۱۵ دی ۱۳۹۵ - ۱۴:۵۴
کد خبر: ۴۷۱۹۰۰
تفسیر سوره احزاب(19)

رمز خروج از ظلمات، ولایت رسول خدا و اولیای الهی است

حجت الاسلام والمسلمین رئیسی با بیان اینکه اگر ولایت الله و ولایت اولیای خدا در زندگی نقش نبندد آنی که بر ما حاکم است، ظلمات است، گفت: مهم‌‌ترین ظلماتی که انسان را احاطه کرده، هواهای نفس و خواهش های نفسانی است.
جلسه تفسیر تولیت استان قدس رضوی

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در مشهد، حجت الاسلام والمسلمین سید ابراهیم رئیسی، عضو شورای عالی حوزه علمیه خراسان در نوزدهمین جلسه تفسیر سوره احزاب در مسجد گوهرشاد با اشاره به ایه 42 و 43 سوره احزاب، گفت: جامعه اسلامی که با مدیریت، هدایت و زعامت رسول گرامی اسلام (ص) به نام قرآن و اسلام برپاشد برخی افراد در این جامعه جدید الایمان بودند و ایمانشان از استحکام و صلابت برخوردار نبود.

وی با بیان اینکه برخی افراد هم در این جامعه، به نام توحید و دین، مومن و باصلابت بودند، ادامه داد: توطئه منافقان، کفار و مشرکین مکه و شایعه پراکنان در جنگ احزاب با مدیریت نبی مکرم اسلام که می خواست بنیاد جامعه توحیدی را بنا کند با یک سری تهدیدات و مشکلاتی بسیار جدی مواجه بود.

توحید و توجه به خداوند، سبب استحکام جامعه است

تولیت آستان قدس رضوی با اشاره به اینکه پروردگار متعال تاکیدش به آحاد این جامعه و جوامع بشری در این بوده است که بنیادهای فکری، اخلاقی و عملی جامعه را مستحکم کند، اظهار داشت: آنچه می تواند جامعه را استحکام ببخشد مساله توحید و توجه به خداوند در همه حالات است.

وی در ادامه به مساله رسالت نبی مکرم اسلام و بیان ویژگی های نبی مکرم با توجه به آیه «يا ايها النبي انا ارسلناك شاهدا و مبشرا و نذيرا» اشاره کرد و افزود: کلمه «شاهد» در اين آیه به معناي ناظر و بيننده اعمال نيست بلکه به معناي گواهي دادن است و گواه بودن با ناظر بودن متفاوت است. 

عضو شورای عالی حوزه علمیه خراسان با بیان اینکه گواه و شهادت، در این آیه فرع بر رسالت پیامبر است چون هم شاهد بر امت خود و هم شاهد بر امم پیشین است، ادامه داد: این از ویژگی های پیامبر گرامی اسلام(ص) است چون انبیای الهی، فقط شاهد نسبت به امت خودشان هستند.

وی با اشاره به اینکه وجود پیامبر گرامی اسلام(ص) شاهد بر همه امم است، افزود: خداوند متعال در آیه 8 و 9 سوره مبارکه فتح «إِنّا أَرْسَلْناکَ شاهِداً وَ مُبَشِّراً وَ نَذِیراً *لِتُؤْمِنُوا بِاللّهِ وَ رَسُولِهِ وَ تُعَزِّرُوهُ وَ تُوَقِّرُوهُ وَ تُسَبِّحُوهُ بُکْرَةً وَ أَصِیلاً» علت این «شاهِداً وَ مُبَشِّراً» را بیان می کند که ما محمد را به سوی شما مردمان فرستاده‌ایم تا به خدا و پیامبرش ایمان بیاورید و خداوند متعال را با یاری دادن دینش یاری کنید. 

راز و رمز امانت الهی، مسیر الی الله است 

تولیت آستان قدس رضوی با بیان اینکه تمام عالم، جندالله هستند و این دست، پا و تمام اعضا و جوارح انسان امانتی است که روزی علیه خود انسان شهادت می دهند، گفت: راز و رمز امانت الهی در این است که در مسیر خداوند متعال و الی الله استفاده شوند و در غیر رضایت حق نباید این اعضا و جوارح را به کار گرفت.

وی در ادامه با اشاره به آيه 143 سوره بقره «وَكَذَلِكَ جَعَلْنَاكُمْ أُمَّةً وَسَطًا لِّتَكُونُواْ شُهَدَاء عَلَى النَّاسِ وَيَكُونَ الرَّسُولُ عَلَيْكُمْ شَهِيدًا» شما را امتي‌ وسط گردانيديم‌ تا برمردم‌ گواه‌ باشيد و پيامبر بر شما گواه‌ باشد، ابراز کرد: در هر امتی چند عنصر نهفته است.

عضو شورای عالی حوزه علمیه خراسان با بیان اینکه عنصر اول در امت این است که دارای مقصد و هدف است و دلدادگان به خداوند و پیامبر گرامی اسلام (ص) دارای مقصد و هدف هستند، ادامه داد: هدف امت؛ مصیر به سوی حق و ربانی شدن است و ما در این دنیا برای بودن نیامدیم بلکه برای شدن آمدیم که باید ربانی، خدایی، رضوی، علوی و... شویم.

وی با اشاره به اینکه دومین عنصر امت، حرکت رو به جلو و به سوی هدف است، سومین عنصر امت را، امام و مقتدا دانست و ابراز داشت: این امت رهبر، امام و مقتدا دارد و وجود نبی مکرم (ص) شاهد بر امت و نیز بر همه پیشینیان و امم گذشته است.

تولیت آستان قدس رضوی در ادامه با بیان اینکه پیامبر گرامی اسلام(ص) مبشر بر جزای اعمال نیکو و ترساننده نسبت به دوزخ است، ادامه داد: در بعضی از آیات قرآن کریم کلمه نذیر به تنهایی آمده و پیغمبر گرامی اسلامی به عنوان نذیر به تنهایی هم معرفی شده است.

وی با اشاره به اینکه پیامبر گرامی اسلام(ص) مبشر و منذر است، افزود: مبشر، نذیر و شاهد بودن مقدمه ای است که پیامبر گرامی اسلام می خواهد مردم را به اذن خداوند متعال، با بشارت و بیم دادن به عرصه ورود به خداوند فرا بخواند و انسان سازی کند.

عضو شورای عالی حوزه علمیه خراسان با بیان اینکه مرحله دعوت پیامبر به خداوند متعال چند نکته در آیات قرآن کریم دارد، به آیه 31 و 32 سوره احقاف «یا قَوْمَنا أَجِیبُوا داعِىَ اللّهِ وَ آمِنُوا بِهِ یَغْفِرْ لَکُمْ مِنْ ذُنُوبِکُمْ وَ یُجِرْکُمْ مِنْ عَذاب أَلِیم *وَ مَنْ لایُجِبْ داعِىَ اللّهِ فَلَیْسَ بِمُعْجِز فِى الْأَرْضِ وَ لَیْسَ لَهُ مِنْ دُونِهِ أَوْلِیاءُ أُولئِکَ فِی ضَلال مُبِین» اشاره کرد و افزود: تعبیر داعی الله در این آیات این گونه ذکر شده که هر کس به دعوت کننده الهى پاسخ نگوید، هرگز نمى تواند از چنگال عذاب الهى در روی زمین فرار کند.

اولیای الهی، مطاع و وسیله ای برای قرب الی الله هستند

وی با اشاره به اینکه دعوت پیامبر به دین و باید و نبایدهای الهی به اذن الله و خداوند متعال است، ادامه داد: دعوتی که پیامبر می کند از روی بصیرت است و آنچه پیامبر خدا (ص) می گوید سخن خداوند و حجت بر بندگان است.

تولیت آستان قدس رضوی در ادامه با تاکید بر اینکه اولیای الهی، مطاع و وسیله ای برای قرب الی الله هستند، افزود: افراد نادان وهابیت نمی دانند که اولیای الهی، باب الله و باب العلم هستند.

وی با بیان اینکه سران وهابیت می دانند چه انحرافی در جامعه خود ایجاد کرده اند، ادامه داد: بسیاری از جریانات تکفیری از افکار و عقیده های انحرافی صورت می گیرد.

عضو شورای عالی حوزه علمیه خراسان در ادامه با اشاره به ایه 46 سوره احزاب «وَ داعِیاً إِلَى اللّهِ بِإِذْنِهِ وَ سِراجاً مُنِیراً»، گفت: سراج، در این آیه به معنای نورانیت بخش بودن پیامبر گرامی اسلام به تمام عالم است و نورانیت زندگی در پرتو نبی مکرم اسلام (ص) است.

رمزخروج از ظلمات، ولایت رسول خدا و اولیای الهی است

وی با بیان اینکه نور پیامبر، نخستین نور عالم است که به تمام عالم هستی، نورانیت می بخشد، تاکید کرد: باید نسبت به این نور معرفت و شناخت داشت و به آنچه که پیامبر گرامی اسلام فرموده است، باید عمل کرد.

تولیت آستان قدس رضوی رمز نزدیک شدن به رسول خدا را عمل به بایدها و نبایدها دانست و ادامه داد: رمزخروج از ظلمات به این است که ولایت رسول خدا و اولیای الهی در زندگی ها نقش ببندد.

وی با بیان اینکه اگر ولایت الله و ولایت اولیای خدا در زندگی نقش نبندد آنی که بر ما حاکم است، ظلمات است، اظهار داشت: مهمترین ظلماتی که انسان را احاطه کرده، هواهای نفس و خواهش های نفسانی است.

حجت الاسلام والمسلمین رئیسی تصریح کرد: اگر اسیر نفس شدیم و خداوند را بر وجود خود مسلط کردیم، نورانیت ولی خدا در دل و جان ما قرار می گیرد.

وی با بیان اینکه ولایت الله در زندگی سبب می شود که انسان در فراز و فرودها عرصه بندگی را با فقر و غنا و... ترک نکند، اظهار داشت: این رمزی است که خداوند متعال به وسیله سراج منیر و اوصیای دین به انسان می بخشد.

تولیت آستان قدس رضوی در پایان با اشاره به اینکه برخی از مشکلاتی که در زندگی هست، این مشکلات را نباید به عنوان مانعی برای رشد دانست بلکه باید به عنوان یک امتحان و ابتلاء تلقی کرد، گفت: بسیاری از عرصه های زندگی ابتلاء و امتحان است و زمانی در این عرصه ها پیروز می شویم که از فقر و غنای خود، سکویی برای پرش به سوی خداوند متعال قرار بدهیم./201/859/ب1

ارسال نظرات