۲۸ بهمن ۱۳۹۵ - ۱۶:۱۲
کد خبر: ۴۸۱۴۳۴
مدیر حوزه های علمیه خواهران هرمزگان:

سبک زندگی اسلامی شاکله اصلی تمدن اسلامی است

مدیر حوزه های علمیه خواهران هرمزگان با بیان اینکه سبک زندگی اسلامی شاکله اصلی تمدن اسلامی است گفت: اگر جامعه از لحاظ سبک زندگی اجتماعی، اسلامی شود، همه از آن بهره مند خواهند شد.
حجت الاسلام عبادی زاده

حجت الاسلام محمد عبادی زاده، مدیر حوزه های علمیه خواهران هرمزگان در گفت و گو با خبرنگار خبرگزاری رسا در هرمزگان، با بیان اینکه شاکله اصلی تمدن اسلامی آن است که سبک زندگی، اسلامی شود؛ گفت: اگر جامعه از لحاظ سبک زندگی اجتماعی، اسلامی شود، همه از آن بهره مند خواهند شد و اگر زمانی جامعه به جایی برسد که اخلاق در آن رنگ ببازد همه ضرر می کنند، اگر کسی فکر کند که زرنگی می کند و سر کسی کلاه می گذارد در واقع در چنین جامعه ای یک نفر هم سر او کلاه می گذارد.

وی افزود: غربی ها اول فکر می کردند با حقوق می توانند مشکلات جامعه را حل کنند اما با شکست مواجه شدند و به همین دلیل به اخلاقیات روی آوردند زیرا با حقوق می شود درمان کرد اما با اخلاق می توانیم پیشگیری کنیم.

مدیر حوزه های علمیه خواهران هرمزگان با اشاره به برخی از مشکلات اجتماعی بیان کرد: چون احساس کاذب داریم فکر می کنیم که هیچ مشکل اخلاقی نداریم، به دنبال حل مشکل نمی رویم هر چند بیماری وجود دارد، برای حل مشکلات باید اخلاقیات در جامعه افزایش پیدا کند.

حجت الاسلام والمسلمین عبادی زاده گفت:‌ اخلاق، نه تنها در نجات جامعه و مسائل اجتماعی، نقش دارد بلکه در نجات فرد و مطالب فردی نیز سهم مؤثری ایفا می کند؛ زیرا اخلاق، تنها برای ایجاد یک مدینه فاضله، شهر و یا کشور متمدن و با فرهنگ نیست؛ انسان خواه در جامعه زندگی کند، خواه در زاویه ای به سر ببرد نیازمند به اخلاق است.

وی ادامه داد: البته اگر جامعه ای وجود داشته باشد و کسی بخواهد عمدا از جامعه جدا بشود، هرگز در آشنایی با فن اخلاق و عمل به قوانین اخلاقی، موفق نخواهد بود؛ زیرا یکی از برجسته ترین و مهمترین وظیفه های اخلاقی انسان، رها نکردن جامعه و در متن آن به سر بردن است، چون شکوفایی فضایل انسانی در سایه داد و ستدهای جمعی است و اخلاق مانند احکام در همه حالات وجود دارد؛ اگر چه مهمترین بخش آن در جامعه جلوه می کند.

مدیر حوزه های علمیه خواهران هرمزگان افزود: نیاز بشر به اخلاق، مانند نیاز وی به نبوت و وحی است؛ همان طور که هر فردی نیازمند به وحی است، خواه در جامعه زندگی کند و خواه زندگی فردی داشته باشد و هیچ فردی نمی تواند در جهان بینی، اخلاق و یا اعمال مستقلا به سر ببرد و به فکر خود بسنده کند و از همین رو اولین انسان روی زمین خود پیغمبر بود، در مسائل اخلاقی نیز چنین است، یعنی، اولین انسان هم ناچار است با دستور اخلاقی آشنا باشد و به آن عمل کند.

وی گفت: پیامبر (ص) خودش را برای اخلاق به زحمت می انداخت، برای همین نیز فرمود: "من برای کامل کردن اخلاق مبعوث شده ام.

مدیر حوزه های علمیه خواهران هرمزگان در پایان ابراز داشت: در تعالیم عالیه اسلام، مراعات اخلاق نیک و حسن خلق از مبانی اصلی و جدی تعلیم و تربیت تلقی شده و رعایت نکردن آن نوعی نقص در دینداری فرد محسوب می‌ شود، قرآن، کوچک‌ ترین نمونه جامعه را که خانواده است، مد نظر قرار داده و توصیه اکید بر رعایت موازین اخلاق به ویژه احترام والدین می‌ کند./851/302/ب1

ارسال نظرات