۲۹ فروردين ۱۳۹۶ - ۰۷:۲۲
کد خبر: ۴۹۲۰۲۹
سفیر سابق ایران در اتحاد جماهیر شوروی:

سیاست خارجی ما دچار عقب‌افتادگی است

سفیر سابق ایران در اتحاد جماهیر شوروی گفت: سیاست خارجی ما دچار عقب‌افتادگی است، منافع شخصی خود را بر منافع ملی ترجیح داده و فریب طرف مقابل را خوردند.
نوبری

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، ناصر نوبری سفیر سابق ایران در اتحاد جماهیر شوروی، روز گذشته در مراسم رونمایی از مستند «قرارداد 19 ژوئن» تازه‌ترین ساخته ایمان گودرزی که در باشگاه خبرنگاران پویا برگزار شد، گفت: با دیدن این فیلم یاد مذاکرات هسته‌ای افتادم.

در طول تاریخ سیاسی ایران غربی‌ها همواره در مذاکرات از مفاهیم انضمامی و انتزاعی استفاده کردند تا این‌گونه سر ما را کلاه بگذارند.

با نگاهی به تاریخ سیاسی ایران مشاهده می‌کنیم که ما حدود 100 تا 200 سال همواره از این گونه موارد آسیب دیده ایم، که این روند هنوز ادامه دارد که اگر بخواهد بر همین اساس پیش رود به ما ضرباتی زیادی وارد می‌شود که تا 50 سال دیگر هم جبران نمی‌شود.

 پیش از مذاکرات این مباحث را در وزارت خارجه مطرح کردم، گفتم این نوع سیاست خارجی سبب ضربه زدن به کشور است؛ اما مسوولان به جای توجه به چاره‌اندیشی، بنده را از وزارت خارجه بیرون کردند.

در توافق ژنو ما به همه تعهدات خود عمل کردیم، راکتور هسته‌ای را بتن ریختیم؛ اما طرف مقابل به هیچ یک از تعهدات خود عمل نکرد.

تعهدات آمریکا‌یی‌ها و غربی‌ها مشروط به کلمات کلی است؛ ولی وقتی نوبت ما که می‌شود همه چیز با جزئیات آن مشخص می‌شود.

می‌شد ما درب سایت‌های هسته‌ای خود را پلمپ کنیم اگر طرف مقابل به تعهدات خود عمل کرد بعد سیمان را به قلب راکتور بریزیم؛ اما متأسفانه چون در همه جزییات تعهد داده بودیم و طرف مقابل در کلیات آن هم روی کاغذ، پس ما باید به تعهدات خود عمل می‌کردیم و طرف مقابل مجبور نبود به تعهدات خود عمل کند در واقع برای چندمین بار سر ما کلاه رفت.

قوام‌السلطنه در دوران پهلوی برای خروج روس‌ها از ایران توافق‌نامه واگذاری امتیاز نفت شمال به روس‌ها را با آنها طوری امضا کرد که در پایان هیچ امتیازی به آنها ندهند، یعنی ترفند آنها را به خودشان برگرداند، اگرچه در ابتدا مردم بر او اعتراض کردند اما درنهایت متوجه شدند که این توافق‌نامه به نفع کشورشان بوده است.

اما  امروز متأسفانه مسئولان دستگاه دیپلماسی کشورمان منافع شخصی خود را بر منافع ملی ترجیح داده و هر نوع توافق‌نامه‌ای را امضا می‌کنند، درحالی‌که رهبر معظم انقلاب درباره مذاکره با آمریکا همواره به آنها تذکر داده بودند که مراقب باشید فریب آنها را نخورید چراکه آنها بسیار مکار هستند.

ما از امتیاز قدرت به وقت مناسب استفاده نکردیم، وقتی زمان را از دست می‌دهیم وارد مذاکره می‌شویم زمانی که در قدرت هستیم بی‌خیال می‌شویم وقتی دچار ضعف شدیم تازه وارد مذاکره می‌شویم.

رهبر معظم انقلاب می‌فرمایند ما قهرمان از دست دادن فرصت‌های طلایی هستیم، در زمان مناسب دچار غرور می‌شویم و حاضر به مذاکره استراتژیک نیستیم، در هسته‌ای هم این طوری شد بعد از تحریم‌های کمرشکن پذیرفتیم که وارد مذاکرات شویم.

امروز در عرصه بین‌الملل کلمه‌ای به نام اعتماد وجود ندارد، این مفهوم برای دوران قاجار است، امروز حتی بین اسرائیل و آمریکا هم اعتماد نیست چراکه معادله تعادل اهرم‌ها است.

امروز سیاست خارجی ما دچار عقب‌افتادگی مفرط است، در روابط بین‌الملل معامله نقد و نسیه اشتباه بزرگی است، نباید تصمیمات مهم کشور در هیجان گرفته شود که نتیجه آن ریختن بتن بر هسته‌ای و گرفتن کاغذ باشد./807/ 202/ ص

ارسال نظرات