریخ مستند نگاشته شده و بهترین منبع برای ذاکران، مبلغان و به ویژه راویان در راهپیمایی بزرگ اربعین خواهد بود.

وی به برگزاری نشست علمی «روایتگری در حماسه اربعین حسینی» در چهارشنبه گذشته اشاره کرد و ابراز داشت: این نشست با تکیه بر کتاب مقتل جامع سیدالشهدا(ع) از سلسله نشست های علمی تخصصی اربعین بود که به همت کمیته فرهنگی و آموزشی ستاد مرکزی اربعین برگزار شد و حجت الاسلام والمسلمین مهدی پیشوایی نویسنده این کتاب در آن نشست به بیان نکات و ویژگی های منحصر به فرد این کتاب پرداخت.

ارائه برنامه با مقتل جامع سیدالشهدا(ع)

وی تصریح کرد: یکی از وظایف روایتگران حماسه عاشورا ارائه برنامه است و این افراد جهت ارایه بهترین، کامل ترین و با ارزش ترین برنامه ها نیز به مخاطبان خود با رجوع به این کتاب مستند،  بهره کافی می برند.

مسؤول کارگروه روایتگری اربعین در پایان از همه راویان و روحانیان کاروان ها خواست هرچه سریع تر مدارک خود را تحویل داده و برای سفر به کربلای معلی درایام اربعین در سایت حج و زیارت نیز ثبت نام کنند./1330/ت302/س

ارسال نظرات