۲۵ آذر ۱۳۹۵ - ۱۱:۵۹
کد خبر: ۴۶۷۵۲۱
رئیس جمهور:

ما به جهادی افتخار می‌کنیم که جزء منطق قرآن باشد

حجت الاسلام والمسلمین روحانی گفت: جهاد به معنای ایستادگی در برابر ظلم است و جهاد اسلام به معنای ایستادگی در برابر تجاوز و به معنای دفاع از کیان و عظمت دین و عزت مسلمانان است، از کی تا به حال جهاد به معنای کشتن مسلمان در برابر مسلمان است که رؤسای این جنگ‌ها مستکبران و استعمارگران تاریخ هستند.
رییس جمهور

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، حجت الاسلام والمسلمین حسن روحانی رئیس جمهور در سی‌امین کنفرانس وحدت اسلامی که صبح امروز در سالن اجلاس سران اسلامی برگزار شد ضمن تبریک به مناسبت میلاد پیامبر اکرم(ص) و امام صادق(ع) اظهار داشت: بی‌تردید پیامبر اکرم(ص) در تاریخ بشریت تاثیرگذارترین انسان در زندگی بشریت بود، پرچم اخلاق را او در جهان به اهتزاز در آورد و مردم جهان را به یکتاپرستی و توحید دعوت کرد.

وی ادامه داد: پیامبر بت‌های چوبی عربیت، اشرافیت و استبدادها را با تعالیم خود و با وحی و قرآنش سرنگون کرد و راه زندگی را به خوبی به ما نشان داد، سخن ایشان همواره از توحید بود، توحید به معنای آن که فقط خدا را بپرستیم و در اصل غیر خدا را پرستش نکنیم، توحید به این معنا که جامعه‌ای موفق خواهد بود که در کنار وحدت زیر پرچم لا اله الا الله را حفظ کند، توحید به این معنا که همه کتب انبیا برای یک هدف نازل شدند.

رئیس جمهور تاکید کرد: پیامبر اسلام و قرآن مجید به ما یاد دادند که ایمان تنها ایمان به اسلام منهای ادیان گذشته نیست، او نه تنها به ما یاد داد که به همه ادیان احترام بگذاریم حتی ریشه اسلام را هم از سنت و ملت ابراهیم می‌دانست، آیین، ملت، دین و نهاد دینی که از سوی انبیا گذشته برای بشریت آمده بود توسط اسلام تکمیل شد، اسلام متضاد ادیان گذشته نیست بلکه مکمل آنهاست.

حجت الاسلام والمسلمین روحانی یادآور شد: پیامبر اکرم(ص) به ما گفت همه مسلمانان در کنار هم و متحد باشند، حتی یاد دادند که با پیروان ادیان گذشته نیز رفتار و همزیستی مسالمت‌آمیز داشته باشیم، ایشان نه تنها به ما گفت زیر یک خیمه واحد اجتماع کنیم بلکه اهل کتاب را به سعادت نیز دعوت کردند، او حتی اهل کتاب را دعوت کرد و گفت که هم صدا شویم و خدا را دعوت کنیم و عبادت غیر خدا را کنار بگذاریم و شرک نورزیم و اطراف خود کسانی را به عنوان خدایگان صدا نزنیم.

وی افزود: ما فکر می‌کنیم اسلام به ما فرمان وحدت داده است بلکه اسلام به ما فرمان وحدت با همه ادیان توحیدی را داده است و به ما گفته است که به غیر از نبوت پیامبر اکرم(ص) به نبوت بقیه انیبا نیز معتقد و به همه آنها احترام بگذاریم، در واقع قرآن مجید در برخی از آیات به انبیا گذشته اشاره دارد، در بسیاری از آیات به حضرت موسی، عیسی، شعیب، یعقوب و یوسف اشاره دارد.

رئیس جمهور با بیان اینکه چه شده است که امروز به جای وحدت با همه ادیان آسمانی حتی برای مذاهب و تفکرهای مختلف اسلامی می‌خواهیم فضایی باقی نگذاریم، خاطرنشان کرد: هیچ چیز بدتر از انحصار نیست، آنهایی که در تفکر صحیح خود هم منجمد باشند جامعه را دچار مشکل می‌کنند چه برسد به آنها که افکار منجمد انحرافی را پیش رو خود قرار دادند.

حجت الاسلام والمسلمین روحانی ابراز داشت: روزی جهان اسلام در دست استعمار متجاوزان خارجی بود و در برابر این معضل بزرگ مردم مسلمان با جهاد و ایثار و فداکاری استقلال خود را در مقابل استعمارگران به دست آوردند، مگر حوزه علمیه نجف برای آزادی لیبی از استعمار ایتالیا فتوا نداد یا حوزه نجف نبود که همزمان برای عراق تحت سلطه انگلیس فتوا داد؟ این حوزه نجف با اهمیت است که برعلیه سلطه خارجی فتوا می‌دهد.

وی با اشاره به اینکه باید به آن جهادی افتخار کنیم که طبق منطق قرآن مجید باشد، تصریح کرد: جهاد را به معنای دفاع از اسلام می‌شناسیم، جهاد به معنای ایستادگی در مقابل تجاوز و ظلم و دفاع از کیان و عظمت دین و مسلمانان است، اما جهاد از کی به معنای کشتن مسلمان در برابر مسلمان و جنگ مسلمانان در برابر مسلمان است، کشتن آن هم با اشاره قدرت‌های بزرگ تربیت شده استعمارگرن تاریخ کی بوده است؟، آیا این خشونت را با خشونت شست یا خون را با خون شست؟

رئیس جمهور بیان کرد: شستن خون با خون محال است، مگر می‌توان با خونریزی و کشتن بی‌گناهان به پیامبر(ص)، اسلام و قرآن نزدیک شد، سنت پیامبر و کلام او در کنار آل پیامبر(ص) است، اینها هیچگاه از هم جدا نخواهند شد، در شرایطی که مسلمان در مقابل استکبار خارجی موفق شدند و در مقابل استبداد داخلی ایستادند و کشور را از فساد و تباهی و ظلم دیکتاوری نجات دادند شاهد معضله‌ای در مقابل مسلمانان هستیم.

حجت الاسلام والمسلمین روحانی با بیان اینکه این چه فاجعه بزرگی برای دنیای اسلام است که دشمنان اسلام توانستند گروه‌هایی از جمع مسلمانان را جذب اندیشه‌های انحرافی خود کنند، اظهار کرد: دشمن مسلمانان را در مسیری قرار داد که بنیادهای فکری باطل را در ذهن آنها قرار دهند و به جای اینکه کینه استعمارگران را که قرن‌ها منابع مسلمانان را غارت کردند یا به جای کینه رژیم بزرگ خطرناک منطقه که 70 سال منطقه را به تجاوز خود کشانده است کینه همدیگر را بر دل گرفته‌ایم.

وی گفت: ما مسلمانان که در اصول در کنار هم هستیم و در کنار هم می‌اندیشیم و ما که روزی وحدت ما کاخ استکبار جهان را به لرزه در آورده بود چگونه است که خواب راحت را از ما گرفته‌اند و چگونه است که برای استکبار خشنودی فراهم کرده‌ایم.

رئیس جمهور افزود: در افغانستان، لیبی و... آیا توسعه‌ای را استکبار به ارمغان آوردند یا فقر و بیکاری کاهش دادند؟ آیا دشمن خارجی بر علم آنها افزودند یا قدرت علمی و فناوری به ارمغان آوردند؟ باید گفت این کارها را که نکردند بلکه جویبار خون را به راه انداختند، موصل و حلب زیبا را ویرانه کردند، دختران مسلمانان و مسیحی و دخترانی که در یک کشور اسلامی تحت لوای حکومت بودند به نام اسیر به اسارت بردند و جوانان را سر ریدند و آواره کردند و این  سوال پیش ‌می‌آید که گناهش برگردنه کیست؟

حجت الاسلام والمسلمین روحانی بیان کرد: آنهایی که برای تروریست‌ها زمینه را باز کردند و نفت دزدی را خریدند و آثار موزه دزدیده شده را خریدار بودند مسبب این اتفاق هستند، اما آیا ما علمای اسلام و مبلغان و نویسندگان در فضای حقیقی و مجازی مسؤولیت را بر دوش نداریم؟

وی ادامه داد: مگر برخی افکار منحرف دنیای امروز در برخی مدارس دینی پرورش پیدا نکرد، خشونت ضد اسلام است چه شیعی و سنی باشد و به قومیتی مربوط نمی‌شود، امروز بار سنگینی بر دوش علما و روشنفکران و متفکرین است، از گروه‌های تروریستی به عنوان ابزار اهداف خود نمی‌توان استفاده کرد، اگر گروه‌های تروریستی فکر می‌کنند که منافع خود را در این منطقه تامین می‌کنند اشتباه کرده‌اند، استعمارگران هم اگر فکر می‌کنند از این گروه‌های تروریستی می‌توانند استفاده کنند برای منافع خود در منطقه در اشتباه هستند.

رئیس جمهور تصریح کرد: باید به یاد آوریم که حلب و فلوجه آزاد شده است و بقیه عراق و سوریه هم آزاد خواهد شد و با وحدت مسلمانان به روزی می‌رسیم که تمام کشورهای مسلمان دشمن منطقه را اسرائیل بدانند و شامل وحدت در تمام کشورها باشیم، شاهد روزی خواهیم بود که مردم یمن آزادی و توسعه کشور خود را ببینند، برمی‌گردیم به روزی که کشورهای که به تروریست‌ها کمک کردند در برابر امت اسلام شرمنده باشند.

حجت الاسلام والمسلمین روحانی افزود: امت واحده از نظر قرآن زیر سایه اسلام است و آن را در طاعت از خدا می‌داند، زمانی که خدا رب ما باشد نه آمریکا و انگلیس و سلاح تروریست‌ها به امت واحده رسیده‌ایم، تقوا و پاکدامنی ما مسلمان‌ها می‌تواند امت واحده را برای ما بسازد.

وی عنوان کرد: اندیشمندان و صاحب نظران چراغ امید در پیش‌روی جوانان ما هستند، صهیونیست تلاش خود را برای از بین بردن امید قرار داده است، اگر فکر کردند که با بساط خون در منطقه امید را از جوانان می‌گیرند بدانند نا‌امیدی و یاس دامن خودشان را فرا می‌گیرد، در سایه اسلام و عشق به آن مسیر ابراهیم در تاریخ و پیامبر را که ادامه‌دهنده انبیا بود طی خواهیم کرد.

رئیس جمهور گفت: ظرفیت‌های بزرگی در دنیای اسلام وجود دارد که نباید این ظرفیت‌ها را از ما بگیرند، نباید گذاشت شکاف میان مذاهب را زیاد کنند، ما قرن‌ها در کنار هم زیستیم، همدیگر را با احترام می‌خوانیدم، به مذاهب هم توهین نمی‌کردیم و به صحابه همدیگر هم احترام می‌گذاشتیم، این شیعه و سنی نیستند که در مقابل هم ایستادند و این اسلام آمریکایی است که از نظر امام راحل در مقابل اسلام محمدی ایستاده است.

حجت الاسلام والمسلمین روحانی در پایان افزود: سنی و شیعه برادرند و مسلمان هستند و پیرو راه قرآن و سنت و سیره پیامبر می‌باشند، جوانان باید هوشیار بوده و بذر وحدت را در جامعه بکاریم./201/816/ب1

ارسال نظرات