۱۳ آبان ۱۳۹۵ - ۱۶:۴۲
کد خبر: ۴۵۹۳۵۱
معاون آموزش حوزه هاي علميه:

مسابقه در ميدان قرآن و حديث با هيچ مسابقه اي قابل قياس نيست

معاون آموزش حوزه هاي علميه كشور با تأكيد بر اينكه اهميت قرآن و حديث با هيچ مسابقه ديگري قابل مقايسه نيست، گفت: مسابقه در ميدان قرآن و حديث مسابقه اي شريف است و مي توان آن را اشرف مسابقات قلمداد كرد.
حجت الاسلام مهدي رستم نژاد

به گزارش خبرنگار خبرگزاري رسا در کاشان، حجت الاسلام مهدي رستم نژاد، ظهر امروز در حاشيه مرحله کشوري هفتمين دوره مسابقات سراسري قرآن و حديث حوزه هاي علميه سراسر کشور در مشهد اردهال كاشان در گفت‌وگو با خبرنگاران، با اشاره به نقش مهم مسابقات قرآن و حديث در حوزه هاي علميه، گفت: مسابقه يك امر قرآني است به اين معني كه انسان در ميدان خيرات بايد به دنبال سبقت گرفتن باشد.

وي افزود: تنها صرف مسابقه موضوعيت ندارد، اما شرافت هر مسابقه به شرافت موضوع آن است به اين معني كه براي ارزش گذاري هر مسابقه اي بايد ديد مسابقه در رابطه با مسائل عادي است يا در ارتباط با قرآن و حديث است.

حجت الاسلام رستم نژاد با تأكيد بر اينكه اهميت قرآن و حديث با هيچ مسابقه ديگري قابل مقايسه نيست، گفت: مسابقه در ميدان قرآن و حديث مسابقه اي شريف است و مي توان آن را اشرف مسابقات قلمداد كرد.

وي، مسابقات قرآن و حديث را دركنار يكديگر داراي اهميت بيشتري دانست و يادآور شد: ما مامور به اين فرمايش پيامبراكرم(ص) در حديث ثقلين هستيم كه افتراقي بين اين دو قائل نباشيم،  چرا كه پيامبر فرمود من در بين شما  قرآن و عترت را بعنوان دو چيز گرانبها گذاشتم، از اين رو امروز احاديث و كلمات نوراني اهل بيت(ع) حاصل همان عترت است.

معاون آموزش حوزه هاي علميه كشور ادامه داد: متن و شرح از يكديگر افتراق ندارند و اهميت اين مسابقات در حوزه علميه به اين است كه بتواند پيوند شرح و متن را به درستي درك كند.

وي در ادامه با اشاره به اينكه مسؤوليت اصلي حوزه تفقّه در دين است، اظهارداشت: تفقّه در دين به اين معني كه از لفظ و متن بايد عبور كرد و به عمق مسأله كه ‹‹فهم عميق در متون ديني›› كه قرآن و حديث است رسيد.

حجت الاسلام رستم نژاد گفت: مسابقه قرآن و حديث در حوزه مسابقه در ظَهر الفاظ نيست، به اين معني كه اگر مسابقه در قرائت اكتفا شود در شأن حوزه كه مي خواهد به فهم عميق كلمات قرآني برسد نيست، از اين رو شيوه مسابقات، مسابقه محتوايي و رسيدن به تفقّه است، بنابراين چنين مسابقاتي داراي تفسير و شرح و فهم مطالب است و مي‌تواند الگويي براي مسابقات ديگر باشد.

وي افزود: مسابقات قرآني و حديثي را از ظَهر صرف به طرف محتوا سوق داده  كه الحمدالله اين الگو گيري در حال تحقق است و رويكرد ديگر مسابقات قرآني در كشور نيز به سمت و سوي محتوايي و فهم معاني و تفسير و شناخت متون است كه مي تواند بعنوان يك الگو در كشور توسعه و گسترش بيشتري داشه باشد.

معاون آموزش حوزه هاي علميه كشور، يادآور شد: عناصري كه به فهم متون و آيات و روايات كمك مي كند ابزار آن را كه از صرف، نحو، ادبيات، بلاغت، معاني، بيان و بديع و در ادامه نيز فقه و اصول و منطق است همه اينها مقدمه اي براي رسيدن به فهم آيات الهي و احاديث اهل بيت(ع) است چرا كه دين ما، دين متن است و متن ما نيز قرآن و حديث است.

حجت الاسلام رستم نژاد ادامه داد: در حوزه ابزار فهم اين متون خوانده مي شود اما همه اينها مقدمه است و ذي المقدمه آن خود قرآن است و اين ابزار را بايد در خدمت اصل و متون و ذي المقدمه قرارداد.

لازم به ذكر است، مرحله کشوري هفتمين دوره مسابقات سراسري قرآن و حديث حوزه هاي علميه سراسر کشور از امروز  13 تا 15 آبان ماه 1395 درحرم مطهر سلطانعلي ابن امام محمد باقر(ع) مشهد اردهال شهرستان کاشان برگزار ميشود.

شايان ذكر است، اختتاميه اين مسابقات عصر روز شنبه 15 آبان ماه با حضور آيت الله اعرافي مديرحوزه هاي علميه کشور و آيت الله عبدالنبي نمازي نماينده ولي فقيه در کاشان برگزار می شود./202/1307/ب1

ارسال نظرات