۲۱ فروردين ۱۳۹۶ - ۰۰:۰۷
کد خبر: ۴۹۰۴۸۷
با سخنرانی آیات کعبی و اراکی؛

اندیشه های سیاسی شهید آیت الله صدر بررسی شد

همایش اندیشه های سیاسی شهید آیت الله صدر از سوی مرکز تحقیقات حکومت اسلامی دبیرخانه مجلس خبرگان رهبری و با سخنرانی آیت الله کعبی و ‌آیت الله اراکی برگزار شد.
شهید صدر

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، همایش اندیشه های سیاسی شهید آیت الله سید محمدباقر صدر(ره) شامگاه یکشنبه شب بعد از نماز مغرب و عشاء در سالن همایش های مدرسه عالی دارالشفاء برگزار شد.

سخنرانان این مراسم آیات محسن اراکی عضو مجلس خبرگان رهبری و دبیرکل مجمع جهانی تقریب مذاهب اسلامی و عباس کعبی عضو مجلس خبرگان رهبری بودند.

آیت الله اراکی با اشاره به نظریه منطقة الفراغ در اندیشه سیاسی شهید صدر اظهار داشت: این نظریه در اندیشه فقه حکومتی شهید صدر مربوط به فضای حاکمیتی است که از آن به فقه نظام و فقه کلان تعبیر می شود و رفتار جمعی و اراده حکومتی بر آن حاکم است.

وی افزود: البته کتاب های ایشان امروز مورد نیاز جامعه است ولی متأسفانه به صورت کامل در حوزه مطرح نشده و در حوزه ها محجور مانده است و همین می شود که انسانی در صدا و سیما می آید و می گوید مسائل اقتصادی به فقیه مربوط نیست، چراکه فقهی که توسط امثال ایشان تبیین شده هنوز در جامعه مطرح نشده است.

همچنین آیت الله کعبی با اشاره به سیره سیاسی شهید آیت الله صدر در تشکیل حکومت دینی و اسلامی ابراز داشت: ایشان در جزوه ای که به منظور تدوین قانون اساسی نوشته است تأکید می کند حکومت اسلامی ضرورت دارد ولی باید توجه داشت که مشروعیت حکومت برای خدا است و مشروعیت قوای سه گانه منبعث از ولی فقیه است.

وی ادامه داد: جایگاه مردم از دید ایشان پذیرش شریعت اسلامی است، آنجا که می فرماید انسان ها باید آن اندازه رشد بکنند تا در اجرای شریعت اسلامی احساس مسؤولیت کنند.

در ابتدای این همایش حجت الاسلام والمسلمین مجید تلخابی نماینده مردم قزوین در مجلس خبرگان رهبری و قائم مقام مرکز تحقیقات حکومت اسلامی دبیرخانه مجلس خبرگان رهبری که دبیری این همایش را نیز برعهده داشت به ارائه سخنانی در زمینه سیره سیاسی شهید صدر پرداخت و ضرورت برپایی این همایش را خاطرنشان ساخت.

یادآور می شود، در این همایش آیت الله حسینی بوشهری نماینده خبرگان رهبری و رییس مرکز تحقیقات حکومت اسلامی دبیرخانه مجلس خبرگان رهبری و همچنین جمعی از اعضای دیگر مجلس خبرگان رهبری، اساتید سطوح عالی و خارج، جمعی از مدیران حوزه علمیه قم، جمعی از اعضای جامعه مدرسین حوزه و طلاب و پژوهشگران حوزه حضور داشتند.

همچنین کتاب «بارقه ها» که مجموعه مقالات، سخنرانی ها و یادداشت های شید آیت الله صدر بوده و از سوی پژوهشگاه آیت الله صدر و به همت سید امیر مؤذنی گردآوری شده است،در اختیار حاضران قرار گرفت.

گفتنی است، این همایش به همت مرکز تحقیقات حکومت اسلامی دبیرخانه مجلس خبرگان رهبری به مناسبت 19 فروردین ماه سی و هفتمین سالروز شهادت حضرت آیت الله سید محمدباقر صدر(ره) به دست حکومت بعث عراق برگزار شد./1330/پ202/ی

ارسال نظرات