۱۷ آذر ۱۳۹۵ - ۰۹:۱۸
کد خبر: ۴۶۵۶۵۵
معاون توسعه معاونت علمی فناوری ریاست جمهوری:

ضعف ما نه در تولید علم بلکه در تبدیل آن به محصول است/ وقف؛ منبعی قابل اطمینان در تقویت اقتصاد دانش بنیان

دلیری گفت: ضعف ما نه در تولید علم بلکه در تبدیل آن به محصول است که این نیز از نبود منابع مالی پایدار در حوزه علم و فناوری و نیز ضعف ارتباط مراکز علمی با مراکز صنعتی نشأت می گیرد و وقف می تواند در رفع هر دو مسأله و تقویت اقتصاد دانش بنیان مؤثر واقع شود.
علیرضا دلیری، معاون توسعه مدیریت و منابع معاونت علمی فناوری ریاست جمهوری

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در مشهد، علیرضا دلیری، معاون توسعه مدیریت و منابع معاونت علمی فناوری ریاست جمهوری در نخستین همایش ملی «وقف علم و فناوری» که شب گذشته در تالار نور برگزار شد، با اشاره به تأکید رهبر معظم انقلاب نسبت به ضرورت رشد علمی و فناوری کشور و اقتصاد دانش بنیان، گفت: اگر می خواهیم قدرتمند و توانمند شویم باید عالم باشیم؛ توان نظامی، منافع بسیاری دارد اما اگر مبتنی بر دانش باشد، قدرت نفوذ فرهنگی، اقتصادی و اجتماعی نیز به همراه می آورد.

وی تصریح کرد: ظرفیت تولید علم ایران بالا و رتبه 15 جهان و اول منطقه است اما مشکل و ضعف ما در تبدیل فکر و ایده ها به محصول است که از عمدتا از بی توجهی به تأمین منابع مالی پایدار در حوزه علم و فناوری نشأت می گیرد.

اهرمهای تشویقی برای جبران ضعف ارتباط مراکز علمی با مراکز صنعتی

دلیری با بیان اینکه در این زمینه صرفا متولیان بودجه مقصر نیستند بلکه بودجه تزریقی هم مسیر درستی را طی نمی کند تا به محصول مورد انتظار برسد، افزود: از دیگر عوامل ضعف تولید محصول در ایران، ضعف ارتباط مراکز علمی ما با مراکز صنعتی است؛ در دنیا اگر استاد دانشگاه در صنعت کار نکند، اجازه تدریس در دانشگاه را ندارد در حالی که در ایران اساتید صرفا مباحث تئوری تدریس می کنند و به توانمندیهای عملی آنها توجهی نمی شود.

معاون توسعه معاونت علمی فناوری ریاست جمهوری خاطرنشان کرد: برای شکستن این مانع، تلاش کردیم اهرمهای تشویقی مانند کمک به فروش محصولات شرکتهای اساتید دانشگاه در نظر بگیریم چرا که رشد علمی هرگز صرفا با بودجه های دولتی ممکن نخواهد بود.

وی با اشاره به اینکه طی یک سال اجرای این روند، 35 شرکت دانش بنیان از دانشگاه صنعتی شریف به  2800 شرکت قبلی افزوده شده است، تأکید کرد: تولید باید مبتنی بر دانش و برنامه ریزی و بسترسازی از سوی مدیران باید به نحوی باشد که همه منابع مالی به پشتیبانی علم و فناوری بیایند نه فقط بانکها.

تولید محصول از طرحهای علمی نیازمند وجود منابع پایدار و مطمئن همچون وقف است

دلیری وقف را از منابع مهم در حمایت مالی از فعالیتهای علمی برشمرد و گفت: یک طرح علمی را نمی توان به بانک یا سیستم بروکراسی دولتی که مشخص نیست به نتیجه می رسد یا نه، سپرد، بلکه به ثمر نشستن این طرحها نیازمند وجود منابع پایدار و مطمئن همچون وقف هستند.

وی در ادامه با اشاره به جزئیات تفاهم نامه معاونت علم و فناوری ریاست جمهوری با سازمان اوقاف و امور خیریه، افزود: تعریف عناوین جدید در حوزه وقف علم و فناوری، بستر سرمایه گذاری مشترک گروههای علمی یا شرکتهای دانش بنیان، تبلیغ و فرهنگسازی در جامعه و استفاده از ظرفیت موجود از مهمترین مفاد این تفاهم نامه است.

وقفهای علم و فناوری به سمت تولید محصول جهت دهی شود

معاون توسعه معاونت علمی فناوری ریاست جمهوری با اشاره به وجود 54 وقف علم و فناوری در تهران، یادآور شد: در وقفهای علم و فناوری نیز باید تلاش شود حتی الامکان نیات واقفین از آموزش به سمت تولید محصول سوق یابد.

دلیری با اشاره به توجه ویژه ائمه اطهار(ع) و قران کریم به سنت حسنه وقف، گفت: نیت واقفان، رفع نیازها و مشکلات جامعه است، از این رو به دنبال زمینه هایی هستند که بیشتر رفع نیاز کند ولی ما مسؤولان کمتر به این مهم پرداخته ایم و زودتر باید وارد می شدیم.

وی اضافه کرد: طی ماههای گذشته درصدد پیگیری و توسعه وقف علم و فناوری برآمدیم دغدغه ما این بود که چگونه در این زمینه با سازمان اوقاف وارد تعامل شویم اما با وجود استقبال خوب اوقاف این دغدغه رفع شد و امیدواریم در مدت کوتاهی بتوانیم این فرهنگ را در جامعه نهادینه کنیم./930/201/ب2

ارسال نظرات