۲۱ آذر ۱۳۹۵ - ۲۲:۰۶
کد خبر: ۴۶۶۶۴۷

چند خبر کوتاه از سازمان اوقاف و امور خیریه

سنت حسنه وقف اصل مشترک همه مذاهب در اسلام، انتخاب نمایندگان قرآنی براساس توانایی و ملاک‌های کشور مقصد، وقف 7هزار متر مربع باغ مرکبات به ارزش 5 میلیارد ریال در بهشهر، بخشی از اخبار کوتاه سازمان اوقاف و امور خیریه است.
اخبار کوتاه

به گزارش خبرگزاری رسا به نقل از روابط عمومی سازمان اوقاف و امور خیریه، نماینده ولی فقیه در سیستان و بلوچستان و امام جمعه زاهدان گفت: وقف یکی از سنتهای سنگین اسلامی است که نباید به فراموشی سپرده شود.

آیت الله عباسعلی سلیمانی افزود: وقف از مسائل مشترک همه انبیاء است و در میان تمامی مکاتب آسمانی و ملتهایی که تحت هدایت انبیاء قرار دارند از جایگاه خاصی برخوردار است.

عضو مجلس خبرگان رهبری بیان کرد: سنت حسنه وقف در اسلام اصل مشترک همه مذاهب است و برخی کشورها جایگاه آن را قویتر و برخی نیز پایین تر دیده اند بطوری که در سوریه و عربستان یک وزارتخانه و در ایران اسلامی یک سازمان تحت نظر رهبر معظم انقلاب برای این منظور ایجاد شده است.

نماینده مقام معظم رهبری در امور اهل سنت سیستان و بلوچستان گفت: در ایران دو بار به مساله وقف خیانت شد که یک نوبت آن در زمان قاجار و نوبت دوم در زمان رضاخان بود که رقبات موقوفه را به ملکی تبدیل کردند .

آیت الله سلیمانی افزود: پس از پیروزی انقلاب اسلامی رویکرد شایسته ای به وقف شد و نگاه مردم نیز به این سنت حسنه تغییر کرد و با مستقل شدن سازمان اوقاف و امور خیریه، از حج و زیارت رفته رفته جایگاه آن نیز ارتقاء یافت.

نماینده ولی فقیه در سیستان و بلوچستان با استناد به فرمایشات امام جعفر صادق (ع) تصریح کرد: نگهداری یک ارزش مهمتر از بوجود آوردن همان ارزش است بر همین اساس بایستی توجه و عنایت ویژه ای به موقوفات و ترویج فرهنگ وقف شود.

 

انتخاب نمایندگان قرآنی براساس توانایی و ملاک‌های کشور مقصد

دهمین دوره ارزیابی و انتخاب قاریان و حافظان قرآن جهت اعزام به مسابقات بین‌المللی کشورهای مختلف به مدت سه روز در مرکز امور قرآنی سازمان اوقاف و امور خیریه آغاز شد.

در ابتدای این برنامه حجت‌الاسلام سیدمصطفی حسینی رئیس مرکز امور قرآنی سازمان اوقاف طی سخنانی با اشاره به تغییرات روند انتخاب نفرات برتر مسابقات کشوری قرآن کریم گفت: نظام انتخاب نفرات برتر مسابقات کشوری در دو سال گذشته تغییر داشته و برگزیدگان طی سطوح ممتاز و عالی معرفی می‌شوند.

همچنین چند ماه پیش به رویه جدیدتری رسیدیم که نصاب انتخاب قاریان و حافظان ممتاز و عالی براساس نمرات همان سال تعیین و اعلام شود.

وی از اعزام برگزیدگان مسابقات قرآن براساس توانمندی آنها خبر داد و گفت: در روند جدید انتخاب نمایندگان کشور در مسابقات بین‌المللی مقرر شد تا قاریان و حافظان بر اساس معیارها و ملاک‌های کشور مقصد و همچنین توانمندی آنها انتخاب و اعزام شوند، به عنوان مثال ممکن است در مسابقه‌ای به همراه قرائت، قاری باید حافظ قرآن هم باشد، از این‌رو نمایندگان کشور براساس توانایی انتخاب می‌شوند.

حسینی از برگزاری نشست‌های نقد و بررسی مسابقات مختلف بین‌المللی خبر داد و گفت: از دیگر کارهای ما این است که مسابقات کشورهای مختلف را بررسی و از تجربه سال گذشته برای اعزام بهتر نفرات سال بعد استفاده می‌کنیم، به عنوان مثال تاکنون نشست‌هایی جهت بررسی مسابقات کشورهای مالزی، الجزایر و تونس برگزار شده و در آینده باز هم این نشست‌ها ادامه خواهد داشت.

وی گفت: دلیل این بررسی‌ها این است که در مسابقات بین‌المللی قرآن هنوز به یک سازمان جهانی نرسیده‌ایم که مانند مسابقات ورزشی همه رقابت‌ها تابع یک قانون و مقررات باشند، از این‌رو هر کشور مسابقات را با دستورالعمل خودش برگزار می‌کند و ما ناچاریم برای اعزام قوانین و مقررات کشور مقصد را بررسی کنیم.

حسینی با بیان اینکه در مسابقات کشورهای مختلف داوری‌ها گاهی کاملاً سلیقه‌ای است، گفت: ممکن است نظر هیأت‌ داوران مسابقات یک کشور امسال با سال بعد کاملاً متفاوت باشد. این به این دلیل است که کار قضاوت در بسیاری از مسابقات سلیقه‌ای است و گاهی نمایندگان ما قربانی سلایق و یا حتی سیاسی‌کاری می‌شوند.

رئیس مرکز امور قرآنی سازمان اوقاف ادامه داد: ما اگر ارتباط خود را در جهان اسلام به خوبی تقویت کنیم، می‌توانیم تا حدی از این موضوعات جلوگیری کنیم. همچنین اگر نماینده ما در مسابقات خارجی قوی ظاهر شود، در این‌صورت دیگر کشور‌ها همیشه نمی‌توانند با اعمال سلیقه و سیاسی‌کاری روی نتایج اثر بگذارند و به عنوان مثال بسیار شاهد بوده‌ایم که گاهی در مسابقاتی که گمان نمی‌کردیم نماینده ما به مقام نخست رسیده است.

وی از برگزاری مسابقات دانش‌آموزی با همکاری وزارت آموزش و پرورش خبر داد و گفت: امسال آموزش و پرورش مسابقات دانش‌آموزی را با همکاری سازمان اوقاف برگزار کرد و زمینه برای برگزاری مسابقات بین‌المللی دانش‌آموزی هم فراهم شده است.

در ادامه محمدحسین مصیب‌زاده مدیرکل قرآن، عترت و نماز وزارت آموزش و پرورش طی سخنانی عمومی شدن قرآن را از اهداف این وزارتخانه بیان کرد و گفت: ما در آموزش و پرورش به دنبال کار حرفه‌ای نیستیم و درواقع حرفه‌ای شدن از وظایف و اهداف ما نیست، بلکه به دنبال این هستیم که عموم دانش‌آموزان از یک سطح مطلوبی از سواد قرآنی برخوردار باشند.

وی در خصوص ادغام مسابقات شکوفه‌ها با مسابقات دانش‌آموزی گفت:‌ امسال برای اولین بار تحولاتی در مسابقات رده‌های پایین رخ داد و طی آن مسابقات قرآن شکوفه‌ها با مسابقات دانش‌آموزی ادغام شد و اساتید هم از این موضوع رضایت کامل داشتند.

 

وقف 7هزار متر مربع باغ مرکبات به ارزش 5 میلیارد ریال در بهشهر

حجت الاسلام محمدهادی بهرامی در گفت و گویی اظهار کرد: باغ مرکباتی در زاغمرز بهشهر وقف شد. رئیس اداره اوقاف و امور خیریه بهشهر با بیان اینکه این باغ بمساحت 7هزار متر مربع می باشد، عنوان کرد: این زمین برای تمامی امور خیریه در منطقه زاغمرز وقف شد. بهرامی ارزش این موقوفه را حدود 5 میلیارد ریال اعلام کرد.

 

ثبت 55 وقف جدید در همدان

حجت‌الاسلام محمد کاروند در سخنان پیش از خطبه‌های نماز جمعه این هفته شهر همدان با اشاره به ضرورت وقف براساس نیاز روز جامعه اظهار داشت: نیات واقفان خیراندیش با آگاهی‌بخشی و فرهنگ‎سازی مناسب باید به سمت وقف اموال و عواید حاصل از آن براساس نیاز جامعه سوق داده شود.

وی با اشاره به امکان وجود وقف دسته جمعی افزود: برخی از افراد به تنهایی به دلیل عدم تمکن مالی توانایی وقف را ندارند در این راستا می‌توانند به صورت گروهی اقدام به وقف کنند.

مدیرکل اوقاف و امور خیریه استان همدان از وقف به عنوان یک صدقه جاریه یاد کرد و گفت: واقفان می‌توانند بدون حضور در ادارات اوقاف و امور خیریه شهرستان‌ها و با قید اموال وقفی در وصیت‌نامه وارثان را موظف به عمل به نیت کند.

وی از ثبت 55 وقف جدید در استان همدان خبر داد و تصریح کرد: واقفان براساس نیازی که در جامعه حس می‌کنند و در راستای رفع مشکلات نیازمندان برای محرومیت‌زدایی اقدام به وقف اموال خود شامل مغازه، آپارتمان، زمین کشاورزی و غیره می‌کنند.

کاروند با اشاره به اینکه بسیاری از موقوفات استان همدان در حوزه سلامت است، گفت: براساس نیات واقفان بیماران نیازمند به ویژه بیماران صعب‌العلاج به صورت رایگان درمان می‌شوند و هزینه درمانی آنها از طریق نیت واقفان پرداخت می‌شود.

 

1500 متر زمین به ارزش 3میلیارد ریال در ساری وقف شد

حجت الاسلام ابراهیم حیدری در گفت وگویی اظهار کرد: یک وقف جدید در دهه وقف در مرکز استان مازندران ثبت شد.

 وی با بیان اینکه واقف خیراندیش موسی رستم نژاد هزار و 500 متر مربع زمین را وقف کرد افزود: ارزش این موقوفه 3 میلیارد ریال می باشد.

 رئیس اداره اوقاف و امور خیریه شهرستان ساری عنوان کرد: این زمین جهت ساخت مسجد روستای گرجی‌پل ساری وقف گردید.

 

قدیمی ترین موقوفه مربوط به یک هزار و 118 سال پیش در اصفهان

میزگردی با عنوان وقف و نیازهای امروز جامعه با حضور حسن ربیعی مشاور رئیس سازمان اوقاف و امور خیریه و مدیر کل حوزه ریاست و حجت الاسلام حسین اژدری مدیرکل اسناد و ثبتی معاونت اوقافی، حقوقی و امور مجلس سازمان اوقاف و امور خیریه برگزار شد که اهم مباحث مطرح شده به این شرح است.

حجت الاسلام حسین اژدری مدیرکل اسناد و ثبتی معاونت اوقافی، حقوقی و امور مجلس سازمان اوقاف و امور خیریه نیز در این میزگرد اظهار کرد: قدیمی ترین موقوفه در کشور مربوط به یک هزار و 118 سال پیش در اصفهان است که قاضی القضات مصر نیز آن را مهر کرده و بعد از آن به این وقف عمل شده است و اکنون قسمت عمده از تاسیسات و فعالیت های صلح آمیز هسته ای در کشور در این موقوفه واقع شده است.

بیش از 160 هزار موقوفه در کشور وجود دارد

مدیرکل اسناد و ثبتی معاونت اوقافی، حقوقی و امور مجلس سازمان اوقاف و امور خیریه گفت: بیش از 160 هزار موقوفه و نیز بیش از یک میلیون و 200 هزار رقبه در کشور وجود دارد.

وی با اشاره به انواع وقف گفت: 80 درصد وقف متصرفی است که تمام مدیریت در این نوع وقف با سازمان اوقاف بوده و 20 درصد وقف غیرمتصرفی است و منظور وقفی است که متولی داشته و سازمان اوقاف حکم تولیت آن را صادر می کند و در این نوع وقف نقش نظارتی دارد و خود شخص وظیفه حفظ و نگهداری موقوفه را برعهده دارد.

اژدری افزود: نوع دیگر وقف انتفاع و منفعت است در این وقف باید ملک و زمین مورد نظر تبدیل به پاساژ و مغازه ای شود و منفعت حاصل از آن صرف نیت واقف شود و حق نداریم آن را به مرکز و منظور دیگری تبدیل کنیم./1325/303/ب3

 

ارسال نظرات