۰۷ آذر ۱۳۹۵ - ۱۰:۵۱
کد خبر: ۴۶۳۸۱۸
حجت الاسلام والمسلمین قریشی مطرح کرد؛

صحت هشدارهای رهبری درباره بی اعتمادی به آمریکا

نماینده ولی فقیه در آذربایجان غربی گفت: در مورد مسأله مذاکرات هسته ای از اول مقام معظم رهبری محکم ایستاده و درباره اعتماد به آمریکا هشدار دادند و امروز ثابت شده است که حق با ایشان بوده و هست.
امام جمعه ارومیه

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در ارومیه، حجت الاسلام والمسلمین سید مهدی قریشی، نماینده ولی فقیه در آذربایجان غربی در سلسله جلسات تفسیر قرآن کریم به شرح آیات 84 تا 86 سوره نساء پرداخت و اظهار داشت: در این آیه کریمه خدای متعال می فرماید:《ﭘﺲ ﺩﺭ ﺭﺍﻩ ﺧﺪﺍ ﺑﻪ ﺟﻨﮓ ﺑﺮﺧﻴﺰ، ﺗﻮ ﻓﻘﻂ ﺑﻪ ﺧﻮﺩﺕ ﻣﻜﻠﻒ ﻣﻰ ﺑﺎﺷﻰ ﻭ ﻣﻮﻣﻨﺎﻥ ﺭﺍ ﺗﺸﻮﻳﻖ ﻛﻦ ﺍﻣﻴﺪ ﺍﺳﺖ ﺧﺪﺍ ﺁﺳﻴﺐ ﻭ ﮔﺰﻧﺪ ﻛﺎﻓﺮﺍﻥ ﺭﺍ ﺑﺎﺯﺩﺍﺭﺩ ﻭ ﺧﺪﺍ اﺳﺖ ﻛﻪ ﺻﻮﻟﺖ ﻭ ﻗﺪﺭﺗﺶ ﺷﺪﻳﺪﺗﺮ ﻭﻋﺬﺍﺏ ﻭ ﻛﻴﻔﺮﺵ سختتر ﺍﺳﺖ》.

وی افزود: آیات مورد بحث به حضور در جنگ در راه خدا، تشویق مومنان برای حضور در جنگ، واسطه گری و شفاعت دیگران و جبران نیکی دیگر افراد به شکل پسندیده تری می پردازند.

نماینده ولی فقیه در آذربایجان غربی گفت: تکلیف از کلفت به معنای به زحمت انداختن گرفته شده است و پیامبر اکرم(ص) را خدای متعال مکلف به جنگ کردن در راه خود می داند و این تکلیف را در آیه مورد بحث از دوش مومنان برداشته است.

وی ادامه داد: معنی کلی آیه مکلف بودن هر فرد نسبت به خود است و حق مکلف کردن دیگران را ندارد بلکه باید دیگران را دعوت و تشویق به حضور کرد، مگر در مواردی که حکم خداوند اقتضا کند.

امام جمعه ارومیه شأن نزول آیات مورد بحث را مربوط به جنگ احد عنوان و اضافه کرد: در این جنگ پیامبر اکرم(ص) در این جنگ 50 نفر را در تنگه احد قرار داده و به آنان تاکید فرمودند که حق ترک تنگه را تحت هیچ شرایطی ندارند ولی بر خلاف فرمان پیامبر(ص) وقتی آن 50 نفر احساس کردن که مسلمانان پیروز شده اند به طمع غنائم تنگه را ترک کرده و سبب تبدیل پیروزی به شکست در این جنگ شدند.

وی ادامه داد: پس از این شکست ابوسفیان برای مقابله با مسلمانان در روز دیگری وعده داد و پیامبر(ص) در این روز از مسلمانان خواستند تا بر اساس وعده عمل کرده و برای جنگ آماده شوند اما شکست در احد مسلمانان را سست کرده بود و آنان برای جنگ و نبرد آماده نمی شدند که این آیه نازل شد.

حجت الاسلام والمسلمین قریشی تشریح کرد: این آیه در اصل به تاثیر رهبر جامعه در روحیه سایر مسلمانان اشاره می کند که اگر قرص و محکم به تکلیف خود عمل کند مردم نیز از او تبعیت می کنند.

وی افزود: در مورد مسأله مذاکرات هسته ای از اول مقام معظم رهبری محکم ایستاده و درباره اعتماد به آمریکا هشدار دادند و امروز ثابت شده است که حق با ایشان بوده و هست.

امام جمعه ارومیه یادآور شد: پیامبر اکرم(ص) چون به ابوسفیان وعده داده بودند به خاطر عمل به وعده و عدم خلف آن برای جنگ با ابوسفیان در ماه ذیقعده که از ماه های حرام است آماده می شدند و خدای متعال به ایشان وعده یاری در این جنگ می دهد.

امام جمعه ارومیه تصریح کرد: مفهوم آیه اولا دعوت به حضور پیامبر در جنگ و ثانیا دفع خطر دشمنان است و همین طور هم شد مسلمانان برای نبرد آماده شده و در محل قرار حاضر شدند اما ابوسفیان ترسید و در میدان حاضر نشد.

حجت الاسلام والمسلمین قریشی در ادامه گفت: در آیه 85 سوره نسا خدای متعال می فرماید:《ﻫﺮ ﻛﺲ وساطت پسندیده ای کند ﺑﻬﺮﻩ ﺍﻯ ﺍﺯ ﺁﻥ ﺑﺮﺍﻯ ﺍﻭ ﺧﻮﺍﻫﺪ ﺑﻮﺩ ﻭ ﻫﺮ ﻛﺲ ﻭﺳﺎﻃﺖ ﻧﺎﭘﺴﻨﺪﻯ ﻛﻨﺪ ﺳﻬﻤﻰ ﺍﺯ ﺁﻥ ﺑﺮﺍﻯ ﺍﻭ ﺧﻮﺍﻫﺪ ﺑﻮﺩ ﻭ ﺧﺪﺍ ﻫﻤﻮﺍﺭﻩ ﻧﮕﻬﺒﺎﻥ ﺑﺮ ﻫﺮ ﭼﻴﺰﻯ ﺍﺳﺖ》.

وی در شرح آیه 85 اظهار کرد: شفاعت از شفع یعنی جفت گرفته شده است و درخواست شفاعت از معصومین(ع) در اصل طلب همراهی ایشان برای دعا و درخواست عفو و مغفرت از خدای متعال است.

نماینده ولی فقیه در آذربایجان غربی با بیان اینکه طلب قرض یا تاخیر در پرداخت قرض یا طلب عفو و گذشت دیگران نوعی از شفاعت است، ادامه داد: اگر این شفاعت به خوبی انجام شود شفاعت کننده هم بهره ای می برد اما اگر کسی شفیع اعمال زشتی باشد و در افتادن مردم به شر و حرام واسطه گری کند در روز قیامت سهمی در مجازات آن گناه دارد.

وی توضیح داد: آشتی دادن ازواج حتی با دروغ مجاز است و کسی که آتش اختلاف بین ازواج را خاموش کند اجر می برد و بر عکس اگر کسی بین زن و شوهر را شکر آب کند مانند مادر شوهری که تحمل صمیمیت عروس با پسرش را ندارد حتما ضرر کرده و مرتکب گناه شده است.

استاد حوزه و دانشگاه در ادامه تفسیر سوره نسا، گفت: در آیه 86 این سوره خدای متعال می فرماید:《و ﻫﻨﮕﺎﻣﻰ ﻛﻪ ﺑﻪ ﺷﻤﺎ ﺩﺭﻭﺩ ﮔﻮﻳﻨﺪ ﺷﻤﺎ ﺩﺭﻭﺩﻯ ﻧﻴﻜﻮﺗﺮ ﺍﺯ ﺁﻥ ﻳﺎ ﻫﻤﺎﻧﻨﺪﺵ ﺭﺍ ﭘﺎﺳﺦ ﺩﻫﻴﺪ ﻳﻘﻴﻨﺎ ﺧﺪﺍ ﻫﻤﻮﺍﺭﻩ ﺑﺮ ﻫﻤﻪ ﭼﻴﺰ ﺣﺴﺎﺑﺮﺱ ﺍﺳﺖ》.

امام جمعه ارومیه در پایان خاطرنشان کرد: شیطان بشر را با چنین وعده ای که خیرخواه شما هستم فریب داده و سبب اخراج آنان از بهشت شد و خدای متعال هشدار می دهد که وقتی کسی سخنی می گوید یا تعریفی می کند متوجه نیت و منظور او باشید./201/936/ب1

ارسال نظرات