۰۴ بهمن ۱۳۹۵ - ۱۳:۳۵
کد خبر: ۴۷۵۵۸۳
آیت الله علم الهدی در درس خارج فقه حکومتی:

مرحوم آیت الله گلپایگانی تنها آیت الله خامنه ای را برای رهبری مناسب می دانستند

نماینده ولی فقیه در استان خراسان رضوی گفت: بعد از رحلت امام که سراغ مرحوم حضرت آیت الله گلپایگانی رفتیم، با وجود این که ایشان استاد رهبر معظم انقلاب بودند، گفتند «با وجود آقای خامنه ای من شایستگی این مسؤولیت را ندارم.»
دیدار مدیران رسانه های استان خراسان با آیت الله علم الهدی/مشهد

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در مشهد، آیت الله سید احمد علم الهدی صبح امروز در درس خارج فقه حکومتی خود که با محوریت موضوع «جواز اقامه حکم در عصر غیبت» در مدرسه علمیه عالی نواب برگزار شد، به تفسیر روایتی از امیرمؤمنان(ع) پرداخت که فرمودند «انّ اولی الناس بالانبیاء أعلمهم بما جاءوا به.»

نماینده ولی فقیه در استان خراسان رضوی اظهار کرد: از آنجا که رهبری امت باید در تداوم امامت پیامبر اکرم(ص) قرار داشته باشد، شایسته است که در اختیار «أعلمهم بما جاءوا به» باشد و این ویژگی فقط در فقیه می تواند وجود داشته باشد؛ نه اقتصاد دان و سیاستمدار و سایر دانشمندان.

وی با بیان این که در عصر غیبت معصوم(ع)، فقها مصداق این روایت امیرمؤمنان(ع) هستند، گفت: فقها یعنی کسانی که توان برداشت از مبادی شرعی دارند و می توانند واقعیت تکلیفی را در هر عرصه ای استخراج کنند.

آیت الله علم الهدی با تأکید بر تفاوت میان مجتهد مطلق و متجزی، خاطرنشان کرد: مجتهد مطلق کسی است که در تمام مسائل قدرت استنباط دارد و از همین رو اجتهاد برای او ملکه شده است و منحصر در یک عمل نیست و تنها به کسی که مسائل فقهی را استخراج کرده نمی توان عنوان مجتهد مطلق داد. فرق بین مجتهد مطلق و متجزی در این است که متجزی در مسائل خاصی وارد شده و اجتهاد می کند اما مجتهد مطلق کسی است که ملکه استنباط دارد و به هر عرصه ای وارد شود، توان استخراج دارد.

امام جمعه مشهد مقدس با اشاره به این که راوی حدیث مذکور، زمخشری است و خود او هم از اهل تسننی بوده که با اعتقاد به «افضل صحابه» بودنِ امیرمؤمنان(ع)، این روایت را نقل کرده، در ادامه به تبیین ویژگی های مجتهد شایسته رهبری جامعه اسلامی پرداخت و اظهار کرد: معنای تعبیر «افقه» که در روایات آمده، باید با توجه به زمان بیان حدیث مشخص شود. در زمان معصوم(ع)، تعریف «العلم بالاحکام الشرعیه الفرعیه» به فقه تعلق نداشت و این تعریف مربوط به زمانی است که استنباط فقها آغاز شد.

وی با بیان این که در زمان معصوم(ع)، منظور از افقه، «افهم» بوده است، افزود: مسأله رهبری امت، از موارد قاعده تزاحم است و اگر امر دایر شود بین فقیهی که مدیریت بهتری دارد و فقیهی که در استنباط احکام قوی تر است، چون مسأله حفظ دماء و فروج مسلمین مطرح است، قاعده تزاحم حکم به اهم و مهم می دهد و اهم، رهبری فقیهی است که مدیریت قوی تری داشته باشد.

آیت الله علم الهدی در پایان به جریان معرفی آِت الله خامنه ای به عنوان رهبر جمهوری اسلامی در سال 68 اشاره و خاطرنشان کرد: بعد از رحلت امام که سراغ مرحوم حضرت آیت الله گلپایگانی رفتیم، با وجود این که ایشان استاد رهبر معظم انقلاب بودند، گفتند «با وجود آقای خامنه ای من شایستگی این مسؤولیت را ندارم.» به گونه ای که ایشان امر را بین بازگرداندن حکومت به رژیم پهلوی و یا سپردن رهبری به آیت الله خامنه ای می دانستند./201/820/ب1

ارسال نظرات