عذاب مضاعف ویژه رهبران دینی است که صد عن سبیل الله می کنند
به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در اصفهان، آیت الله سید ابوالحسن مهدوی در جلسه تفسیر قرآن صبح امروز که بعد از تدریس درس خارج فقه و اصول در حوزه علمیه صدر بازار برگزار شد، گفت: شهادتی قابل قبول است که منشأش حس باشد و حدس نباشد.
وی در ادامه تفسیر سوره نحل، آیه هشتاد و هشتم را که می فرماید «الَّذِینَ کَفَرُوا وَصَدُّوا عَنْ سَبِیلِ اللَّهِ زِدْنَاهُمْ عَذَابًا فَوْقَ الْعَذَابِ بِمَا کَانُوا یُفْسِدُونَ»، تلاوت کرد و افزود: این آیه راجع به افرادی است که کافر شدند و به سبب این که رهبران جامعه هستند از راه خداوند جلوگیری می کنند؛ جلوگیری کنندگان از راه خداوند کسانی هستند که با اِعمال زور به عموم مردم اجازه نمی دهند به دین الهی عمل کنند.
آیت الله مهدوی ادامه داد: یکی از نمونه های صد عن سبیل الله، جلوگیری کردن از رفتن عموم مسلمانان به حج است؛ رؤسای دولت های غربی اگر به عموم جامعه اجازه ندهند که به شرعیات عمل کنند، از نمونه افرادی هستند صد عن سبیل الله می کنند؛ قرآن می فرماید، چنین افرادی که رهبران جامعه هستند و از راه خداوند جلوگیری می کنند، عذابی فوق عذاب دارند که این مسأله علی الظاهر با آیه صد و شصتم سوره انعام که می فرماید«مَنْ جَاءَ بِالْحَسَنَةِ فَلَهُ عَشْرُ أَمْثَالِهَا وَمَنْ جَاءَ بِالسَّیِّئَةِ فَلا یُجْزَى إِلا مِثْلَهَا وَهُمْ لا یُظْلَمُونَ» در تعارض است، چرا که این آیه می فرماید، حسنه ده برابر پاداش داده می شود ولی سیئه به اندازه همان سیئه مجازات می شود.
نماینده مردم اصفهان در مجلس خبرگان رهبری تبیین کرد: این عذاب فوق متعارف که مخصوص رهبران دینی است که صد عن سبیل الله می کنند به سبب گناه مضاعفی است که مرتکب می شوند؛ گناه مضاعف یعنی افزون بر کفری که نسبت به اصول اعتقادات دارند، به دیگران هم اجازه نمی دهند که دین دار باشند.
امام جمعه موقت اصفهان در تفسیر آیه هشتاد و نهم سوره نحل که می فرماید «وَیَوْمَ نَبْعَثُ فِی کُلِّ أُمَّةٍ شَهِیدًا عَلَیْهِمْ مِنْ أَنْفُسِهِمْ وَجِئْنَا بِکَ شَهِیدًا عَلَى هَؤُلاءِ وَنَزَّلْنَا عَلَیْکَ الْکِتَابَ تِبْیَانًا لِکُلِّ شَیْءٍ وَهُدًى وَرَحْمَةً وَبُشْرَى لِلْمُسْلِمِینَ»، اظهار کرد: این آیه بارها و بارها به شکل های مختلف در آیات قرآن تکرار شده است؛ باید متذکر شوم که منشأ شهادت حسّ است و حدس نیست، پس اگر روایات می فرماید، اهل بیت(ع) به اعمال انسان ها شهادت می دهد و سپس پیامبر(ص) شهادت ایشان را تأیید می کند، یعنی پیامبر(ص) و اهل بیت(ع) بر اعمال انسان ها شاهد هستند و اعمال ایشان را می بینند./202/867/ب1