۲۸ آذر ۱۳۹۵ - ۱۵:۵۹
کد خبر: ۴۶۸۱۷۱
مدیر حوزه علميه كاشان:

اسلام حقوق زن را متناسب با جايگاه او در نظرفته است

مدیر حوزه علميه كاشان با اشاره به جايگاه زن در اسلام، گفت: اسلام تنها دينى است که شخصيت و حقوق زن را در ابعاد گوناگون و با توجه به توانمنديها و وظايفى که دارد منظور کرده است و متناسب با شأن و منزلتش حقوق و جايگاه او را در نظر گرفته است.
حجت الااسلام منصور فرجي

به گزارش خبرنگار خبرگزاري رسا در كاشان، حجت‌الاسلام منصور فرجي ظهر امروز نشست دين و زندگي هنرستان شهيد آويني کاشان، ارزشها را مهمترين عامل هويت ساز هر انساني دانست و گفت: سبک زندگي به‌عنوان مجموعه باورها و رفتارها براي هر فرد هويت سازي مي‌کند و کنش و واکنش هاي روزمره افراد حاصل دروني شدن اين باورها است.

وي در تحليل رفتارهاي اختياري افراد افزود: رفتارهايي که ما بدون فشار بيروني و با اشتياق و به دلخواه و حتي در بسياري موارد ناآگاهانه انجام مي دهيم نشأت گرفته از باورها و ارزشهايي است که در ما دروني شده است.

حجت‌الاسلام فرجي تصريح کرد: تمام تلاش مصلحان و عالمان دلسوز بر اين بوده است که انسان واجد ارزشهاي دروني باشد و بدون اينکه نيرويي از بيرون او را کنترل و نظارت کند با نظارت دروني خودش داراي عمل صالح و متخلق به اخلاق باشد زيرا اگر يک سيستم کنترل و الزام اجتماعي براي تحميل يک شيوه زندگي خاص استفاده شود، سيستم شکنندهتر، تداوم آن ضعيفتر و واقعيت آن سطحيتر ميشود.

وي دختران را به بررسي و مرور ارزشهاي خود فرا خواند و گفت: شما مي توانيد بسياري از ارزشهايي را که در هر نقش براي شما اولويت دارد را براي خود بنويسيد اما ما نياز داريم که اين ارزشها را در يک ليست اولويت بندي کنيم، به عنوان مثال اگر براي سود بيشتر دروغي مي‌گوييم به اين معني است که اولويت سود آوري براي ما بالاتر از صداقت است و اگر با اينکه در شغل خود به بسياري از بديها متهم مي شويم و بسياري دردها را متحمل مي شويم اما کارمان را درست انجام مي دهيم معلوم مي شود که ارزش درستکاري براي ما بالاتر از گرفتن حق مان است.

مدیر حوزه علميه كاشان در ادامه با اشاره به جايگاه زن در اسلام اظهار داشت: اسلام تنها دينى است که شخصيت و حقوق زن را در ابعاد گوناگون و با توجه به توانمنديها و وظايفى که دارد منظور کرده است و متناسب با شأن و منزلت اش حقوق و جايگاه او را در نظر گرفته است.

حجت الاسلام فرجي افزود: يکي از شاخص ترين ارزش گذاري هاي اسلام در خصوص زنان، تساوي هويت و سرشت زنان با مردان است، چنانکه در آيات متعدد خداوند بر اين امر تاکيد مي‌کند که زن و مرد را از يک نفس واحد آفريديم و هيچکدام حق بيشتري نسبت به ديگري ندارد و هيچکدام رتبه پايين تري نسبت به ديگري ندارد.

وي در تشريح ساير ارزشهاي وجودي زنان و دختران تصريح کرد: اسلام در فضايي که دختران چونان کالايي معامله مي شدند و موجودي نحس به شماره مي رفتند و از همان ابتداي تولد زنده به گور مي شدند، دختر را مايه برکت و هديه الهي دانست و ارتباط پيامبراكرم(ص) با دخترش حضرت فاطمه(س) و احترام بي نظير آن حضرت براي ايشان اوج نگاه بلند و متعالي اسلام به دختران بود.

حجت الاسلام فرجي افزود: خود پيامبر به اندازه اي به دخترش حضرت فاطمه(ع) احترام مي گذاشت که مردم تعجب مي کردند و با تمام مقامي که داشت، دست دخترش را مي بوسيد و به هنگام مراجعت از سفر، نخستين کسي که ديدار مي کرد دخترش فاطمه بود و هنگامي که مي خواست به سفر برود، از آخرين خانه اي که خداحافظي مي کرد، خانه حضرت فاطمه(ع) بود.

وي آرامش را از مهمترين ارزشهاي وجودي زنان دانست و ابراز کرد: بي ترديد، تلاش براي دستيابي به آرامش چالش بزرگ انسان از ابتداي خلقت بوده است و بسياري معتقدند که غايت سعادت انسان در اين دنيا در گرو تحقق آن است.

حجت‌الاسلام فرجی افزود: شايد بتوان آرامش را به صورت احساسي خوشايند و لذت ‌بخش تعريف کرد که هرکسي به دنبال آن است و آرامش نياز اوليه‌اي است براي اين که ذهن بينديشد و مثبت عمل کند و زن بهترين ايفا کننده اين نقش در خانواده است و مبتني بر اين نقش است که شما شاهد هستيد مردان بزرگ به موفقيت نمي رسيدند اگر در کنار آنان زناني شايسته و کامل نبودند.

مدیر حوزه علميه كاشان خاطرنشان کرد: شما وقتي به قرآن مراجعه مي‌کنيد و به بررسي شخصيت زنان الگو در قرآن مي پردازيد چهره هاي ممتازي همچون آسيه، مريم، را مشاهده مي‌کنيد که توانستند ايفا کننده نقش هاي ممتازي در دوران خود باشند و امروز نيز الگوي ما در رفتار و کردار باشند.

حجت‌الاسلام فرجي حجاب و عفاف را از مهم ترين ارزشهاي وجودي زنان بر شمرد و بيان داشت: ويژگي ممتاز اين بانوان در مرحله نخست مسأله عفاف و حجاب بوده است، زن در مرد تأثير فراوان داشته و مرد نيز بسياري از هنرنماييها، شجاعتها، دلاوريها، نبوغها و شخصيتهاي خود را مديون زن و خودداريهاي ظريفانه و عفاف زن است و زن نيز  هميشه مرد را مي ساخته است، از اين رو جامعه قدرتمند و پيشرو متکي به بانوان عفيف و انسان ساز است.

وي تصريح کرد: زن در طول تاريخ به وسيله عفت توانست شخصيت خود را حفظ کند و عفاف و پوشش تدبيري است که زن با يک نوع الهام، براي گرانبها کردن خود و حفظ موقعيت خود در برابر مرد به کار برده است و مادامي که اينگونه باشد، قادر خواهد بود هم از حرمت و حريم خود حراست کند و اجازه تعدي به شخصيت و جايگاه زن را نخواهد داد و هم فرصت و زمينه رشد و تربيت ديگران را فراهم خواهد کرد./202/1307/ب1

ارسال نظرات