هدف جهاد در اسلام تسخیر قلوب است/ در اسلام جهاد تهاجمی معنایی ندارد
به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در اصفهان، محمد علی انصاری در جلسه تفسیر نهج البلاغه صبح امروز که در مسجد النبی(ص) واقع در خیابان آیینه خانه اصفهان برگزار شد، گفت: دنیا خائن است و آخرت امین است.
وی در تفسیر خطبه 191 نهج البلاغه افزود: امیرالمؤمنین(ع) در این خطبه راجع به اثرات مثبت تقوا در زمینه های مختلف زندگی و اثرات منفی دنیا پرستی صحبت کرده اند.
انصاری اظهار کرد: امیرالمؤمنین(ع) می فرمایند، مواظب باشید فریب ظاهر فریبنده دنیا را نخورید چرا که دنیا باطنش پست است؛ همه لذائذ و فرصت هایی که تحت عنوان دنیا از آن یاد می شود، اعتباری است و از جوهر حقیقت بی بهره است، چرا که فرصت ها و ریاست هایش دائماً در چرخش، از یک نفر به نفر دیگر تغییر می کند.
مفسر قرآن کریم با بیان این که لذت های دنیا برای دفع اَلَم است، تبیین کرد: حقیقت لذت در زرق و برق دنیا نیست و فریبندگی می آورد؛ امیرالمؤمنین(ع) در بخشی از این خطبه می فرمایند، نطق دنیا با دروغ همراه است چرا که دنیا وعده هایی به انسان می دهد که حقیقی نیست.
وی در تشریح این عبارت از خطبه 191 نهج البلاغه که امیرالمؤمنین(ع) می فرمایند «اموالها محروبه»، اذعان کرد: در تاریخ 3000 ساله زندگی بشر روی زمین، تنها 300 سال آن با جنگ همراه نبوده است و انگیزه اصلی این جنگ ها به دست آوردن منافع مالی یا رسیدن به ریاست بر ممالک بیشتر بوده است، به همین سبب امیرالمؤمنین(ع) اموال دنیا را سبب جنگ معرفی می کنند.
انصاری با بیان این که در اسلام جهاد تهاجمی نداریم، ابراز کرد: در دین اسلام جهاد تهاجمی نداریم بلکه همه جهادها تدافعی است؛ در سوره محمد 11 دلیل برای جهاد در اسلام بیان شده است که هیچ کدام از این دلایل برای به دست آوردن مال یا خاک نیست؛ هدف اسلام از جهاد به دست آوردن قلوب انسان ها است.
مفسر قرآن کریم ادامه داد: همه جنگ هایی که در حال حاضر در دنیا برقرار است برای به دست آورن مال یا خاک کشورهای ضعیف است؛ ایالات متحده آمریکا با هم پیمانان اروپایی اش با غارت کردن منافع ملی کشورهای جهان سومی برای خودشان تمدن ساخته اند و بدین واسطه قصد دارند آینده جهان را در اختیار بگیرند.
وی گفت: غارتگری هایی آمریکایی ها و اروپائیان نمونه کلان سخن امیرالمؤمنین(ع) است ولی نمونه خرد این بیان را در بازارهای خودمان می توانیم به وضوح مشاهده کنیم؛ هر کس از معامله قصد دارد سودی عاید خودش کند و برود و عموماً در این سودآوری، حلال و حرام الهی مراعات نمی شود.
انصاری در تشریح عبارت«هی المتصدیة العنون»، اذعان کرد: متصدیه از واژه تصدی به معنای عرضه کردن گرفته شده است و متصدیه به زنی گفته می شود که تن فروشی می کند؛ امیرالمؤمنین(ع) می فرمایند، مَثَل دنیا مَثَل زن تن فروشی است که برای فریب دادن مردان شهوت پرست خودش را آراسته کرده است ولی باطنش لذت قابلی برای کسی که از او استفاده می کند ندارد.
مفسر قرآن کریم با بیان این که معامله کردن با دنیا انسان را متضرر می کند، گفت: دنیا به انسان سواری می دهد ولی قبل از این که انسان را به مقصد برساند، او را پیاده می کند؛ در معامله کردن با دنیا هر چیزی بدهیم، چیزی در قبالش به دست نمی آوریم.
وی گفت: از لحاظ معنایی خائن در برابر امین قرار می گیرد و امیرالمؤمنین(ع) دنیا را به عنوان خائن معرفی می کنند و آخرت را امین می دانند؛ دنیا امانات انسان را پس نمی دهد ولی آخرت امانات انسان را به انسان تحویل خواهد داد./202/867/ب1