جانفشانی های آتش نشانان پلاسکو از باور دینی آنها نشأت گرفته بود
به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در اصفهان، آیت الله سید ابوالحسن مهدوی عصر امروز در جلسه پرسمان که در مرکز هلال احمر اصفهان برگزار شد، گفت: اقدام مضاعف آتش نشانان پلاسکو از ایمان و باور عمیق آنها حکایت داشت.
وی در پاسخ به سؤال فردی که با عرض تسلیت به خاطر واقعه تلخ ساختمان پلاسکو، پرسید، آیا آتش نشانهایی که در واقعه تلخ پلاسکو به کام مرگ رفتند، از نظر فقهی شهید محسوب می شوند؟ افزود: سانحه دلخراش پلاسکو مردم عزیز ایران و مردم و سایساتمداران برخی از کشورها را متأثر کرد، بنده نیز به نوبه خودم این واقعه تلخ را به همه مردم، مخصوصاً خانواده ها عزیزانی که برای نجات جان مردم جان خودشان را فدا کردند، همچنین بازماندگان سازمان آتشنشانی، تسلیت عرض می کنم.
آیت الله مهدوی ادامه داد: واقعه تلخ پلاسکو از طرفی موجب تأثر همگان شد و از طرفی به سبب جانفشانیهای آتشنشانان عزیز که با روحیه فوق العاده و ایمان قوی برای نجات جان انسانها جانشان را به خطر انداختند، موجبات دلگرمی عموم مردم را فراهم آورد.
نماینده مردم اصفهان در مجلس خبرگان رهبری با بیان اینکه نمونه اینگونه جانفشانی ها در کشورهای دیگر دیده نمی شود، اظهار کرد: آتشنشانان کشور عزیزمان ایران به سبب ایمان قوی به خداوند و روحیه ایثارگری که از ایمان آنها نشأت گرفته است، برای نجات جان همنوعانشان تلاش مضاعف نشان دادند، نشانه این تلاش مضاعف اقدام کردن برخی از آنها خارج نوبت کاری 8 ساعته بود و برخی دیگر نیز مافوق وظیفه ای که از جانب سازمان آتشنشانی به آنها محول شده بود، عمل کردند.
امام جمعه موقت اصفهان تبیین کرد: از نظر فقه اسلامی شهید به کسی گفته می شود که در معرکه جنگ به شهادت رسیده باشد، شهید از لحاظ فقهی، غسل ندارد و نیازی به کفن کردنش نیست، حتی باید با همان جراحتها و خونهای حاصل از جراحت، آنها را دفن کرد.
نماینده ولی فقیه در هلال احمر اصفهان ادامه داد: آتشنشانان عزیزی که در واقعه پلاسکو جانشان را برای نجات جان دیگران فدا کردند، در حکم شهید محسوب می شوند یعنی ثواب شهید را می برند ولی از لحاظ فقهی غسل دادن و کفن کردنشان واجب است.
رییس بنیاد خیریه المهدی(عج) در پاسخ به این سؤال که آیا امام عصر(عج) به زمان ظهورشان علم دارند؟ تبیین کرد: امام عصر(عج) اگر اراده کنند که از زمان ظهورشان با خبر شوند بلافاصله با خبر می شوند ولی چون اراده ایشان تابع اراده الهی است، اگر خداوند اراده کند که ایشان بدانند، امام عصر(عج) نیز بر این مسأله احاطه پیدا می کنند، البته در حال حاضر ما از اراده الهی بی خبر هستیم و نمی دانیم که امام عصر(عج) از زمان ظهورشان با خبر هستند یا با خبر نیستند.
استاد اخلاق حوزه علمیه با بیان یک مثال توضیح داد: همیشه علم بهتر از جهل نیست، مثلاً گاهی انسان در حال عبور کردن از کنار منزلی استکه دربش باز است، اگر داخل خانه را نگاه کند به وضعیت درونی خانه علم پیدا می کند ولی رسیدن به چنین علمی صلاح نیست، به همین سبب با اختیار به داخل خانه نگاه نمی کند و خودش را در جهلی نگه می دارد که برایش بهتر است.
وی در پاسخ به سؤال فردی که پرسید، آیا خسارت تأخیر تعدیه در مسأله چکهای بانکی که از جانب مجلس شورای اسلامی، شورای نگهبان و مجمع تشخیص مصلحت نظام به قضات کشور تفویض شده است، از لحاظ شرعی اشکالی دارد؟ ابراز کرد: خسارت تأخیر تعدیه به صورت کلی نوعی ربا محسوب می شود، اگر افرادی با قانونی خواندن این مسأله آنرا شرعی می دانند، باید راجع به آن تحقیق شود.
آیت الله مهدوی ادامه داد: اگر مسأله قانونی بودن خسارت تأخیر تعدیه از جانب ارگانهای مربوطه تأیید شد، شخص باید به مرجع تقلیدی که مقلد او است، مراجعه کند و طبق نظر ایشان عمل کند.
نماینده مردم اصفهان در مجلس خبرگان رهبری در پاسخ به این سؤال که اگر پدر و مادری فرزندشان را به امری دستور دهند که منجر به متضرر شدن فرزندشان در دنیا شود، وظیفه فرزند چیست؟ تشریح کرد: دستور پروردگار بر اطاعت از پدر و مادر تعلق گرفته است تا جایی که این اطاعت منجر به معصیت الهی نشود باید آنرا پذیرفت، البته اگر این ضرر به صورت صد در صد حتمی است، باید با بیان دلایل، پدر و مادر را قانع کرد.
امام جمعه موقت اصفهان در پاسخ به سؤال فردی که پرسید، بوسیدن دست چه کسانی در اسلام توصیه شده است، گفت: در مکتب تشیع بوسیدن دست پدر و مادر، دست عالم دینی و دست سادات به سبب انتسابشان به پیامبر(ص) توصیه شده است.
نماینده ولی فقیه در هلال احمر اصفهان در پاسخ به این سؤال که با توجه به آیه مباهله که می فرماید «فَمَنْ حَاجَّکَ فِیهِ مِنْ بَعْدِ مَا جَاءَکَ مِنَ الْعِلْمِ فَقُلْ تَعَالَوْا نَدْعُ أَبْنَاءَنَا وَأَبْنَاءَکُمْ وَنِسَاءَنَا وَ نِسَاءَکُمْ وَ أَنْفُسَنَا وَ أَنْفُسَکُمْ ثُمَّ نَبْتَهِلْ فَنَجْعَلْ لَعْنَةَ اللَّهِ عَلَى الْکَاذِبِینَ»، آیا می توان گفت، به سبب اینکه امیرالمؤمنین(ع) نفسِ پیامبر(ص) هستند، مقام ایشان با مقام پیامبر(ص) یکسان است؟ تبیین کرد: پیامبر(ص) به سبب اینکه همزمان با دارا مقام نبوت، مقام امامت را نیز دارند، مقامشان از امیرالمؤمنین(ع) که تنها مقام امامت دارند، بالاتر است و همه بزرگان و علمای دینی به این مسأله اذعان دارند.
رییس بنیاد خیریه المهدی(عج) در پاسخ به سؤال فردی که پرسید، به خاطر وجود داستانهای اساطیری در قرآن که وقوع آنها محال عقلی است، آیا احتمال تحریف در قرآن وجود ندارد؟ گفت: محال عقلی زمانی استکه اجتماع متناقضین باشد یا اجتماع ضدین باشد، اجتماع متناقضین یعنی یک چیز در حالیکه وجود دارد، معدوم باشد و اجتماع ضدین یعنی یک شیء در حالیکه کاملاً سفید است، کاملاً سیاه باشد.
استاد اخلاق حوزه علمیه ادامه داد: برخی از داستانهای قرآنی دارای استبعاد باوری است ولی به دلیل اینکه اجتماع ضدین نیست و اجتماع متناقضین نیست، نمی تواند محال عقلی باشد.
وی در پاسخ به این سؤال که غیبت به چه معنا است و در چه شرایطی مرتکب غیبت شده ایم؟ توضیح داد: در تعریف غیبت آمده است، اگر به گونه ای از برادر دینی یاد شود ک آن برادر دینی از این یاد کردن ناراحت شود، غیبت اتفاق افتاده است.
آیت الله مهدوی به استثنائات غیبت اشاره کرد و افزود: اگر شخصی عملی را علنی انجام می دهد و از بازگو کردن عملش ناراحت نمی شود و راجع به او صحبت کنیم، اگر شخصی معیوب ظاهری باشد و فردی برای شناساندن او به دیگران عیب ظاهری او را بدون قصد توهین گوشزد کند، اگر برای احقاق حق به مرجع پیگیری کننده، رفتار شخص ظالم را توضیح دهیم، اگر برای نهی از منکر کردن یک شخص عیب او را برای والدینش بازگو کنیم، غیبتی اتفاق نیافتاده است./867/201/ب2