۲۹ آذر ۱۳۹۵ - ۰۹:۱۴
کد خبر: ۴۶۸۳۲۳
امام جمعه موقت اصفهان:

شرط پایداری در صراط مستقیم، استقامت ورزیدن مقابل مشکلات است

حجت الاسلام والمسلمین میردامادی با توجه به ابعاد شخصیتی مالک اشتر گفت: یکی از ویژگیهای مالک اشتر استقامت ورزیدن در برابر مشکلات و سختیها است، پارامتری که انسان را در صراط مستقیم حفظ می کند.
حجت الاسلام ميردامادي، امام جمعه موقت اصفهان

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در اصفهان، حجت الاسلام والمسلمین سید مجتبی میردامادی در سخنرانی شب گذشته که در مسجد الغفور خیابان سروش برگزار شد، گفت: مالک اشتر نمونه یک مؤمن واقعی است.

وی در ادامه مبحث شبهای گذشته که در رابطه به تفسیر حکمتهای نهج البلاغه بود، افزود: زمانی که خبر شهادت مالک اشتر به امیرمؤمنان(ع) می رسد، ایشان با بیان جملاتی عجیب، به توصیف شخصیت مالک به عنوان یک مؤمن واقعی می پردازند.

حجت الاسلام والمسلمین میردامادی ادامه داد: امیرمؤمنان(ع) در حکمت 443 راجع به مالک می فرمایند، مالک و چه مالکی، بخدا قسم اگر مالک کوه بود در میان کوه ها یگانه بود و هیچ پرنده ای نمی توانست به قله آن دست پیدا کند، اگر سنگ بود آنقدر سخت و محکم بود که هیچ مرکبی نمی توانست از روی آن بالا برود.

امام جمعه موقت اصفهان با اشاره به آیه دوم سوره قدر که خداوند برای بیان عظمت شب قدر در آن می فرماید «و ما ادراک ما لیلة القدر»، تشریح کرد: زمانی که کسی بخواهد عظمت و بزرگی چیزی را بیان کند به گونه ای صحبت می کند که طرف مقابل را در حالت پرسش نگه دارد، همانگونه که خداوند در قرآن می فرماید «تو چه می دانی که شب قدر چه شبی است»، امیرمؤمنان(ع) در وصف جناب مالک اشتر می فرمایند، مالک و چه مالکی.

استاد اخلاق حوزه علمیه با اشاره به روایتی دیگر از امیرمؤمنان(ع) در بیان عظمت مقام مالک اشتر، افزود: امیرمؤمنان(ع) در روایتی می فرمایند، مَثَل مالک برای من، مَثَل من برای پیامبر(ص) است و این یعنی نقش و اثر مالک برای امیرمؤمنان(ع) همانند نقش و اثر امیرمؤمنان(ع) برای پیامبر(ص) است.

وی با بیان اینکه دلیل تشبه مالک اشتر به کوه به خاطر عدم انعطاف پذیری جناب مالک اشتر در مواجهه با مشکلات، سختیها و مصائب بوده است، تبیین کرد: بر اساس روایتی از امام صادق(ع) انسان مؤمن شبیه کوه استوار است و مصداق بارز انسان مؤمن جناب مالک اشتر است، شخصیتی که بر اساس نظر امام زمانش در مقابل حوادث و مشکلات روزگار همچون کوه مقاوم بوده است.

حجت الاسلام والمسلمین میردامادی ادامه داد: جزع و فزع کردن برخی افراد در هنگام مواجه شدن با مشکلات و سختیها از ایمان ضعیف آنها نشأت می گیرد، در صورتی که بر اساس آیه شریفه «ان الذین قالوا ثم استقاموا تتنزل علیهم الملائکة» یکی از راه های پایداری در صراط مستقیم، استقامت ورزیدن در برابر مشکلات است.

امام جمعه موقت اصفهان یکی از بزرگترین مشکلات را گره زدن دین به مسائل روزمره دانست و گفت: انسانی که دینش را به مسائل روزمره گره زده است با یک غوره سردی اش می شود و با یک کشمش گرمی اش؛ و این به معنای بیچارگی و از دست دادن آخرت است.

استاد اخلاق حوزه علمیه با توجه به نامه امیرمؤمنان(ع) به مردم مصر در توصیف جناب مالک اشتر، اظهار کرد: امیرمؤمنان(ع) در این نامه وجوه دیگری از شخصیت جناب مالک اشتر را بیان می کنند و می فرمایند، مالک اشتر بنده ای از بندگان خداوند است که در زمان بحران نمی خوابد و استقامت می ورزد و هرگز از دشمن هراسی ندارد.

وی توضیح داد: انسان مؤمن هرگز از ادعاهای آمریکا و کشورهای هم پیمان او هراسی ندارد، در راستای رسیدن به اهدافش تلاش می کند و در مسائلی که قدرتش نافذ نیست بر خداوند توکل می کند.

حجت الاسلام والمسلمین میرامادی به داستان اصحاب فیل اشاره کرد و افزود: حضرت عبد المطلب(ع) در برابر سپاه 100 هزار نفری ابرهه کار را به خداوند واگذار کرد و خداوند به واسطه پرستوهایی، آن سپاه عظیم را از بین برد، پس از پیروزی انقلاب جمهوری اسلامی ایران نیز، سربازان آمریکایی در طوفان شن گرفتار شدند و تعداد زیادی از آنها به هلاکت رسیدند.

امام جمعه موقت اصفهان در پایان با اشاره به آیه معروف «لقد نصرکم الله ببدر و انتم اذلة»، ابراز کرد: برخورداری از نصرت الهی زمانی که کار را به خداوند واگذار کنیم، حتمی است./867/202/ب2

 

 

ارسال نظرات