۰۹ دی ۱۳۹۵ - ۱۵:۵۱
کد خبر: ۴۷۰۷۳۷
رییس بنیاد بین المللی علوم وحیانی اسرا:

عفت باطنی بدون تردید حجاب را با خود خواهد آورد

رییس بنیاد بین المللی علوم وحیانی اسرا گفت: ما چه معرفتی را می توانیم به علممان تزریق کنیم که این علم برخاسته از آن معرفت، هویت ایمانی بگیرد. این هویت ایمانی انسان را می سازد و او دیگر نیاز به شلاق و دستگاه قضایی و امنیتی ندارد، انسانی که از جایگاه اخلاق، حقوق و حِکَم ساخته شود، احکام خود را می داند، به دلیل این که ما اینها را نیاموخته ایم به ضرب شلاق احکام را می آموزیم.
حجت الاسلام والمسلمین جوادی آملی حجت الاسلام والمسلمین مرتضی جوادی آملی حجت الاسلام والمسلمین مرتضی جوادی آملی

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، حجت الاسلام مرتضی جوادی آملی رییس بنیاد بین المللی علوم وحیانی اسرا در اولین پیش نشست همایش راهکارهای علمی تروجی فرهنگ عفاف و حجاب با موضوع نشست راهکارهای علمی ترویج فرهنگ عفاف و حجاب در بیمارستان ها و مراکز درمانی صبح امروز در سالن همایش های پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی برگزار شد، اظهار داشت: ما عقاید و اخلاق حقوق و حکمت را سرمایه احکام خود داریم و اگر از جایگاه معارف و عقاید و حکم به احکام بپردازیم هیچ کس در جامعه نیست که از آن استقبال نکند، بلکه با آغوش باز به استقبال این احکام می آید.

وی گفت: مشکل ما در جامعه و نظام این است که دین را از ساحت عرف و عوامی به صحنه اجتماع و نظام می کشانیم، اگر این همایش ها از سی سال پیش در خصوص این گونه از فعالیت هایی که مخصوصا دارای حساسیت است و مبانی و بنیان های نظری آن را در این گونه از همایش ها و نشست ها برای خود و جامعه وامیکاویدیم، مسأله حجاب به گونه ای دیگر مطرح می شد.

رییس بنیاد بین المللی علوم وحیانی اسرا تصریح کرد: امروزه اگر بخواهیم آسیب شناسی کنیم، مشاهده می کنیم که جامعه مقر نیست، و اگر قصور یا تقصیری است، به این خاطر است که از ساحت علم و معرفت و حکم به احکام نگاه نکرده ایم و تکالیف را مستقیما به عنوان دستور و یک فرمایش حکومتی و نظامی یا یک الزام فقهی نگریسته ایم و این خسارتی است که جامعه با آن مواجه است.

حجت الاسلام جوادی آملی با بیان این که وجود ذهنی نقش و اثری برای انسان ندارد، ابراز داشت: در حکمت و فسلفه مطرح است که بین وجود ذهنی و علم، تفاوت جوهری است؛ وجود ذهنی وجودی در حد سایه بوده و به تعبیری صورت مرآتیه است که نقش و اثری برای انسان ندارد و سلسله دانسته های در حد علم حصولی است که برای انسان هیچ ارزش علمی نمی آورد و در حد مسائل اعتباری مطرح است و چه بسا بعد از مدتی از انسان سلب می شود، چرا که با حقیقت انسان آمیخته نیست؛ وجود ذهنی همان وجود ظلی است و وجود ظلی وجودی است که هیچ اثری برای او نیست.

وی گفت: آیت الله جوادی آملی می گفت اگر برای شجر خارجی هزار خاصیت وجود داشته باشد،  یک اثر آن برای شجری که در آینه است، وجود ندارد، بنابراین این گونه از دانش هایی که در حد علم حصولی و مفهوم است، نه تنها گاهی اوقات اثر علمی ندارد بلکه ممکن است حجابی باشد و زمینه جهل و جهالت را برای انسان و یا جامعه علمی فراهم آورد؛ آن چیزی که ارزش دارد و هویت می سازد و به انسان روح و انسانیت می دهد، علم است و علم یک حقیقت عینی خارجی است که در نفس قرار دارد.

رییس بنیاد بین المللی علوم وحیانی اسرا تصریح کرد: اگر انسان به حدی برسد که به علم به صورت یک حقیقت وجودی و ملکه نفسانی بپردازد و توجه کند، این علم هویت ساز است.

وی افزود: بعد از این مرحله که این معرفت را یافتیم که علم هویت ساز است، به سراغ این می رویم که چه نوع علمی در جامعه وجود دارد و این علم با جامعه چکار می کند؛ علمی که از خاستگاه معارف سر بزند و ریشه در معارف و حِکَم پیدا کند، آن علم با جنبه هویت سازی خود جامعه را می سازد و هنگامی که زن و مرد جامعه از آن ساخته شده اند به گونه دیگر می اندیشد و لازم نیست که که شلاق دست بگیریم و زندان و تبعیت گاه درست کنیم و آن علم هویت جامعه را تغییر می دهد.

رییس بنیاد بین المللی علوم وحیانی اسرا اظهار داشت: علمی که امروزه متعارف است و در مجامع علمی وجود دارد چون خصوصا در مجامع دانشگاهی است و از جایگاه معرفت و جهان بینی الهی و توحیدی مایه نمی گیرد و در آن ریشه ندارد و این اومانیزم است که علم امروز و مدرن را می سازد و به جامعه تحویل می دهد، بوئی از معرفت، حِکَم و معارف ندارد؛ این علم به دنبال آن است که ساحتی از بشر را بسازد و اصلاح کند که بشر از طبیعت برآمده و در طبیعت سر فرود می برد؛ این بشر زمینی و مُلکی با سلسله دانش هایی باید زیست کند، اگر در نگاه معرفتی خود از اومانیزم الهام بگیریم که در اومانیزم چیزی جز طبیعت و انسان طبیعی و غرایز و امیال و خواسته های نفسانی انسان نیست، انسان باید زیست کند و لذت ببرد و از لذائذ طبیعی در حیات دنیایی خود بهره گیرد و دیگر هیچ.

وی افزود: علمی که در ساحت چنین مکتب مادی و الحادی شکل می گیرد، چه هویتی از انسان را می تواند بسازد؟ وقتی جوان ما در مجامع علمی ما از چنین دانش ها و آگاهی هایی ساخته می شود، علم هویت ساز است و این هویت از مکتب اومانیزم برخاسته و در آن نگاه الحادی و توحیدی و معرفتی وجود ندارد و چیزی از خاسته های نفسانی نیست؛ این، منشأ ساخت علم و معرفتی است که در فضاهای دانشگاهی مشاهده می کنیم این علم غیر دینی چه اثری را می تواند در جامعه داشته باشد و چه پیوست فرهنگی را میتواند با خود بیاورد نباید کسی را ملامت کنیم.

حجت الاسلام جوادی آملی ابراز داشت: چرا زندان و شلاق درست می کنیم تا زمانی که علممان این طور است و جامعه را با این علم می سازیم؛ این آثار علمی که برای فضای پزشکی، پرستاری و مامایی و دیگر رشته هایی ساخته می شود.

وی گفت: به تعبیر آیت الله جوادی آملی یک جوانی را با سجاده به دانشگاه می فرستید و در فضای دانشگاه چند سال با این علم و آگاهی و فضای فرهنگی رشد می کند و در عملی که اصلا مایه های معرفتی وجود ندارد، نه تنها وجود ندارد بلکه تمام رویکردش به این سمت است که انسان را زمینی کند و از امیال نفسانی اش حداکثر بهره را ببرد و این علم هویتش را می سازد بعد می گوییم که در جامعه به این صورت حرکت کند و این تعارض و تناقض است.

رییس بنیاد بین المللی علوم وحیانی اسرا تصریح کرد: البته همواره دانشگاهیان(اساتید و دانشجویان) را جدا می کنیم و دانشگاهیان انسان های بسیار فرهیخته و مؤمنی هستند، اما فضای علمی و دانشگاهی افراد را اینگونه می سازد؛ علمی که در چنین ساحتی تولید شده و از آن مکتب الهام می گیرد، طبعا زمینه ذهنی و فرهنگی که ایجاد می کند همینطور خواهد بود.

وی افزود: جامعه دچار تعرض است؛ تعارضی از یک ساحت در فضای علم غیر دینی می سازیم و از طرف دیگر می خواهیم جامعه ایمانی داشته باشیم و اگر حکومت بخواهد به هم سمت پیش برود، 50 سال و 100 سال دیگر هم شرایط همینطور است. تا خاستگاه علم از جایگاه معرفت توحیدی شکل نگیرد و این پیوست های فرهنگی از آنجا ریشه نگیرد، دچار این تعارض هستیم.

حجت الاسلام جوادی آملی ابراز داشت: باید راه درمانمان را از جایگاه علم و معرفت جست و جو کنیم، نه از جایگاه دستگاه قضایی و اجرایی و امنیتی.

وی گفت: آیت الله جوادی آملی می گفت که در حوزه به کسی نمی گویند که نماز شب بخوان، بلکه این علم انسان را به این سمت هدایت می کند و هویت ساز است؛ آیا امکان دارد که کسی اهمیت نماز را بخواند و به نماز اهتمام لازم را ندهد؟ علم فقه، حکمت و کلام انسان را اینگونه می پروراند و بینش و جهان بینی را عطا می کند.

رییس بنیاد بین المللی علوم وحیانی اسرا تصریح کرد: بزرگترین ملحدان و منکران، بزرگ ترین فیلسوفان دین هستند ک نه تنها در آنجا خبری از دین نیست، بلکه در تعارض و تضاد با جریان دین وجود دارد.

وی افزود: کدام معرفت این علم را تولید می کند؛ آنچه که نیاز است این بوده که ساحت علم را از کجا می گیریم، اگر علم این باشد که در مجامع علمی وجود دارد و ما دلداده این علم باشیم و خودمان را در فضای این علم مستقر ببینیم، خیلی هم مؤمن باشیم، یک بار شخصی است و حداکثر می توانیم گلیم خود در چنین فضایی از آب بکشیم.

حجت الاسلام والمسلمین جوادی آملی ابراز داشت: همه ساختمان ها و بیمارستان ها و درمانگاه ها با نگاهی بر اساس علم و دانشی است که از آنجا تولید می شود.

وی گفت: مشکل ما در تعاملاتمان نیست، بلکه در دانش هایمان است که باید هویت هایمان را بسازد و در آنجا این دانش ها در هویت سازی مشکل وجود دارد.

رییس بنیاد بین المللی علوم وحیانی اسرا تصریح کرد: ما چه معرفتی را می توانیم به علممان تزریق کنیم که این علم برخاسته از آن معرفت، هویت ایمانی بگیرد. این هویت ایمانی انسان را می سازد و او دیگر نیاز به شلاق و دستگاه قضایی و امنیتی ندارد، انسانی که از جایگاه اخلاق، حقوق و حِکَم ساخته شود، احکام خود را می داند، به دلیل این که ما اینها را نیاموخته ایم به ضرب شلاق احکام را می آموزیم.

وی با بیان این که حجاب ظاهر و عفاف باطن است، افزود: اگر عفت باطنی وجود داشت، بدون تردید حجاب را با خود خواهد آورد؛ عفاف را به عنوان ملکه نفسانی در جامعه از جایگاه علم و معرفت و آگاهی به او بدهید، حتی اگر در ظاهر هم آن پوششی که فقه انتظار دارد، رعایت نکند؛ اما رعایت سلوک انسانی او اجازه غیر ار به او نمی دهد، ولو احیانا آن دقت ها و الزاماتی که فقه دارد، نبیند به گونه ای رفتار می کند که مُتَنَکِّرتاً در جامعه حاضر می شود.

حجت الاسلام جوادی آملی ابراز داشت: اینها اصل و اساس است و این نگاه را باید به جامعه دارد و از جامعه چنین انتظاری داشت؛ جامعه ایرانی جامعه هوشمند و فرهیخته ای است و جایگاه علم و معرفت و تراث ارزشمندی برخوردار است و با این جامعه نمی توان برخورد آنگونه داشت؛ ممکن است دستورات و فرمایشات بخواهد آن ها را بسازد اما جامعه ما با جامعه دیگران بسیار متفاوت است./822/201/ب3

ارسال نظرات