۲۵ دی ۱۳۹۵ - ۰۸:۲۶
کد خبر: ۴۷۳۷۶۶
امام جمعه موقت اصفهان:

معرفت الله به معنای توجه و خلوص در عبادات است

حجت الاسلام والمسلمین میردامادی گفت: بزرگی و کوچکی عبادت نزد خداوند تفاوت چندانی ندارد بلکه آن چیزی که ارزش عبادات را تعیین می کند، معرفت الله است و معرفت هر انسان به میزان توجه و خلوص او معین می شود.
حجت الاسلام سید مجتبی میردامادی امام جمعه موقت اصفهان

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در اصفهان، حجت الاسلام والمسلمین سید مجتبی میردامادی در سخنرانی شب گذشته که در مسجد الغفور خیابان سروش برگزار شد، گفت: انسان خالص خدا را به خوبی شناخته است.

وی با مروری بر مبحث شبهای گذشته که راجع به راه های رسیدن به معرفت الله بود، افزود: در شبهای گذشته عرض کردیم که میزان بهره مندی انسان از عبادات وابستگی صد در صد به معرفت او از عالم غیب دارد و همچنین ارزشمندی عبادات معلول معرفت شخص عابد نسبت به معبود است.

حجت الاسلام والمسلمین میردامادی تشریح کرد: معرفت الله به معنای توجه و خلوص در عبادات است، گاهی انسان عمل عبادی بزرگی انجام می دهد ولی به سبب توجه و خلوص پایین، بهره بسیار کمی از این عبادت نصیبش می شود ولی گاهی یک انسانِ خالص عمل کوچکی را با توجه انجام می دهد و موجبات رسیدن خیر به خودش و دیگران می شود.

امام جمعه موقت اصفهان با اشاره به آیه «قُلْ إِنَّمَا أَنَا بَشَرٌ مِّثْلُكُمْ يُوحَىٰ إِلَيَّ أَنَّمَا إِلَٰهُكُمْ إِلَٰهٌ وَاحِدٌ ۖ فَمَن كَانَ يَرْجُو لِقَاءَ رَبِّهِ فَلْيَعْمَلْ عَمَلًا صَالِحًا وَلَا يُشْرِكْ بِعِبَادَةِ رَبِّهِ أَحَدًا»، اظهار کرد: انسانی که در پرستش خداوند نظر شخص دیگری را ملاک قرار ندهد عبادتش خالصانه انجام گرفته است، انجام چنین اعمالی بسیار سخت است ولی لازم است که انسان در راستای رسیدن به آن تلاش کند.

استاد اخلاق حوزه علمیه راه های رسیدن به اخلاص را تبیین کرد: اولین قدم در راه خالص شدن، شناخت خداوند به عنوان پروردگار عالم است، اگر چنین شناختی حاصل شود علاوه بر اینکه توجه عبد به سمت معبودش جلب می شود، اعمال او نیز از ریا پاک خواهد شد.

وی با اشاره به روایتی از امام سجاد(ع) که می فرمایند، وقتی به نماز می ایستم، احساس می کنم در برابر خداوند ایستاده ام، بیان کرد: متأسفانه عموم مردم جامعه در هنگام نماز خواندن به همه چیز توجه دارند به جز کسی که برای او کرنش و تعظیم می کنند.

حجت الاسلام والمسلمین میردامادی با بیان اینکه مقدار قابل توجهی از معرفت الله به صورت ذاتی در وجود هر انسان نهادینه شده است، ابراز کرد: به دلیل اینکه همه انسانها توسط یک خالق خلق شده اند، ویژگی های فطری مشترکی دارند و برخی از این ویژگی های فطری آنها را به سمت خالق سوق می دهد.

امام جمعه موقت اصفهان با بیان یک مثال زیبا، توضیح داد: انسان به نیایش و کُرنش در برابر معبود نیاز دارد ولی گاهی همچون فرزندی که تمایل به سینه مادر دارد و او را به واسطه پستانک گول می زنند، فریب انسانهای سودجو را می خورد و به پرستش مخلوقات مشغول می شود.

استاد اخلاق حوزه علمیه با اشاره به آیه بیست و پنجم سوره لقمان که می فرماید «وَلَئِنْ سَأَلْتَهُمْ مَنْ خَلَقَ السَّمَاوَاتِ وَالأرْضَ لَیَقُولُنَّ اللَّهُ قُلِ الْحَمْدُ لِلَّهِ بَلْ أَکْثَرُهُمْ لا یَعْلَمُونَ»، اظهار کرد: همه مشرکان به احدیت خالق باور دارند ولی معتقد هستند که خداوند به عنوان خالق بخشی از امور عالم را به دست چیزهایی همچون بت داده است.

وی ادامه داد: بر اساس آیات قرآن بعد از اینکه حضرت ابراهیم(ع) بتها را شکستند و تبر را بر روی دوش بت بزرگ گذاشتند و خطاب به بت پرستان فرمودند از بت بزرگ بپرسید که چه کسی بتها را شکسته است، مشرکان تا حدودی متوجه کج فهمی خودشان شدند ولی منافعشان اجازه نداد که به این مسأله بیان کنند.

حجت الاسلام والمسلمین میردامادی در پاسخ به نظر وهابیها راجع به شیعه، تبیین کرد: وهابی های خبیث به سبب ارتباط عاشقانه شیعه با اهل بیت(ع)، شیعه را در ردیف بت پرستان قرار می دهند، باید به آنها بگوییم که ارتباط تنگاتنگ شیعه با اهل بیت(ع) به خاطر شخصیت عظیم و آبروی ویژه ای است که اهل بیت(ع) نزد خداوند دارند.

امام جمعه موقت اصفهان با اشاره به آیه سی و چنجم سوره مائده که می فرماید «یَا أَیُّهَا الَّذِینَ آمَنُوا اتَّقُوا اللَّهَ وَابْتَغُوا إِلَیْهِ الْوَسِیلَةَ وَجَاهِدُوا فِی سَبِیلِهِ لَعَلَّکُمْ تُفْلِحُونَ»، تصریح کرد: شیعه معتقد است ولایت اهل بیت(ع) در طول ولایت الهی قرار می گیرد و بدین واسطه است که ایشان می توانند در امور مردم دخل و تصرف کنند.

استاد اخلاق حوزه علمیه با بیان اینکه هر چیزی به خداوند اضافه شود، ارزشمند می شود، تبیین کرد: زمینی که جان ندارد به سبب اتصال به خداوند تبدیل به بیت الله می شود و احکامی پیدا می کند، شتر وقتی به خداوند اضافه شود ناقة الله می شود و ارزشمند خواهد شد، همچنین اگر انسانی به خداوند متصل شود و نام عبد الله را به خودش بگیرد، ارزشمند می شود.

وی با اشاره به آیه شصت و پنجم سوره عنکبوت که می فرماید «فَإِذَا رَکِبُوا فِی الْفُلْکِ دَعَوُا اللَّهَ مُخْلِصِینَ لَهُ الدِّینَ فَلَمَّا نَجَّاهُمْ إِلَى الْبَرِّ إِذَا هُمْ یُشْرِکُونَ»، توضیح داد: فطرت انسان گاهی زیر بار گناهان و انحرافات گم می شود ولی در زمان بیچارگی آن بُعد خداپرستی اش نمایان می شود.

حجت الاسلام والمسلمین میردامادی با بیان یک داستان، خاطرنشان کرد: چندین سال پیش به حرم مطهر امام رضا(ع) مشرف شدیم، یک روز از طریق بلندگوهای حرم گفته شد که خلبانی در هواپیما با مشکل فنی مواجه شده است و احتمال سقوط هواپیمایش زیاد است از مردم تقاضا داریم که برای او دعا کنند.

امام جمعه موقت اصفهان در ادامه داستان افزود: بعد از اینکه مردم مضطر شدند و خالصانه برای او دعا کردند، خلبان در پیامی رفع شدن مشکل فنی هواپیما را گزارش داد./867/201/ب2

ارسال نظرات