۲۲ دی ۱۳۹۵ - ۱۳:۵۵
کد خبر: ۴۷۳۲۷۸
حجت الاسلام حاج علی اکبری:

مشکلات اخلاقی و فرهنگی به خاطر بی توجهی به کارکرد مسجد است

رئیس مرکز رسیدگی به امور مساجد با اشاره به اینکه مشکلات اخلاقی و فرهنگی به خاطر بی توجهی به کارکرد مسجد است، گفت: ما زمانی که به فکر ساخت یک مسجد خواهیم افتاد باید به عمران معنوی و اخلاقی در کنار اقدامات فرهنگی خوب باشیم.
حجت الاسلام و المسلمین حاج علی اکبری

به گزاش خبرنگار خبرگزاری رسا، حجت الاسلام محمد جواد حاج علی اکبری رئیس مرکز رسیدگی به امور مساجد صبح امروز در مراسم طرح پیوند مسجد و مدرسه که در ساختمان محراب برگزار شد ضمن عرض تسلیت به مناسبت ارتحال آیت الله هاشمی رفسنجانی اظهار کرد: آیت الله هاشمی برگردن همه مردم ما حق دارد و برای این کشور زحمات زیادی را کشیدند و برای ایشان طلب مغفرت به درگاه الهی می‌کنیم.

وی ادامه داد: وقتی مسجد ظرفیت جهانی‌سازی دارد نباید نسبت به آن بی‌مهری نشان دارد، در حال حاضر با مساجد قهر کرده‌ایم و این در حالی است که کشور ما حاصل زحمات روحانیت مومن و متعهد در گوشه کنار این کشور بوده است، در واقع روحانیان ما تلاش کردن تا باورهای دینی مردم را تربیت کنند.

رئیس مرکز رسیدگی به امور مساجد تاکید کرد: نباید فراموش کرد که پس از تشکیل نظام اسلامی کشور ما مرود تهدیدهای بسیاری بوده است اما در تمام اتفاقات معجزه اقدامات مسجد را داشته‌ایم، برای نمونه در زمان 8 سال دفاع مقدس 98 درصد شهدا ما از میان مسجدی‌ها بودند، بنابراین مسجد یک نقش تربیتی خوب را ایفا می‌کند.

حجت الاسلام حاج علی اکبری یادآور شد: یکی دیگر از نمونه‌های نقش مسجد در جنگ این بود که جمعیت عظیم دانش‌آموزانی که روانه جبهه شدند همه ماه عسل مسجد بودند، البته نظام آموزش و پرورش ما که قبل از انقلاب کاملا غربی بود پس از ظهور انقلاب اسلامی با وجود نهادی چون مسجد در مقابل الگوهای نادرست ایستادگی کرد و از ظرفیت مسجد در این راه بهره برد.

وی با اشاره به نقش مسجد در جبهه‌های فرهنگی خاطرنشان کرد: مسجد همیشه در مقابل تهاجم دشمن حضور داشته و نقش مهمی را ایفا کرده است، اما متاسفانه امروزه از این ظرفیت فاصله گرفته و از آن استفاده نمی‌کنیم و این امر قابل بخشش نیست، زیرا در زمان‌هایی که از ساخت مسجد و ظرفیت تربیتی مسجد فاصله گرفتیم و در عرصه‌های فرهنگی دیگر هم غافل بودیم این مسجد بود که نقش خود را به خوبی ایفا کرد.

رئیس مرکز رسیدگی به امور مساجد ابراز داشت: مهم‌ترین لایحه تهاجم فرهنگی "فکری و تربیتی" می‌باشد که می‌توانیم برای جلوگیری از تهاجم آن به نسل نو از کارکرد مسجد برای حفظ آن استفاده کنیم، در واقع ما در اطاق فکری که تشکیل دادیم دو موضوع نیازمندی‌های فکری و علمی جوانان و دیگری تقویت بنیه انقلابی دقت کرده‌ایم، ما هرچه داریم از مسجد گرفتیم اما دیگر حق آن را ادا نمی‌کنیم.

حجت الاسلام حاج علی اکبری با بیان اینکه اگر امروزه مشکلات اخلاقی و فرهنگی در حول محور تهدید است به خاطر عدم توجه به کارکرد مسجد است، تصریح کرد: ما زمانی که به فکر ساخت یک مسجد خواهیم افتاد باید به عمرانی معنوی و اخلاقی در کنار اقدامات فرهنگی خوب باشیم، یکی از راه‌های آبادانی مساجد نسبت به گذشته آوردن نسل نو به مسجد است، به همین منظور باید از ظرفیت مدرسه برای این کار استفاده کرد.

وی بیان کرد: هرکس برای حیات جاودانه خود به دنبال سهمی است باید برای مسجد کاری کند، در واقع تا زمانی که از فرصت خود برای غنی‌سازی فرهنگی استفاده کنیم به حسنات خود افزوده‌ایم، در روایت نیز آمده است؛ اگر می‌خواهید در دنیا زندگی شما آباد و در آخرت سربلند باشید برای مسجد کاری کنید، زیرا کار کردن برای مسجد در شان اسماعیل(ع) و ابراهیم(ع) بوده است.

رئیس مرکز رسیدگی به امور مساجد گفت: متاسفانه بحران هویتی در شهرهای که جدیدا در اطراف تهران تاسیس شده است وجود دارد، امروزه شهرهای قدیمی اطراف تهران خود نیز دچار مشکل می‌باشند چه برسد به شهرهایی که جدیدا شکل گرفته است، این بحران هویتی نتیجه حاصل زندگی جدید بدون داشتن ریشه‌هایی برای برنامه‌ریزی فرهنگی است.

حجت الاسلام حاج علی اکبری اظهار کرد: ما باید به دنبال اقداماتی باشیم که تا به حال در عرصه فرهنگی برای مساجد رخ نداده است، اقدامات زیادی تا به امروز در این راستا صورت گرفته است اما باید بیش از این برای این بخش فعالیت کرد.

وی در پایان گفت: عوارض منفی در شهرهای پیرامونی سرازیر شده است، استان تهران پیچیدگی و موقعیت خوبی ندارد و حال شهرهای تازه تاسیس اطراف آنها هم که جای خود دارد، در این میان نقش مسجد مهم بوده و در اصل جدای از تعلیم و تربیت نیست، تربیت ابتدایی اسلام که پیامبر اکرم(ص) سنگ آن را گذاشت بعدها منجر به ظهور تمدن‌های اسلامی همچون؛ اندلس و فاطمیون در مصر و... با نقش مسجد شد./202/816/ب1

ارسال نظرات