۱۹ فروردين ۱۳۹۶ - ۲۰:۱۵
کد خبر: ۴۹۰۱۴۰
نماینده ولی فقیه در استان خراسان رضوی:

امام جواد حرکت انقلابی ثامن الحجج را مجاهدانه پیگیری کردند

آیت الله علم الهدی گفت: امام جواد(ع) 13 سال امامت کردند اما رشد و توسعه شیعه در این زمان به حدی رسید که هیچ جریانی نمی توانست در برابر آن مقاومت کند.
آیت الله علم الهدی

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در مشهد، آیت الله سید احمد علم الهدی ظهر امروز در دیدار با اعضای هیأت و کانون جوادالأئمه(ع) که همزمان با سالروز ولادت امام جواد(ع) با حضور جمع کثیری از اعضای این کانون از نقاط مختلف کشور در محل دفتر  نماینده ولی فقیه در استان خراسان رضوی برگزار شد، ضمن تقدیر از زحمات این کانون در برگزاری مراسم باشکوه جشن میلاد امام جواد(ع) در مشهد مقدس، به بیان نکاتی پیرامون افزایش بنیه معرفتی این کانون نسبت به شخصیت امام جواد(ع) پرداخت.

نماینده ولی فقیه در استان خراسان رضوی با بیان این که میلاد امام جواد(ع) برای مردم مشهد یک عید بزرگ قلمداد می شود، اظهار کرد: مردم مشهد از قدیم معتقد بودند چون در جریان ولادت امام هشتم(ع)، موسی بن جعفر(ع) شادمان بودند اما در ولادت امام جواد(ع) وجود مقدس امام رضا(ع) شادمان هستند، میلاد امام جواد(ع) را حتی از میلاد خود امام هشتم(ع) نیز باشکوه تر برگزار می کردند.

وی افزود: نکته مهمی که در معرفت نسبت به امام جواد(ع) حائز اهمیت است، توجه به والده ماجده ایشان است که در بیت ولایت در زمان خودش بانوی کم نظیری بودند و پس از وجود مقدس حضرت معصومه(س)، از بانوان با فضیلت و کم نظیر در بیت امام هشتم(ع) بوده و بسیار مورد توجه حضرت قرار داشتند.

آیت الله علم الهدی یادآور شد: ایشان از یک کشور خارجی به مدینه آمدند و کنیز امام هشتم بودند که امام رضا(ع) ایشان را آزاد کرده و با او ازدواج کردند. دو نفر در بین همسران ائمه(ع) مصیبت زیادی دیدند؛یکی حضرت رباب(س) بود و دیگری مادر امام جواد(ع)، حضرت ریحانه خاتون که بسیار دلبسته امام هشتم(ع) بود.

امام جمعه مشهد مقدس در تبیین کیفیت مصایب وارده بر حضرت ریحانه(س)، خاطرنشان کرد: امام رضا(ع) به سبب باطل کردن توطئه مأمون که تبلیغ کرده بود امام را برای حکومت به خراسان منتقل می کند، جریان شهادت شان را با خانواده شان در میان گذاشتند که این اقدام حضرت با هدف باطل کردن مکر مأمون صورت گرفت و در اثر این حرکت، همسرشان بسیار نگران بودند.

وی افزود: همانطور که حضرت رباب(س) پس از شهادت امام حسین(ع) یک سال بیشتر زنده نماندند، ریحانه خاتون نیز کمتر از دوسال پس از شهادت امام رضا(ع) رحلت کردند.

نماینده ولی فقیه در استان خراسان رضوی در بخش دیگری از سخنان خود گفت: امروز امکان ندارد که هیأتی وجود داشته که اسم امامی بر خود داشته باشد اما تأثیری از آن حضرت در عرصه اجتماعی در این هیأت وجود نداشته باشد. ویژگی اجتماعی بارز امام جواد(ع)، پیگیری مجاهدانه نسبت به حرکت انقلابی پدرشان، امام رضا(ع) بود. یعنی حرکات امام هشتم در زمان امام جواد به بار نشست و نتیجه آن را امام جواد(ع) توسعه دادند.

آیت الله علم الهدی یادآور شد: اختناقی که در زمان امام هادی و امام عسکری(ع) به وجود آمد نتیجه توسعه تشیع در زمان امام جواد(ع) بود. آن حضرت 13 سال امامت کردند اما رشد و توسعه شیعه به حدی رسید که هیچ جریانی نمی توانست در برابر آن مقاومت کند از همین رو بعد از شهادت ایشان دوران ائمه بعدی در وضعیت سیاه خفقان سپری شد.

وی در پایان تأکید کرد: اگر بناست گروهی به جوادالأئمه(ع) منتسب باشد، باید سیره سیاسی ایشان در جریان تشکیلات آن ها نقش داشته باشد و همانطور که امام جواد(ع) به عنوان یک بازمانده انقلاب امام رضا(ع)، آن مسیر را توسعه دادند، شما هم به عنوان کسانی که از خیل انقلابی گذشته باقی مانده اید سعی کنید در تمام صحنه های انقلابی حضور داشته باشید./202/820/ب1

ارسال نظرات