۰۴ دی ۱۳۹۵ - ۱۰:۴۷
کد خبر: ۴۶۹۳۱۴
حجت الاسلام والمسلمین قریشی مطرح کرد؛

ضرورت عملکرد هوشیارانه در قضاوت و حمایت از افراد

نماینده ولی فقیه در آذربایجان غربی با تأکید بر اینکه باید در قضاوت و دفاع از افراد هشیار عمل کرد، گفت: برخی مواقع افراد گناهکار با واسطه قرار دادن افراد معتبر صورت مسأله را به درستی تبیین نمی کنند و سبب می شوند که انسان به ناحق از افراد خطاکار حمایت کنند.
امام جمعه ارومیه

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در ارومیه، حجت الاسلام والمسلمین سیدمهدی قریشی، نماینده ولی فقیه در آذربایجان غربی در جلسه تفسیر قرآن کریم به آیات 105 و 106 سوره نساء اشاره و اظهار کرد: خداوند در این آیات به پیامبر اکرم(ص) می فرماید: «ما کتاب حق برای تو فرستاده ایم تا بر اساس آموزه های آن، عادلانه حکم کنی؛ از کسانی که خائن هستند حمایت نکن و طلب استغفار کن که خداوند بخشنده و مهربان است».

وی گفت: خداوند افرادی را که خیانتکار و معصیت کار باشند دوست نمی گیرد و از آنها حمایت نمی کند.

امام جمعه ارومیه تصریح کرد: از سیاق آیات مشخص است که افرادی می خواستند فکر پیامبر اکرم(ص) را تغییر دهند تا ناعادلانه حکم کرده و از فردی خائن و گناهکار دفاع کند، خداوند با نهی رسول اکرم(ص) از این کار به ایشان کمک کرده است که نشان می دهد حمایت خداوند همیشه با پیامبر است و همین امر دلیلی است که پیامبر اکرم(ص) ناعادلانه حکم نمی کند.

امام جمعه ارومیه گفت: برای پاسخ تفصیلی به اشتباه بودن معنی ظاهری آیه 106 که پیامبر دچار خطا و اشتباه شده است می توان به آیه 113 توجه داشت که می فرماید: «اگر فضل و رحمت خداوند نبود، همت و قصد کرد عده ای از آنها که تو را گمراه کنند، در حالی که آنها نمی توانند گمراه کنند مگر خودشان را، آنها نمی توانند ذره ای به تو ضرر برسانند».

وی با تأکید بر اینکه باید در قضاوت و دفاع از افراد هشیار عمل کرد، گفت: برخی مواقع افراد گناهکار با واسطه قرار دادن افراد معتبر صورت مسأله را به درستی تبیین نمی کنند و سبب می شوند که انسان به ناحق از افراد خطاکار حمایت کند.

حجت الاسلام والمسلمین قریشی گفت: برخی افراد آیه 106 را که بر طلب استغفار پیامبر اکرم(ص) از خداوند اشاره دارد، به درستی معنا نکرده و این گونه استنباط کرده اند که پیامبر معصیت کرده و خداوند از او می خواهد که طلب بخشش کند، این در حالی است که براساس دلایل عقلی و نقلی پیامبر اکرم(ص) معصوم است.

استاد حوزه و دانشگاه تأکید کرد: دلایل نقلی و عقلی وجود دارد که ثابت می کند 124 هزار پیامبر معصوم هستند و به صورت عمدی و سهوی نه تنها دچار معصیت و گناه نشده بلکه اشتباه نیز نمی کنند.

وی به دلایل عقلی اشاره کرد و افزود: اگر پیامبران دچار اشتباه و خطا شوند، نمی توانند بین خداوند و بندگان واسطه باشد و احکام الهی را به درستی تبیین کنند، در حالی که این امر با رسالت پیامبران که ابلاغ پیام خداوند به بندگان و هدایت آنها است در تضاد است.

نماینده ولی فقیه در آذربایجان غربی گفت: بر فرض اینکه پیامبران دچار خطا و گناه شوند، مردم به آنها اعتماد نمی کنند؛ در جامعه امروزی وقتی مردم می بینند طلبه یا امام جماعتی چشم چرانی کرده و یا رباخوار است حتی حاضر نمی شوند به او اقتدا کنند، چه رسد او را به عنوان واسط بین خود و خداوند قبول کنند.

حجت الاسلام والمسلمین قریشی به دلایل نقلی اشاره کرد و افزود: خداوند در قرآن کریم مطلق می گوید که پیامبران هر آنچه گفتند بپذیرید و هر کس از پیامبر اطاعت کند از من اطاعت کرده است.

وی تصریح کرد: اینکه خداوند می فرماید هر کس از پیامبر اطاعت کند از من اطاعت کرده است، این نکته را می رساند که حتی در یک مورد بین فرموده خداوند و پیامبر اکرم(ص) تضاد و اختلاف وجود ندارد، بنابراین پیامبران نمی توانند دچار اشتباه و خطا شوند.

گفتنی است، سلسله جلسات تفسیر قرآن کریم نماینده ولی فقیه در آذربایجان غربی هر شب در مسجد امام جعفر صادق (ع) ارومیه برگزار می شود./936/202/ب2

ارسال نظرات