۲۹ دی ۱۳۹۵ - ۱۰:۲۵
کد خبر: ۴۷۴۵۰۳
امام جمعه موقت اصفهان:

افراد منافق، انسان را دچار اشتباهات محاسباتی می کنند

حجت الاسلام والمسلمین میردامادی با بیان این که افراد منافق، انسان را دچار اشتباهات محاسباتی می کنند، گفت: سان در برخورد با دیگران نباید ساده لوحانه تصمیم گیری کند چرا که برخی ظاهر بسیار مناسب و باطن نامناسبی دارند که همین رفتار منافقانه موجب می شود، انسان را بیچاره کنند.
میردامادی

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در اصفهان، حجت الاسلام والمسلمین سید مجتبی میردامادی در سخنرانی شب گذشته که در مسجد الغفور خیابان سروش برگزار شد، گفت: نباید به ظاهر افراد اعتماد کرد.

وی با مروری بر مبحث حکمت 451 نهج البلاغه که امیرمؤمنان(ع) در آن می فرمایند، دوری کردن از کسی خواهان تو است، سبب می شود از حظّ دنیوی تو کم شود و نزدیک شدن به کسی که خواهان ارتباط با تو نیست، سبب خواری و ذلت تو خواهد شد، افزود: ذلت پذیری در منش و سیره اهل بیت(ع) وجود نداشته است، به همین سبب نباید با کسی که خواهان ارتباط با ما نیست، ارتباط برقرار کنیم.

حجت الاسلام والمسلمین میردامادی ادامه داد: بر اساس روایت فوق الذکر، اگر خویشاوندی با انسان قطع رحم کرد و از ارتباط با انسان به شکلهای مختلف رویگردان بود، اولویت با حفظ عزت و شخصیت است و نباید برای ارتباط داشتن با چنین خویشاوندانی پیگیر شویم.

امام جمعه موقت اصفهان با معرفی کتاب دافعه و جاذبه شهید مطهری، اظهار کرد: کتاب بسیار قابل استفاده دافعه و جاذبه شهید مطهری خط مشیِ بسیار خوبی برای ارتباط داشتن با افراد مختلف برای انسان ترسیم می کند، در این کتاب انسان کامل دارای دو وجه جذب و دفع است.

نماینده ولی فقیه در هلال احمر اصفهان با بیان اینکه دوستی با همه افراد نشانه نفاق است، ابراز کرد: امیرمؤمنان(ع) دوستانی داشتند مثل عمار، سلمان فارسی، میثم تمار و مالک اشتر که اگر به دست شخص امیرمؤمنان(ع) کشته می شدند، دست از ایشان برنمی داشتند و همچنین دشمنانی داشتند مثل معاویه که اگر خودشان را برای آنها می کشتند، با امیرالمؤمنین(ع) رفاقت و دوستی برقرار نمی کردند، از این رو ایشان در طول زندگی با برکتشان با افرادی مرتبط بودند و از افراد دیگری دوری می کردند.

وی با بیان اینکه افراد منافق، انسان را دچار اشتباهات محاسباتی می کنند، افزود: پدری تعریف می کرد خواستگاری برای دخترم آمد و در جلسه خواستگاری صدای اذان بلند شد، در همین حین داماد از جایش برخاست و برای خواندن نماز به مسجد رفت، ما وقتی این رفتار را از او مشاهده کردیم، شیفته او شده و او را به دامادی پذیرفتیم، بعد از ازدواج با دخترم متوجه شدیم اصلاً او یک انسان بی نماز است.

حجت الاسلام والمسلمین میردامادی با بیان داستانی دیگر خاطرنشان کرد: چند سال پیش فردی به صورت دائمی در نماز جماعت همین مسجد شرکت می کرد و به شدت خودش را اهل مراعات نشان می داد، بعد از مدتی از یکی اهالی مسجد برای رفع گرفتاری اش پولی را گرفت و فرار کرد.

امام جمعه موقت اصفهان ادامه داد: انسان در برخورد با دیگران نباید ساده لوحانه تصمیم گیری کند چرا که برخی ظاهر بسیار مناسب و باطن نامناسبی دارند که همین رفتار منافقانه موجب می شود، انسان را بیچاره کنند.

استاد اخلاق حوزه علمیه با اشاره به روایتی از امام صادق(ع) که می فرمایند، به کسی که به تو احترام می گذارد، احترام بگذار و از کسی که تو را سبک می کند، فاصله بگیر، اذعان کرد: اسلام دین سِلم و آشتی است ولی این ویژگی نباید منجر به دوستی و رفاقت با دشمن شود.

وی نماز جماعت و عقد اخوت را از نشانه های سِلم بین مسلمانان معرفی کرد و اظهار داشت: مؤمن برادر مؤمن است و تا جایی که می تواند باید پیوند برادری اش را مستحکم کند، چرا که پیامبر(ص) در روایتی می فرمایند، تا جایی که می توانید دوستان مؤمن خودتان را افزایش دهید، چون در روز قیامت هر مؤمن حق شفاعت دارد و در روایت دیگری می فرمایند، مؤمن در کنار دوست مؤمنش به اندازه ای انسان تشنه ای که به آب می رسد، لذت می برد.

حجت الاسلام والمسلمین میردامادی با اشاره به روایتی از امیرمؤمنان(ع)، تشریح کرد: امیرمؤمنان(ع) در روایتی می فرمایند، بکوشید تا دوستان راستگو و درستکاری برای خودتان پیدا کنید زیرا آنها در شرایط سخت سپر شما خواهند بود و در زمان آرامش یار شما هستند.

امام جمعه موقت اصفهان ادامه داد: امیرمؤمنان(ع) در روایت دیگری می فرمایند، در قلب انسان هم باید نیاز به مردم باشد و هم بی نیازی نسبت به مردم باشد، نیاز به مردم در هم صحبت شدن و گشاده رویی است و بی نیازی از آنها در حفظ آبرو و عزت است.

استاد اخلاق حوزه علمیه در پایان گفت: انسان باید به گونه ای زندگی کند که از روی نیازمندی دست به سوی دیگران دراز نکند و مستغنی از مردم باشد./867/202/ب2

ارسال نظرات