۰۶ دی ۱۳۹۵ - ۲۱:۴۸
کد خبر: ۴۶۹۹۳۳
معاون فرهنگی و اجتماعی سازمان اوقاف خبر داد؛

آغاز طرح ملی مهر تندرستی در کشور

دیدار اعضای انجمن مداحان با مدیرکل اوقاف استان قم، برگزاری کنگره بزرگداشت عالم واقف آیت الله واعظ طبسی در مشهد و آغاز طرح ملی مهر تندرستی در کشور از امروز بخشی از اخبار کوتاه سازمان اوقاف و امور خیریه است.
اخبار کوتاه

به گزارش خبرگزاری رسا به نقل از روابط عمومی اداره کل اوقاف و امور خیریه استان قم، جمعی از مسئولان و اعضای انجمن مداحان استان قم با حجت‌الاسلام والمسلمین حسینی مقدم مدیرکل اوقاف استان قم دیدار و گفت‌وگو کردند.

در این دیدار، حجت‌الاسلام والمسلمین نجاریان‌زاده معاون فرهنگی سازمان تبلیغات اسلامی نیز مداحان قمی را همراهی می‌کرد.

مدیرکل اوقاف و امور خیریه استان قم در این دیدار با اشاره به اهمیت نقش مداحان در جامعه ایرانی خاطرنشان کرد: بقاع متبرکه به عنوان قطب فرهنگی در جامعه دینی ایران، جایگاه والا و ارزشمندی دارند و مداحان نیز در همین اماکن مقدسه، به فعالیت فرهنگی مشغول هستند.

اعضای انجمن مداحان استان قم هم ضمن تشکر از فعالیت‌های گسترده اداره کل اوقاف قم، از حجت‌الاسلام والمسلمین حسینی مقدم به دلیل اهتمام به امور فرهنگی با محوریت بقاع متبرکه تقدیر کردند.

برگزاری کنگره بزرگداشت عالم واقف آیت الله واعظ طبسی در مشهد

حجت الاسلام ایزدی، معاون فرهنگی اداره کل اوقاف و امور خیریه خراسان رضوی گفت: اداره کل اوقاف خراسان رضوی با همکاری آستان قدس رضوی و مرکز مدیریت حوزه علمیه خراسان کنگره عالم واقف و مجاهد آیت الله حاج شیخ عباس واعظ طبسی(ره) را در اسفندماه سال جاری در مشهد مقدس برگزار می کند.

وی با بیان اینکه هدف از این کنگره ترویج فرهنگ وقف و معرفی علمای واقف است تصریح کرد: اولین همایش عالم واقف در سال گذشته با بزرگداشت یاد مرحوم آیت الله حاج حسنعلی مروارید برگزار شد.

 ایزدی افزود: امسال با عنایت به شخصیت ارزشمند و خدمات قابل توجه آیت الله واعظ طبسی، کنگره ای در بزرگداشت آن عالم واقف ومجاهد برگزار می شود.

معاون فرهنگی اجتماعی اداره کل اوقاف استان با بیان اینکه موضوعات فراخوان آثار در موضوعات حوزوی و انقلابی، مدیریتی و خدمات فرهنگی و وقف و امور خیریه است، اظهار کرد: ولایت پذیری آیت الله واعظ طبسی در دوران امام و رهبری و نقش ایشان در پیروزی انقلاب و ادامه نهضت، نقش آیت الله واعظ طبسی در حوزه علمیه و انقلابی نمودن حوزه و شاخصه های مدیریتی آن عالم وارسته از موضوعات فراخوان ارسال آثار این کنگره است.

وی افزود: خدمات فرهنگی آیت الله واعظ طبسی در آستان قدس رضوی، ابعاد شخصیتی ایشان، ترویج فرهنگ وقف با اجرای نیات واقفین توسط آیت الله واعظ طبسی، تبدیل بقاع متبرکه به قطب فرهنگی در عملکرد آیت الله واعظ طبسی و توسعه آستان قدس رضوی با موقوفات ایشان از دیگر موضوعات این کنگره است.

گفتنی است علاقه مندان می توانند آثار خود را در قالب کتاب، مقاله، شعر، داستان کوتاه، نرم افزار، اپلیکیشن، فیلم کوتاه، عکس، پوستر تا 25 بهمن ماه سال جاری به دبیرخانه همایش به نشانی خیابان آبکوه، بین آبکوه 2 و 4، اداره کل اوقاف استان و یا به نشانی پست الکترونیکی alemevaghef@gmail.com ارسال نمایند.

 آغازطرح ملی مهر تندرستی در کشور از امروز

حجت الاسلام و المسلمین احمد شرفخانی در گفت و گویی با بیان اینکه یکی از رسالت های خطیر سازمان اوقاف و امور خیریه ، نظارت و صیانت بر نحوه اجرای صحیح و امینانه نیات واقفان خیراندیش و حراست  از این امانات است که عهده دار آن است ، اظهار کرد: از آنجا که تاکنون اجرای نیات واقفین در سطح کشور از رویه ای واحد برخوردار نبوده و بعضا با اعمال سلایق مواجه می گردید، لذا به جهت رعایت مصلحت و منافع وقف و نیات واقفین و به لحاظ برون رفت از وضعیت کنونی «ویژه برنامه های اجرای امینانه نیات واقفین» و طرح مهر تندرستی در حوزه بهداشت و درمان اجرا می شود تا قابلیت کنترل، نظارت، گزارش گیری، اطلاع رسانی و نهایت بهره وری از ظرفیت بالقوه و بالفعل موقوفات درمانی را در بر داشته باشد.

وی با اعلام اینکه «طرح ملی مهر تندرستی» با هدف اجرای صحیح و امینانه نیات واقفین در موضوعات؛ دارو و درمان و سلامت، بارویکرد شفاف سازی و اطلاع رسانی از آثار و برکات وقف اجرا می شود، افزود: شناسایی افراد نیازمند، مطابق نیات واقفین و بهره مندی از اجرای نیت، ایجاد وحدت رویه در سراسر کشور برای اجرای امینانه نیات واقفین و نظام مند کردن آن، اطلاع رسانی نسبت به آثار و برکات اجرای نیات واقفین در جامعه، زمینه سازی ایجاد وقف جدید متناسب با نیازهای روز، ترغیب، تشویق و جذب خیرین در امر کمک به بیماران نیازمند و تامین هزینه های درمانی نیازمندان و گسترش وقف تجهیزات پزشکی مورد نیاز مراکز درمانی وقفی و خیریه از دیگر اهداف این طرح است.

حجت الاسلام شرفخانی با اشاره به اینکه نیاتی که واقفان خیراندیش برای تامین هزینه های بستری ، دارو درمان و پیشگیری از بیماری نیازمندان ، ایتام ، بی سرپرستان و افراد نیازمندان در نظر گرفته اند، در این طرح هزینه می شود ، افزود: در مجموع 1071 موقوفه مرتبط با دارو و درمان و سلامت در کشور موجود است که این موقوفات دارای 114 هزار و 622 رقبه است.

معاون فرهنگی و اجتماعی سازمان اوقاف و امور خیریه با بیان اینکه مجموع موقوفات مرتبط با طرح مهر تندرستی 1071 موقوفه است ، تصریح کرد از این تعداد نیز 784 موقوفه منفعتی  دارای درآمد، و در 27 استان دارای موقوفه درمانی هستیم که تهران بیشترین و ایلام از کمترین موقوفه برخوردار است .

حجت الاسلام شرفخانی با بیان اینکه طرح «مهر تندرستی» در بقاع متبرکه شاخص و مراکز درمانی موقوفه با حضور واقفان و خیرین برگزار می شود، تصریح کرد: دریافت کنندگان خدمات در این طرح با عنایت به وقفنامه و نیت واقف و پس از آن به ترتیب اولویت عبارتند از: بیماران سرطانی، بیماران خاص و صعب العلاج و بیماران مستمند، ایتام، بی سرپرستان، مددجویان اجتماعی، دانشجویان و طلاب علوم دینی، اصحاب بقاع متبرکه و سایر اقشار نیازمند جامعه هستند.

وی با بیان اینکه در معرفی بهره مندان طرح برخی ادارات همکاری دارند گفت: ادارات و دفاتر نمایندگی اوقاف، هیئت های امناء و مراکز فرهنگی بقاع متبرکه، ائمه جمعه و جماعات، مراکز بهداشتی و درمانی، متولیان موقوفات و انجمن های خیریه در معرفی مشمولان طرح با ادارات اوقاف همکاری دارند.

شرفخانی با اشاره به برخی موقوفات شاخص درمانی کشور تصریح کرد: موقوفه حاج محمد نمازی در شیراز، موقوفه شمس  فرعدل در تهران، موقوفه عبدالله رضوی در خراسان رضوی، موقوفه دکتر علینقی کنی در مازندران، موقوفه قراگوزلو در همدان، موقوفه ابوالقاسم مفرح در تهران و... از جمله موقوفات شاخص درمانی کشور هستند.

بايد آثار وقف را به مردم بشناسانیم

حجت الاسلام احمد مازنی  در گفت و گویی با اظهار تاسف ازاينكه بي توجهي به اين امر مهم در سالهای پس از پیروزی انقلاب  موجب شده تا در سالهاي اخير آمار وقف های جدید  كاهش پيدا كند مي ا فزايد: براي توسعه وقف وگسترش این سنت حسنه  نيازمند  تبليغات همه جانبه  وبا مشارکت همه نهادها هستيم ، لذا در حال حاضر بايد مسئولان  ودست اندر کاران و همه  دستگاهها دراين زمينه بيشتر فعالیت کنند.

این نماینده مردم تهران افزود : بازگو كردن مزیت های مالی و آثار  مثبت وقف می تواند آثار وبازخوردهای  فرهنگی داشته باشد وبرای آخرت ودنیای  ما باقی بماند و البته  تاثير زيادي درفزوني وگسترش فرهنگ  وقف  هم خواهد داشت.

اين نماينده مجلس  با بیان اينكه اطلاع رساني سبب می شود  تا بيشتر افراد جامعه اين تفكررا داشته باشند كه مي توانند دراين امر خير در حد توان خویش  دخيل باشند دراين خصوص افزود: اين درحالي است كه كه افرادباهديه كردن قرآن  به مساجد و اشیاء کوچک اقدام به وقف مي كنندو در واقع در این عرصه در حد توان و وسع خویش  فعالند.

حجت الاسلام مازنی تاکید کرد : اين وظيفه روحانيون وائمه مساجد است تا در خصوص آثار وبرکات وقف به طور دقيق تبلیغ واطلاع  رسانی كنند.

آغاز نشست تحلیل مسابقات بین المللی قرآن کشورهای روسیه، ترکیه و کرواسی

مرکز امور قرآنی این سازمان نشست بررسی و تحلیل مسابقات بین المللی قرآن کریم کشورهای روسیه، کرواسی و ترکیه  را در راستای  شناخت کمی و کیفی مسابقات بین المللی  سایر کشورها، ارزیابی  آیین  نامه ها و قوانین اجرایی مسابقات بین المللی در سایر کشورها و برنامه ریزی بهتر و دقیق تر جهت آماده سازی افراد برای اعزام به این مسابقات عصر امروز  دوشنبه 6 دی ماه  بر گزار می کند.

 بر اساس این گزارش این نشست در  ساختمان مهر سازمان اوقاف و امور خیریه با حضور استادان وصاحب نظران آ غاز شده است./1325/303/ب3

ارسال نظرات