۲۴ فروردين ۱۳۹۶ - ۱۵:۱۹
کد خبر: ۴۹۱۱۳۲
فاز جدید جنگ سوریه آغاز شد؛

آخرین تیر ترکش غرب علیه بشار اسد

مصاحبه با شبکه دولتی ترکیه گفت «دولت انتقالی» نیاز مبرم سوریه است و تا زمانی که بشار اسد بر سر قدرت است، خطر استفاده از تسلیحات شیمیایی در این کشور وجود دارد.
بشار اسد

به گزارش خبرگزاری رسا به نقل از صبح نو، مصاحبه با شبکه دولتی ترکیه گفت «دولت انتقالی» نیاز مبرم سوریه است و تا زمانی که بشار اسد بر سر قدرت است، خطر استفاده از تسلیحات شیمیایی در این کشور وجود دارد.

اوج تنش غرب/روسیه در آستانه سفر تیلرسون

در تحولی دیگر، به گزارش وبگاه «بیزینس اینسایدر» رکس تیلرسون وزیر خارجه آمریکا دیروز سه‌شنبه در خلال برگزاری نشست گروه ۷ (که با هدف رسیدن به رویکردی واحد درقبال مناقشه سوریه برگزار شد) و پیش از سفر به مسکو با هشدار به روسیه گفت کرملین باید بین ائتلاف با آمریکا و متحدانش و ائتلاف با بشار اسد، ایران و حزب‌الله، یکی را انتخاب کند.

از نظر وی مشخص نیست آیا روسیه به عنوان ناظر خلع سلاح شیمیایی سوریه، جدی در این زمینه ظاهر نشد یا بی‌کفایتی آن باعث شد تا در انجام وظیفه خود ناکام بماند. وی افزود: «ما می‌خواهیم رنج مردم سوریه پایان یابد. روسیه می‌تواند بخشی از این آینده باشد و یا اینکه اتحادش را با اسد، ایران و حزب‌الله حفظ کند. البته از نظر ما، حفظ این اتحاد و ائتلاف در مدت طولانی‌تر، به نفع روسیه نیست.»  وزیرخارجه آمریکا در بخشی دیگر از سخنان خود گفت: «برای همه ما روشن است که دوران حکمرانی خانواده اسد در حال تمام‌شدن است؛ اما نحوه پایان آن و چگونگی دوره انتقالی از نظر ما برای ثبات در یک سوریه یکپارچه و واحد بسیار مهم است و به همین دلیل ما درباره چگونگی این موضوعات، پیش فرضی ارائه نمی‌کنیم.»

هرچند نشست گروه هفت کشور صنعتی جهان با پیش‌فرض اعمال تحریم‌های بیشتر علیه مسکو برگزار شد، این جلسه بدون حصول به نتیجه‌ای مشخص پایان یافت. در این نشست دیپلمات‌هایی از اردن، قطر، عربستان‌سعودی، ترکیه و امارات‌متحده نیز حضور داشتند. حضور این کشورها از این‌رو بسیار مهم ارزیابی شده که آمریکا می‌خواهد از کمک کشورهای منطقه غرب‌آسیا درجهت ایجاد ثبات و امنیت پس از شکست داعش در سوریه اطمینان حاصل کند.  در همین‌حال، روز یک‌شنبه نیز مقامات آمریکایی اعلام کردند که واشنگتن به این نتیجه ابتدایی رسیده که روسیه از تصمیم نیروی هوایی سوریه برای انجام حمله شیمیایی آگاه بوده است. هرچند روسیه و سوریه هردو انجام حمله شیمیایی و آگاهی از آن را به‌شدت رد کرده‌اند. با افزایش تنش‌ها میان واشنگتن-مسکو بر سر سوریه، رسانه‌ها از احتمال لغو دیدار میان پوتین و تیلرسون درخلال دیدار وی از روسیه خبر می‌دهند.

از سوی دیگر «نیکی هیلی» نماینده ایالات‌متحده در سازمان ملل یکشنبه شب در گفت‌وگو با شبکه خبری «سی‌ان ان» گفت: اکنون ترامپ و تیم وی در حال بررسی امکان تحریم بیشتر ایران و روسیه به خاطر حمایت این دو کشور از سوریه‌اند.  بوریس جانسون وزیرخارجه انگلیس نیز روز دوشنبه گفت: «روسیه با یک انتخاب رو به روست: یا همچ  نان به رژیم اسد وفادار باشد و یا اینکه با بقیه جهان برای دست یافتن به یک راه حل سیاسی کار کند.» وی افزود: «به‌رغم تهدیدات مطرح‌شده از سوی روس‌ها، آمریکا می‌تواند بار دیگر سوریه را هدف حملات خود قرار دهد.»

تنها ساعاتی پس از اظهارات جانسون، دونالد‌ترامپ رییس‌جمهور آمریکا و ترزا می، نخست‌وزیر انگلستان نیز در گفت‌وگوی تلفنی خود، بر تلاش برای اقناع روسیه به منظور پایان‌دادن به حمایت از بشار اسد رییس‌جمهور قانونی سوریه تأکید کردند.  «جاستین ترودو» نخست وزیر کانادا نیز ضمن اعلام آمادگی برای اعمال تحریم‌های شدیدتر علیه روسیه گفت: باید برای تحقق صلح و ثبات در سوریه بدون وجود اسد تلاش کرد.

پوتین: آمریکا آماده حمله به دمشق است

اما «ولادیمیر پوتین» رییس جمهوری روسیه در نشست خبری با «سرجیو ماتارلا» همتای ایتالیایی خود که به مسکو سفر کرده است، گفت: طبق اطلاعاتی که مسکو به دست آورده است، ایالات‌متحده خود را برای حمله به جنوب دمشق آماده می‌کند. وی افزود: اطلاعاتی به دست آوردیم مبنی براینکه قرار است در آینده نیز حملات شیمیایی تحریک‌آمیز دیگری به مناطقی از سوریه انجام شود و سپس دولت سوریه به عنوان مسوول اصلی آن معرفی شود. وی پیشتر اعلام کرده بود آمریکا در صورت حمله مجدد به سوریه با واکنش قاطع نیروهای نظامی روسیه روبه‌رو خواهد شد.  با این وصف، باید دید آیا تلاش غرب برای سرنگونی دولت قانونی سوریه، این‌بار موفق خواهد بود یا مانند اقدامات شش‌سال گذشته‌اش ناکام باقی خواهد ماند./۱۳۲۵//۱۰۲/خ

ارسال نظرات