۱۴ ارديبهشت ۱۳۹۶ - ۱۰:۲۱
کد خبر: ۴۹۵۶۰۴
امام جمعه موقت اصفهان:

انسان باید با رعایت مصالح فردی و اجتماعی دعا کند

حجت الاسلام والمسلمین میردامادی با بیان این که انسان باید با رعایت مصالح فردی و اجتماعی دعا کند، گفت: گاهی انسان ها در دعاها و درخواست های خودشان از خداوند، جوانب منفی دعا را در نظر نمی گیرند و آن را بیان می کنند.
حجت الاسلام والمسلمین میردامادی

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در اصفهان، حجت الاسلام والمسلمین سید مجتبی میردامادی در سخنرانی شب گذشته که در مسجد الغفور خیابان سروش برگزار شد، گفت: نماز بارانی که با شرایطش خوانده شود، مشکل گشا است.

وی با مروری بر مطلب شب گذشته و در ادامه تفسیر حکمت 472 نهج البلاغه امیرمؤمنان(ع) که در آن می فرمایند، خداوندا باران رحمتت را به واسطه ابرهای رام بر ما نازل کن نه به واسطه ابرهای سرکش، افزود: امیرمؤمنان(ع) در این حکمت به ما یاد می دهند که در موقع دعا کردن و درخواست کردن از خداوند چگونه عمل کنیم.

حجت الاسلام والمسلمین میردامادی ادامه داد: گاهی انسان ها در دعاها و درخواست های خودشان از خداوند، جوانب منفی دعا را در نظر نمی گیرند و آن را بیان می کنند، مثلاً برخی می گویند، خدایا به ما عمر زیاد عطا کن؛ چنین دعا کردنی گاهی انسان را گرفتار می کند؛ عمر زیاد ملاک نیست بلکه عمری که به عاقبت بخیری بینجامد مهم است؛ طلحه و زبیر در جنگ های زیادی همراه پیامبر(ص) بودند و اگر در آن جنگ ها به شهادت می رسیدند به طور قطع بهشتی می شدند ولی عمرشان زیاد شد و زمانه آن ها را عوض کرد تا جایی که در مقابل امیرمؤمنان(ع) ایستادند و کشته شدند و حضرت علی(ع) فرمودند، این دو شخص رهسپار جهنم خواهند شد.

امام جمعه موقت اصفهان ادامه داد: شمر ابن ذی الجوشن یکی از همرزمان امیرمؤمنان(ع) در جنگ صفین بود و حتی در این جنگ جانباز شد ولی زمان چرخید و با وجود این که حافظ قرآن بود به دنیاطلبی آلوده شد و این دنیاطلبی او را به ارتکاب بزرگترین جنایت تاریخ وادار کرد.

استاد اخلاق حوزه علمیه بیان کرد: پیامبر(ص) در دعایی می فرمایند، خداوندا عمر طولانی به من عطا کن تا زمانی که عمر من مرتع و چراگاه شیطان نباشد؛ در زمینه مال دنیا نیز باید از خداوند مالی را طلب کنیم که سبب فراموش کردن پروردگار نشود؛ گاهی اوقات مال دنیا انسان را به گونه ای گرفتار می کند که یاد خداوند در زندگی شخص به طور نسبی فراموش می شود.

حجت الاسلام والمسلمین میردامادی اظهار کرد: وظیفه انسان در اوقاتی که بلاهای آسمانی مثل خشکسالی فراگیر می شود دو چیز است؛ اولین راه برای برداشته شدن بلا، استغفار کردن از گذشته و بازگشت به سوی خداوند است و دومین راه خواندن نماز باران است که اگر با شرایط خاصی خوانده شود، فرج حتمی حاصل خواهد شد.

امام جمعه موقت اصفهان در پایان خاطرنشان کرد: تاریخ نقل می کند، پیامبر(ع) به همراه جمعی از مردم مدینه نماز باران خواندند و آن قدر باران آمد که نزدیک بود مدینه را سیل از بین ببرد؛ برخی از اهل بیت(ع) مثل امام سجاد(ع) و امام رضا(ع) نیز نماز باران خوانده اند و باران فراوانی باریده است؛ مرحوم آیت الله سید محمد تقی خوانساری نیز در همین اصفهان نماز باران خواندند که بزرگان تعریف می کردند آن قدر باران بارید که آب از زاینده رودی که خشک شده بود، سرازیر می شد./867/۲۰۲/ب2

ارسال نظرات