نقش عقل در پرهیز انسان از گناه و ظلم کردن/ تقوا از نتایج فهم انسان است

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در اصفهان، آیت الله سید ابوالحسن مهدوی، نماینده مردم اصفهان در مجلس خبرگان رهبری، امشب در مسجد قبا ملک شهر اصفهان، با اشاره نقش فهم انسان و میزان درک و فهم انسان در رشد و تعالی مادی و معنوی، گفت: انسان اگر خواص چیزی را بداند آن علم و دانش و یا اعتماد او به یک متخصص میتواند برایش سازنده باشد و رشد او را در زمینه مادی و معنوی رقم بزند.
کاری که از روی علم و حکمت نباشد به نتیجه نخواهد رسید
وی در ادامه افزود: انسان یا خودش در مسائل اعتبار علمی دارد و یا اینکه از متخصصین آن امر کسب علم میکند و بر مبنای آن علم خواهد کرد، اگر کار انسان از روی علم نباشد حکیمانه عمل نکرده است و کاری که حکیمانه نباشد و اعمالی که انسان از روی دلیل انجام ندهد به نتیجه نخواهد رسید.
امام جمعه موقت اصفهان، با اشاره به روایتی از امام رضا (ع) اظهار کرد: گروهی را خدمت پیامبر اکرم(ص) در خلال یکی از سفرهای ایشان آوردند، ایشان سؤال کردند این افراد چه کسانی هستند و به ایشان گفته شد از مؤمنان هستند، پیامبر از آنها سؤال کردند نشانه ایمان شما چیست؟ این سؤال پیامبر نشان میدهد هر چیزی نشانهای دارد، به ویژه ایمان، انسان به دلیل اینکه حب نفس دارد گاهی خیال میکند که مؤمن است اما در عمل غیر این است و ایمانش بسیار کمتر از چیزی است که خیال میکند، انسان همیشه بهتر از آنچه هست خود را میبیند.
آیت الله مهدوی ادامه داد: آن افراد در نشانه ایمان خود به پیامبر گفتند ما اهل صبر در بلا، شکر نعمات و رضای بر قضای الهی هستیم، پیامبر اکرم(ص) به آنها میفرمایند شما انسانهای حلیم و علیمی هستید که از درجه فهم نزدیک به انبیا هستید. پیامبر به آنها فرمودند اگر واقعا اینچنین است که خودتان میگویید پس نباید ساختمانی که در آن ساکن نمیشوید بسازید، ثروتی را که به آن نیازی ندارید اندوخته نکنید و باید تقوای الهی را همیشه در نظر داشته باشید.
برای رسیدن به قلههای انسانیت باید سبک بار باشیم
وی با بیان اینکه ریشه مطالبی که پیامبر اکرم(ص) فرمودند باز میگردد به فنای دنیا و جاودانگی آخرت، تصریح کرد: کسانی که اهل کوهنوردی هستند تنها به ضروریات راه اکتفا میکنند و اضافات به دنبال نخواهند داشت، شخصی که میخواهد به قله برسد اکتفا میکند به آنچه که نیاز دارد، ما در سیر معنوی خود در راه رسیدن به اوج قلههای انسانیت هستیم و راه رسیدن به آن سبک باری در این دنیا است، اگر بارمان سبک باشد بارمان به خوبی توان پرواز خواهد داشت.
نماینده مجلس خبرگان رهبری خاطرنشان کرد: تأکید خداوند بر اهمیت قناعت در زندگی انسان برای این است که لازم است انسان به قلههای انسانیت برسد و در فتح آن باید به ضروریات زندگی اکتفا کرد، اگر بنا باشد همواره خود را مشغول غیرضروریات کنیم پس از آخرت غافل خواهیم شد، انسان باید تمرکز خود را به مسائل آخرتی معطوف کند، که اشتغال به دنیا برای او مشکل ساز خواهد بود و از درک وفهم دین باز میماند.
آیت الله مهدوی اشتغال به مسائل دنیوی را عاملی برای سقوط انسان عنوان کرد و گفت: اینکه باید شبانه روز خود را باید 4 بخش کنیم به همین منظور است که از آخرت غافل نشویم، سهمی برای زندگی، سهمی برای استراحت، سهمی برای تفریح و سهمی برای عبادت، کسی که گرفتاری خود را در دنیا و امور دنیوی زیاد کند در سهم دین خود باید کم بگذارد، نماز خواندن بدون حضور قلب سهم دین محسوب نمیشود و به درد انسان نخواهد خورد، به همین دلیل است که انسان باید اهل قناعت باشد، قناعت اشتغالات دنیوی انسان را کم خواهد کرد و فرصت رسیدن به آخرت فراهم میآید.
انسانی که اهل قناعت نباشد درگیر حرص و طمع خواهد شد
وی با اشاره به افراط انسان در پرداختن به مادیات، تصریح کرد: انسانی که اهل قناعت نباشد همواره درگیر حرص و طمع است، ما قرار است به قلههای معنویت صعود کنیم، با این حجم حرص و طمع و اشتغال به دنیا نخواهیم توانست به جایی برسیم، به جای این که خود را مشغول به تهیه سفرههای رنگارنگ کنیم باید به دنبال این باشیم که وقتمان را در زمینه فهم دین صرف کنیم و به دنبال رشد معنویت خود نیز باشیم، اگر در دنیا غوطه ور شویم نفسمان لذت خواهد برد اما در آخرت پشیمان خواهیم شد که چرا وقت خود را صرف دین نکردهایم.
امام جمعه موقت اصفهان، ضمن ابراز تأسف از رواج تجملات و اشرافیگری در جامعه، اسراف را از مشکلات انسان پس از مرگ دانست و اظهار کرد: باید بخشی از زندگی خود را صرف فهم دین کنیم، فهم دین انسان را به جایی میرساند که خود را غرق در امور دنیوی نکند، تقوا از مسائلی است که پیامبر آن را از نتایج و علائم فهم عنوان میکنند، انسان هر رتبه و جایگاهی داشته باشد اگر ایمان نداشته باشد فهمش ناقص است هر علم و دانش و مدرکی هم که داشته باشد بازهم بی ایمانی او نشان دهنده فهم ناقص او است، مثل این است که کسی درک نکند روشنایی لامپ حاصل تولید برق از توربینها است، انسان اگر به فهم برسد احساس استقلال نمیکند بلکه میفهمد وجود او وابسته به خداوند است ولی افرادی که فهم درستی ندارند احساس استقلال خواهند کرد و بی ایمان خواهند شد.
گناه کردن نشانه کم عقلی است/ بد حجابی ظلم به جوانان است
نماینده مردم اصفهان در مجلس خبرگان رهبری، در ادامه عنوان کرد: گناه نشانه کمی عقل است، کسی که ظلم میکند تابع نفس شده است و این به علت عقل ناقص او است، بدحجابی و پوشش نامناسب ظلم به جوانان است و ریشه در ضعف عقل انسان دارد، انسان عاقل به دنبال جلب توجه افراد با خودنمایی و تحریک جنسی نخواهد رفت، این صرفا یک بحث دینی نیست بلکه بحث ما عقلی است، عقل سالم به انسان اجازه نمیدهد وارد حریم دیگران شود حتی اگر این نقض حریم دیگران حریم فکری آنها باشد، مهمترین نکات پیرامون حقوق بشر در همین مسأله عفاف و حجاب است که حتی حریم فکری انسان را هم در نظر دارد، بدحجابی فرهنگ غلطی است که افراد مسابقه در ظلم به دیگران گذاشتهاند و علت آن عقل کم است.
وی با اشاره به تکامل عقل انسان در زمان ظهور، این موضوع را مهمترین عامل برای نابودی تمام ظلمها در دنیا عنوان کرد و گفت: انسانی که عقلش کامل باشد حاضر نمیشود به هیچ وجهی به کسی ظلم کند، ظالم در عقلانیت خود باید بررسی کند و مشکلات عقلی خود را بسنجد، کسی حق ندارد تصرف در زندگی دیگری کند حتی اینکه به ذهن و فکر افراد نفوذ کند و آنها را دچار مشکلات و دغدغههای ذهنی کند، قرآن میفرماید اگر اولوالاباب هستید تقوا را رعایت کنید، این بیانگر نقش عقل و فکر در ایمان انسان دارد./201/1304/ب1