۱۹ فروردين ۱۳۹۶ - ۲۲:۲۵
کد خبر: ۴۹۰۲۰۱

فعالیت بیش از 500 مبلغ حوزوی در عرصه زکات آذربایجان‌شرقی

رییس ستاد زکات استان آذربایجان شرقی از فعالیت بیش از 500 روحانی و مبلغ حوزوی در عرصه تبلیغ و ترویج فرهنگ زکات در سراسر مناطق شهری و روستایی استان خبر داد.
زکات

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در تبریز، حجت‌الاسلام قاسم محمدزاده، رییس ستاد زکات استان آذربایجان شرقی عصر امروز در دوره آموزشی عاملان زکات در هریس، اظهار داشت: شورای زکات روستاها در سال 95 تشکیل و تقویت و تنفیذ اختیار به این شوراها در جمع آوری و هزینه کرد در سال 96 صورت گرفته است.

وی با بیان این‌که در این طرح زکات از سوی شورای منتخب روستا با حکم امام ‌جمعه از روستاییان جمع‌آوری و زکات واجب و فطریه در خود روستاها هزینه می شود، ادامه داد: در سال گذشته بیش از 500 نفر به‌ عنوان مبلغان زکات در سطح استان با دبیرخانه شورای زکات همکاری داشتند و در سال جاری هم بصورت تخصصی این همکاری ادامه می یابد.

حجت الاسلام محمدزاده با اشاره به این‌که پیش‌بینی می‌شود در سال 96 از یک هزار و 678 روستا حدود 190 میلیارد ریال زکات جمع‌آوری شود، خاطرنشان کرد:  سال گذشته 131 میلیارد و 500 میلیون ریال زکات در استان جمع‌آوری شد که حدود 25 میلیارد ریال از زکات فطریه سال گذشته معادل 68 درصد محقق شده است.

وی با اشاره به این‌که از کل زکات جمع آوری شده 60 درصد برای امور محرومان و 40 درصد به طرح‌های عمرانی عام المنفعه اختصاص‌ یافته است، گفت: میزان زکات جمع‌آوری شده در سال 95 نسبت به سال گذشته 19 درصد افزایش ‌یافته است، پیش‌بینی می‌ شود در سال96 آذربایجانی‌ها حد 30 درصد افزایش در پرداخت زکات داشته باشند.

حجت الاسلام محمدزاده با اشاره به این‌که آذربایجان شرقی در عملکرد درآمد زکات در سال 95 در سطح کشور رتبه ششم و در زمینه جمع‌آوری زکات فطره رتبه سوم را کسب کرده‌ است، خاطرنشان کرد: قرآن کریم پایه های حکومت محرومان و مستضعفان را برپایی نماز و پرداختن زکات و امر به معروف و نهی از منکر می داند.

رییس ستاد زکات استان آذربایجان با تأکید بر این‌که شورای زکات فعال در شهرستان‌ها و روستاها به ‌صورت جهادی و امدادی وارد خدمتگزاری به نیازمندان و تامین نیازهای ضروری فقرا شده‌اند، گفت: اعضای شورای زکات شهرستان‌ها برای پیشبرد اهداف و سیاست‌ها منتظر تفاهم‌نامه و دستورالعمل‌ها نباشند.

وی با بیان این‌که تمامی اعضای شورای زکات باید در حیطه کاری که قانون اجازه فعالیت در حوزه اداری داده و با رعایت مسائل شرعی و اداری در تقویت امر زکات تلاش مضاعفی انجام دهند، گفت: ترویج این فریضه واجب الهی موجب آبادانی مناطق محروم و فقرزدایی در مناطق خواهد شد./935/203/ب2

ارسال نظرات