۰۵ دی ۱۳۹۵ - ۱۷:۱۰
کد خبر: ۴۶۹۶۲۲
استاد حوزه و دانشگاه:

تربیت اساسی انسان نیازمند توجه به نیازها است

حجت الاسلام نقدی احساس نیاز را یکی از ویژگیهای انسان خواند و گفت: برای تربیت هر چه بهتر انسانها باید به نیازهای آنها توجه کرد چرا که این نیازها در تعیین اهداف انسان مؤثر است.
حجت الاسلام نقدی

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در تبریز، حجت الاسلام اصغر نقدی، استاد حوزه و دانشگاه ظهر امروز در جلسه هم اندیشی با موضوع عفاف و حجاب در دانشگاه تبریز، به اصل انگیزشی برای پرداختن به نیازهای انسانی پرداخت و اظهار داشت: نیاز عامل محرک انسان در عمل و رفتارهای انسانی است.

وی احساس نیاز را یکی از ویژگیهای انسان خواند و افزود: برای تربیت هر چه بهتر انسانها باید به نیازهای آنها توجه کرد، چرا که این نیازها در تعیین اهداف انسان مؤثر است، با نگاهی دقیق نسبت به مسأله به این نکته می رسیم که در انسان، چیزی به اسم نیاز وجود دارد که سرچشمه تمام فعالیتهای بشری است.

این استاد حوزه و دانشگاه با بیان اینکه این انگیزشها هستند که انسان را به سوی کمال و آرامش هدایت می کنند و به رفتار انسان، جهت می دهند و سبب تعادل روانی در فرد می شوند، ابراز داشت: اگر نیازهای اساسی انسان به صورت صحیح و دقیق تأمین شود انسان از بسیاری از آسیبها دور خواهد شد.

وی فناناپذیری و واقعی بودن را از ویژگیهای نیازهای انسان خواند و بیان داشت: نادیده گرفته شدن برخی از این نیازها و عدم پاسخ به آنها مشکل ساز خواهد بود و در مواردی فاجعه‌هایی را به بار خواهد آورد، از تفاوتهایی که مکتب اسلام با سایر مکاتب دارد، این است که انسان با قدرتی که دارد می تواند با چشم پوشی از نیازهای فانی به نیازهای عالی برسد.

حجت الاسلام نقدی به دو بُعد حیوانی و روحانی وجود انسان اشاره و خاطرنشان کرد: تقلیل حرف، خواب، غذا و دوری از غفلت انسان را به بُعد روحانی نزدیک تر می کند، به عبارت دیگر تقلیل توجه به بُعد جسمانی انسان را به بُعد روحانی و معنوی نزدیکتر و تقویت می کند.

وی صحبت کردن در مورد نیازها را موجب تشدید آن نیازها خواند و اشاره کرد: هرچه دسترسی ما به برخی نیازها امکان پذیر نباشد، با صحبت نکردن در مورد آنها می توان احساس نیاز به آن را کاهش داد، باید توجه داشت که باید نیاز به علم در میان نسل دانشگاهی تشدید شود و این در قبال توجه اساتید به علم و صحبت کردن در مورد آن امکان پذیر خواهد بود.

این استاد حوزه و دانشگاه به چگونگی تشدید یاد خدا اشاره کرد و با توجه به آیات قرآن امکان این عمل را در ذکر و یاد خدا خواند و گفت: اقامه نماز بهترین شیوه ارتباط و یاد خدا است، انسان از طریق ذکر الهی می تواند به خداوند تقرب یابد و از لحاظ معنوی و روحانی خود را تقویت کند./۸۵۴/202/ب2

ارسال نظرات