۲۹ دی ۱۳۹۵ - ۱۱:۲۲
کد خبر: ۴۷۴۵۲۴
معاون حوزه علمیه مازندران:

علت ایجاد غالب مشکلات جامعه فاصله گرفتن از مبانی دینی است

معاون حوزه علمیه مازندران با بیان این که همه تلاش دشمن تضعیف باورهای دینی و اعتقادی جامعه به ویژه نسل جوان در جامعه است، گفت: دشمنان انقلاب می کوشند تا تنها پوسته ای بی اثر از اسلام در کشورمان باقی نماند تا به راحتی به اهداف خود دست یابند.
قرآن

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در ساری، حجت الاسلام سید ابوالحسن میرعمادی، معاون حوزه علمیه مازندران امروز در نشست قرآنی که با حضور جمعی از فعالان فرهنگی در ساری برگزار شد، گفت: قرآن کریم معجزه جاوید و بزرگ خالق یکتا و تنها مرجعی است که حقایق دنیا و آخرت را به ما می نمایاند و بر دانستن و دانایی در عمق وجودمان تأکید می‌کند.

وی با اشاره به این که ما مسلمانان پس از تولد با نجوای اذان به دنیا سلام می کنیم و کلام نوربخش قرآن در طول زندگی با ما همراه است، افزود: همچنین در هنگام به آغوش گرفتن مرگ و سفر به عالم معنوی، هنگامی که در گودالی تنگ و تاریک می خوابیم همین صدای روحانی ما را به خود می آورد.

حجت الاسلام میرعمادی با بیان این که یکی از ارزش های اساسی اسلام، کسب علم و معرفت است، گفت: به طوری که هر گاه که به علم دست یابیم، در واقع به حقیقت دست یافته ایم و حقایق یعنی همان خداوند.

استاد حوزه علمیه مازندران با بیان این که یکی از وجوه تمایز دین اسلام با سایر ادیان داشتن معجزه ای به نام معجزه الهی نقل شده است، ادامه می دهد: قرآن به عنوان معجزه الهی دربردارنده معارف و حقایقی است که خداوند علم آموزی را نشان می دهد؛ اگر هم در ادیان دیگر این مباحث بوده، اما در دین اسلام همه چیز معطوف به معرفت است و جنبه شناختی دارد.

وی در ادامه سخنان خود گفت: خداوند در پنج آیه سوره نخست قرآن با کلمه بخوان آغاز می کند که همین موضوع نشان می دهد که قرار است انسان به علم برسد.

معاون حوزه علمیه مازندران با اشاره به این که انسان بدون علم، شناخت و معرفت تنها منحصر به خوردن و آشامیدن می شود که بدین صورت انسان در ردیف فرشتگان قرار نمی گیرد، تصریح کرد: تنها زمانی که انسان علم و معرفت لازم را به دست آورد از فرشتگان بالاتر می شود و انسانی که به سلاح علم مجهز نباشد هم‌ردیف چهارپایان است.

حجت الاسلام میرعمادی با بیان این که خداوند خطاب به انسان می فرماید: «اتو العلم» یعنی ما به تو علم دادیم، ادامه داد: روش های درست علم آموزی را می توانیم از قرآن بیاموزیم که شامل چند روش است.

استاد حوزه علمیه مازندران، روش علم آموزی مستقیم را استفاده از معلم برای یادگیری عنوان کرد و افزود: خداوند متعال، پیامبر و ائمه اطهار(ع) معلمان ما هستند.

وی با اشاره به آیه ۱۲۵سوره نحل که انسان را با سخن نیکو به سمت اسلام دعوت می کند، ادامه می دهد: روش دوم استفاده از مباحثه و سؤال کردن است که آیه ۱۸۹سوره بقره مبین آن است.

حجت الاسلام میرعمادی با بیان این که الگوپذیری یا تقلید از یک الگو هم یکی از روش های مستقیم علم آموزی است، می گوید: خداوند در آیه ۲۱ سوره احزاب به این موضوع اشاره کرده است و اسوه و الگویی به ما معرفی می کند و می گوید از آن پیروی کنید.

استاد حوزه علمیه مازندران با اشاره به راه های غیرمستقیم علم آموزی افزود: تفکر و تعقل کردن یکی از این روش ها است که خداوند در آیات بسیاری از جمله آیه ۱۹۱ سوره آل عمران می فرماید؛ کسانی که در همه حال تفکر می کنند به این نتیجه می رسند که ما را باطل نیافریدی به این موضوع اشاره می کند.

وی برعهده گرفتن نقش یا ایفای نقش را یکی دیگر از روش های غیرمستقیم علم آموزی دانست، تصریح کرد: با تجسم شکل ظاهری موجودات متوجه پیام اخلاقی آن خواهیم شد.

معاون حوزه علمیه مازندران با اشاره به این که در آیات کلام خداوند تأکید بر علم آموزی شده است، بیان داشت: در برخی روایات اشاره می شود که یک عالم با ۷۰هزار عابد مقایسه شده و وظیفه شاگرد یا علم آموز هم سنگین می شود.

استاد حوزه علمیه مازندران با بیان این که شاگرد یک عابد با علم آموزی به خداوند تقرب می جوید که همین سبب سنگین شدن وظیفه او در برابر آموزگار خود می شود، ادامه داد: حضرت موسی(ع) با توجه به اینکه از پیامبران اولوالعزم است، زمانی که به شاگردی حضرت خضر(ع) می‌رود، احترام بسیاری برای ایشان قائل می شود که در قرآن به آن اشاره شده است.

وی افزود: حضرت موسی(ع) از حضرت خضر(ع) اجازه می گیرد تا از او درس بیاموزد، احترام به استاد این گونه است، این تواضع سبب افزایش عظمت و بزرگی حضرت موسی(ع) می شود.

معاون حوزه علمیه مازندران با بیان این که خداوند هیچ گاه پیامبر را با اسم محمد صدا نمی کند بلکه یا اَیُهَا الرَسول خطاب می کند، می افزاید: این موضوع نشان دهنده جایگاه معلمی و بزرگی پیامبر است تا همه بدانیم که او معلم ما است و خداوند در واقع به ما می آموزد که آداب سخن گفتن را رعایت کنیم.

حجت الاسلام میرعمادی با اشاره به این که تقلب فی نفسه بد نیست و به معنای انقلاب است، ادامه می دهد: زمانی که تقلب برای امیال شخصی، استفاده از جریان و دست انداختن به اموری به نفع خودمان باشد، بد است.

استاد حوزه علمیه مازندران با بیان این که آیه ۹۶ سوره طه به تقلب اشاره کرده است، گفت: تقلبی که امروز در علم رواج یافته نوعی ظلم محسوب می شود، چون با تقلب، جای شخص دیگری که ممکن است صالح تر باشد، گرفته می‌شود.

معاون حوزه علمیه مازندران با اشاره به این که بسیاری از مفاسد جامعه به دلیل عدم قرار گرفتن افراد در جایگاه واقعی خود است، تصریح کرد: اگر هر فردی بر اساس شایسته سالاری در جای مناسب خود قرار گیرد به حتم بسیاری از مفاسد را در جامعه امروز شاهد نبودیم.

استاد حوزه علمیه مازندران در بخش دیگری از سخنان خود با بیان این که امروز بسیاری از مشکلات جامعه ما ناشی از فاصله گرفتن از مبانی دینی و قرآنی است، خاطرنشان کرد: اگر همه بخش های جامعه به اصول متعالی دینی پایبند باشند به حتم از بسیاری معضلات فرهنگی و اجتماعی مصون خواهیم ماند.

حجت الاسلام میرعمادی با بیان این که همه تلاش دشمن تضعیف باورهای دینی و اعتقادی جامعه به ویژه نسل جوان در جامعه است، تصریح کرد: دشمنان انقلاب می کوشند تا تنها پوسته ای بی اثر از اسلام در کشورمان باقی نماند تا به راحتی به اهداف خود دست یابند.

معاون حوزه علمیه مازندران با تأکید بر این که نباید بگذاریم اصول اساسی انقلاب اسلامی که بنیان های انقلاب بر پایه آنها شکل گرفته مورد هجوم دشمنان قرار گیرد، خاطرنشان کرد: اگر این اصول مهم در جامعه کمرنگ شود، دشمن به راحتی به اهداف شوم خود در کشورمان دست خواهد یافت./1317/202/ب2

ارسال نظرات