۱۸ آبان ۱۳۹۵ - ۲۰:۱۶
کد خبر: ۴۶۰۴۰۲

تشریح ویژه برنامه های مسجد جمکران در اربعین

معاون فرهنگی مسجد مقدس جمکران در جمع خبرنگاران به تشریح ویژه برنامه های مسجد مقدس جمکران در روز اربعین پرداخت و گفت: این برنامه ها با تشییع پیکر شهدا از میدان آل یاسین تا مسجد مقدس جمکران آغاز می شود.
حجت الاسلام عباس ابراهیمی معاون فرهنگی مسجد مقدس جمکران

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، نشست خبری تشریح ویژه برنامه های اربعین در مسجد مقدس جمکران و دومین همایش بین المللی لقاء الحسین(ع) که در کربلا برگزار خواهد شد و همچنین رونمایی از کتاب سال گذشته این همایش در ساختمان اداری مسجد مقدس جمکران برگزار شد.

حجت الاسلام عباس ابراهیمی در ابتدای این نشست خبری اظهار داشت: اربعین دارای ظرفیت های ارزشمندی است که مسجد مقدس جمکران از این ظرفیت عظیم در راستای تحقق چشم اندازهای این مسجد مقدس استفاده می کند.

معاون فرهنگی مسجد مقدس جمکران ابراز داشت: بخشی از این فعالیت ها در داخل مسجد و محیط پیرامونی و بخش دیگر در عرصه بین الملل انجام می شود.

وی ادامه داد: مسجد مقدس جمکران در مباحث مربوط به مهدویت وارد می شود و تلاش می کند که دلهای منتظران را جذب کند؛ حماسه اربعین جوش و خروشی فوق العاده دارد که امروز در هر شهر و دیاری شاهد تکاپوی آن ها در این زمینه هستیم.

حجت الاسلام ابراهیمی افزود: هر کس عاشورا را درک نکرده است، سعی می کند تا به ندای امام حسین(ع) که در طول تاریخ ادامه دارد، لبیک بگوید؛ در احادیث و روایات هم ذکر شده که معیت با امام حسین(ع) فقط به روز عاشورا اختصاص ندارد.

وی تأکید کرد: معیت با امام حسین(ع) و معیت با امام زمان(عج) با هم مطرح هستند، چون افرادی که از معیت با امام حسین(ع) جا ماندند، در واقع از معیت با امام زمان شان جا ماندند.

معاون فرهنگی مسجد مقدس جمکران گفت: شعار محوری مسجد مقدس جمکران در روز اربعین «مع امام منصور» است که در زیارت عاشورا هم به آن اشاره شده است.

ویژه برنامه های مسجد جمکران در روز اربعین

وی اظهار داشت: ویژه برنامه های مسجد مقدس جمکران در روز اربعین از ساعت 15:30 آغاز می شود که با تشییع پیکرهای شهدای مدافع حرم یا شهدای گمنام همراه خواهد بود.

حجت الاسلام ابراهیمی ادامه داد: برنامه تشییع پیکر شهدا از میدان آل یاسین، واقع در انتهای بلوار پیامبر اعظم(ص) به سمت مسجد مقدس جمکران انجام می شود؛ پیام تشییع پیکر شهدا هم برگفته از این موضوع است که این شهدا مصداق همراهان امام زمان(عج) هستند.

وی خاطرنشان کرد: پس از تشییع پیکر شهدا، حجت الاسلام والمسلمین سید حسین حسینی قمی در صحن جامع مهدوی به ایراد سخن می پردازد و بعد از آن هم حاج رضا عاصی به مداحی می پردازند.

معاون فرهنگی مسجد مقدس جمکران به راویان انتظار اشاره کرد و بیان داشت: دیگر ویژه برنامه این مسجد مقدس، حضور راویان انتظار در مسیر بلوار پیامبر اعظم(ص) و مسجد مقدس جمکران است که محور فعالیت های آنان مباحث مهدوی و معیت امام زمان(عج) است.

وی ابراز داشت: در مسجد مقدس جمکران حلقه های معرفتی، کارگاه های آموزشی کوتاه مدت نیز برگزار می شود که محور مباحث آن ها مهدویت، اربعین، ظهور و معیت حضرت حجت(عج) خواهد بود.

ویژه برنامه هیأت نوجوانان

حجت الاسلام ابراهیمی افزود: ویژه برنامه ای برای جوانان و نوجوانان ایرانی و غیر ایرانی که در مسجد مقدس جمکران حضور پیدا می کنند فراهم شده است.

وی ادامه داد: این مسجد مقدس آمادگی پذیرایی و اسکان زائران کربلای معلی را دارد؛ مسجد مقدس جمکران از 12 صفر پذیرای زائران است و ظرفیت اسکان برای کاروان های ایرانی و غیر ایرانی فراهم شده است.

معاون فرهنگی مسجد مقدس جمکران تصریح کرد: در حوزه اسکان یک ظرفیت عمومی در شبستان کربلا موجود است که امکان اسکان 4 هزار را دارد؛ در حوزه اسکان خصوصی هم گروه ها و کاروان هایی که با هماهنگی ستاد اربعین به این مسجد مقدس تشریف می آورند، امکان اسکان 250 نفر خواهر و 400 نفر برادر وجود دارد که این کاروان ها شام را هم میهمان مسجد مقدس جمکران خواهند بود.

وی خاطرنشان کرد: نمایشگاه ویژه ای با همکاری اداره کل اوقاف و امور خیریه برپا شده که مباحث و محتویات فرهنگی در این نمایشگاه ارائه می شود؛ همچنین مسابقه ویژه اربعین با محوریت کتاب «انسان 250 ساله» را خواهیم داشت.

حجت الاسلام ابراهیمی اظهار داشت: از دیگر ویژه برنامه های روز اربعین پخش گسترده بروشور با محتوای اربعین و مهدویت است که 12 عنوان بروشور در این راستا تهیه شده است.

وی افزود: ویژه برنامه محافل قرآنی در مسجد مقدس جمکران برپا می شود و همزمان در موکب مسجد مقدس جمکران در مسیر کربلا هم چنین محفلی برگزار خواهد شد.

معاون فرهنگی مسجد مقدس جمکران به فعالیت های مرکز گل نرگس اشاره کرد و گفت: لالایی های عاشورایی، نمایش های ویژه درباره حضرت زهرا(س) و نمایش خلاق روزه مادر بزرگ از جمله ویژه برنامه های این مرکز در روز اربعین است.

وی با اشاره به فعالیت های فرهنگی در موکب مسجد مقدس جمکران بیان داشت: به کودکانی که در مسیر پیاده روی اربعین حضور دارند از سوی موکب این مسجد مقدس بسته های فرهنگی اهدا می شود.

حجت الاسلام ابراهیمی اظهار داشت: ماکت مسجد مقدس جمکران که از سوی مرکز آفرینش های فرهنگی هنری این مسجد مقدس ساخته شده و در موکب به نمایش درآمده است.

وی ادامه داد: پیش بینی شده که در موکب مسجد مقدس جمکران مبلغان بین المللی حضور پیدا کنند و مباحث مرتبط با اربعین، مهدویت، مسائل شرعی و اعتقادی و پاسخگویی به شبهات را به مخاطبان ارائه دهند.

معاون فرهنگی مسجد مقدس جمکران گفت: این مبلغان بین المللی غیر ایرانی بوده و از مرکز جامعة المصطفی حضور پیدا می کنند و تلاش شده از ملیت های مختلف استفاده شود تا پیام معیت با امام عصر(عج) به زبان های مختلف ارائه شود.

وی تأکید کرد: هماهنگی هایی با شهرداری، واحد حمل و نقل و تاکسیرانی انجام شده تا در حد توان به عاشقان اباعبدالله الحسین(ع) که در روز اربعین قصد حضور در مسجد مقدس جمکران را دارند، خدمت رسانی انجام شود.

حجت الاسلام ابراهیمی خاطرنشان کرد: موکب مسجد مقدس جمکران در عمود 1070 قرار گرفته که امکان اسکان حدود 1300 نفر از برادران را دارد./840/پ201/س

ارسال نظرات