۲۴ آبان ۱۳۹۵ - ۱۸:۳۴
کد خبر: ۴۶۱۵۰۵
نماینده سازمان حج در کشور عراق:

زائران ایرانی اربعین حداکثر سه روز در کربلا مستقر شوند

مسؤول نمایندگی سازمان حج و زیارت در کشور عراق با اشاره به ازدحام جمعیت در شهر کربلا، گفت: با توجه به پیش بینی های صورت گرفته درباره افزایش ازدحام جمعیت درشهر کربلا و کمبود امکانات در این شهر، زائران ایرانی بیش از سه روز در این شهر مستقر نشوند.
پیاده روی اربعین

جواد دانشگر، نماینده سازمان حج و زیارت در کشور عراق امروز پس از بازدید از مکان اسکان زائران مازندرانی در موکب فاطمه الزهرا(س) و الشباب العلویون مازندران در کشور عراق به خبرنگار خبرگزاری رسا، گفت: امسال 16 استان کشور در شهر کربلای معلا اقدام به برپایی موکب همراه با اسکان و پذیرایی از زائران کرده اند که اداره اغلب این مواکب با ستادهای مردمی است.

وی افزود: آنچه امسال حضور زائران ایرانی را نسبت به سالهای گذشته در مراسم اربعین حسینی متفاوت کرده است، حضور تا شش روز زودتر برخی از زائران در مراسم پیاده روی اربعین و حضور در شهر کربلا است.

نماینده سازمان حج در کشور عراق با بیان این مطلب که به صورت رسمی از چهار روز قبل اسکان زائران در مواکب ایرانی آغاز شده است، اظهار داشت: امسال با توجه به اینکه برخی از زائران برخلاف سالهای گذشته امسال زودتر برای زیارت اربعین به کربلا سفر کرده اند و این موضوع برنامه های ستادهای اربعین و مواکب ایرانی را با اختلال مواجه کرده است.

وی با تقدیر از تلاشهای خادمان سیدالشهدا(ع) در ستاد اربعین حسینی راهیان کربلا، خاطرنشان کرد: یکی از مجموعه های منظم، همراه با برنامه ریزی کامل در بین ستادهای مردمی جهت خدمت رسانی به زائران اربعین حسینی در شهر کربلا، ستاد اربعین راهیان کربلا مازندران است.

دانشگر با اشاره به شرایط ویژه در شهر کربلا برای خدمت رسانی، گفت: امکانات در شهر کربلا و زیرساخت های خدمات رسانی در این شهر گنجایش و ظرفیت پذیرایی از حجم بالای زائران را ندارد و مسلما کمبودهایی در این زمینه وجود خواهد داشت.

وی ادامه داد: خدمات رسانی به صورت ویژه در شهر کربلا مشکلاتی دارد که با توجه به مسائل و شرایط خاص عراق  و شهر کربلا این موفقیت و تلاش جای تقدیر دارد زیرا انسجام، همدلی و نظم میان بخشهای مختلف ستاد اربعین حسینی راهیان کربلا و دو موکب فاطمه الزهرا(س) و الشباب العلویون مازندران ویژه و منحصر به فرد است.

مسؤول نمایندگی سازمان حج و زیارت در عراق با اشاره به بازدید خود از بخشهای مختلف مواکب ستاد اربعین حسینی راهیان کربلا، تصریح کرد: محل استقرار و چینش چادر اسکان در کنار محل ثابت اسکان با تفکیک میان زائران برادر و خواهر، حسینیه و آشپزخانه مجهز، درمانگاه، نانوایی ودیگر امکانات فراهم شده نشان از برنامه ریزی بلند مدت و تلاش بی شائبه عزیزان این ستاد دارد.

وی افزود: چینش چادر ها و محل استقرار زائران در کنار محل مناسب تفکیک میان زائران برادر و خواهر از سوی موکب فاطمه الزهرا(س) مازندران در کربلای معلا قابل تقدیر است.

دانشگر ضمن تشریح بازدید خود از نمایشگاه بیداری اسلامی در محل استقرار این ستاد، تصریح کرد: فضاسازی فرهنگی محل استقرار زائران مازندرانی در شهر کربلای معلا، بسیار جالب توجه و قابل تقدیر است و نمایشگاه آثار هنری بیداری اسلامی در این مکان نیز جلوه خوبی را از هدف گذاری جریان اربعین به نمایش گذاشته است.

وی در پاسخ به سؤالی درباره چگونگی پشتیبانی از مواکب ایرانی از سوی سازمان حج و زیارت، گفت: در سالهای گذشته مسؤولیت پشتیبانی از مواکب ایرانی در ایام اربعین حسینی بر عهده سازمان حج و زیارت بود اما امسال این مسؤولیت بر عهده ستاد بازسازی عتبات عالیات است و ما نیز امسال تمام امکانات موجود سازمان حج در عراق را برای کمک به مواکب ایرانی بسیج کرده ایم.

وی افزود: تاکنون بیش از 30 موکب ایرانی از امکانات این ستاد و وسایلی مانند پتو، موکت و بخاری بهره مند شدند.

مسؤول نمایندگی سازمان حج و زیارت در کشور عراق با توصیه به زائران برای کاهش مدت اسکان در کشور عراق، اظهار داشت: زائران ایرانی به دلیل ازدحام شدید جمعیت و کمبود امکانات در شهر کربلا، ماندگاری در شهر کربلا را به حداکثر سه شب در کربلا تقلیل بدهند تا شرایط بهتری برای زائران جدیدالورود به شهر کربلا فراهم شود.

وی ادامه داد: بر اساس فتاوای مراجع عظام تقلید، زیارت اربعین منحصر به روز خود اربعین نیست و زائران پیاده روی می توانند روزهای قبل از اربعین از این فیض بزرگ بهره مند شوند./1313/302/ب2

ارسال نظرات