۱۷ ارديبهشت ۱۳۹۶ - ۲۳:۴۴
کد خبر: ۴۹۶۴۱۰
حجت الاسلام مهدوی ارفع:

نخستین ویژگی مدیران ارشد در نظام اسلامی ساده زیستی است‏

استاد حوزه علمیه گفت: نخستین ویژگی مدیران ارشد در نظام اسلامی ساده زیستی است، یعنی حق ندارد از مال حلال خودش یک ریال برای توسعه زندگی خود و خانوداه اش استفاده کند.
حجت الاسلام مهدوی ارفع

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در اصفهان، حجت الاسلام حمیدرضا مهدوی ارفع، استاد حوزه علمیه، امشب در جلسه بررسی ویژگی های کاندیداهای اصلح در انتخابات از نگاه نهج البلاغه که در مسجد فاطمیه(س) شاهین شهر برگزار شد، ‏گفت: امروز روزگار ما بسیار شبیه به دوران حکومت امیرالمؤمنین(ع) است و ما شبیه ترین دوران به آن روزگار را طی می کنیم و بهترین راه برای عبور از خطرات و استفاده بهینه از فرصت ها بررسی وقایع آن زمان است.

هر شخصیتی پشت کلام خودش پنهان است/ نهج البلاغه امیرالمؤمنین(ع) از ذوالفقارش ارزشمندتر است

استاد حوزه علمیه ‏ادامه داد: نهج البلاغه کتاب امروز زندگی همه ماست، امروز در 25 کشور جهان نهج البلاغه به بهترین و ساده ترین وجه ممکن در اختیار مردم جهان قرار می گیرد و همه آن ها بعد از آشنایی با آن معترف به بی نظیر بودن این کتاب در تعیین مسیر زندگی بشر هستند.

وی افزود: اگر دیدید دانشمندان مسیحی و یهودی تعریف های شگفت انگیز از نهج البلاغه می کنند بدانید که سرمان در شناخت مهم نهج البلاغه کلاه رفته است، جرج جرداق مسیحی می گوید بعد از آشنایی من با نهج البلاغه دیگر نتوانستم سر سفره دانشمند دیگری بنشینم، جرداق 200 مرتبه نهج البلاغه را خوانده است و کتاب «شگفتی های نهج البلاغه» و کتاب «رساترین صدای عدالت بشر در طول تاریخ» در وصف امیرمؤمنان(ع) از آثار جرداق مسیحی است، گنج مال ماست اما ما باید از یک مسیحی بیاموزیم که نهج البلاغه چیست.

حجت الاسلام مهدوی ارفع اظهار داشت: دانشمند آلمانی می گوید اگر امروز امام علی(ع) بود و بر منبر کوفه می رفت می دیدید که مسجد کوفه از اندیشمندان اروپایی پر می شد تا از علم او استفاده کنند، امیرالمؤمنین(ع) می فرماید« مردم در خوابند وقتی می میرند بیدار می شوند»، این جمله ای است که بنا بر وصیت یک خانم مسیحی بر روی سنگ قبرش نوشته شده است.

استاد حوزه علمیه ‏ابراز داشت: پرورفسور «محمد لگن هاوزن» فیلسوف مسیحی آمریکایی که در ایران زندگی می کند می گوید نهج البلاغه را خواندم شیعه شدم و همه چیز را در کشورم رها کردم و الان 20 سال در محضر آیت الله مصباح یزدی در قم درس می خواند.

وی بیان داشت: امام علی(ع) می فرماید« هر شخصیتی پشت کلام خودش پنهان است»، اگر زیارت ضریح امیرالمؤمنین(ع) آن همه ثواب دارد همه به شرافت پیکر ایشان است، پس بدانیم که زیارت نهج البلاغه امیرالمؤمنین(ع) که کلام ایشان است بسیار بیشتر از ضریحش ارزش دارد، یقیناً نهج البلاغه امیرالمؤمنین(ع) از ذوالفقارش ارزشمندتر است، چون ذوالفقار دشمنان اسلام را کشت اما نهج البلاغه بسیاری را هدایت کرد.

نخستین ویژگی مدیران ارشد در نظام اسلامی ساده زیستی است‏/ مدیران حق ندارند مردم را به ساده زیستی تشویق کنند‏

حجت الاسلام مهدوی ارفع ‏تصریح کرد: وصف کاندیداهای اصلح هم در نهج البلاغه آمده است، از امیرالمؤمنین(ع) ویژگی های اصلح را بپرسیم، نخستین ویژگی مدیران ارشد در نظام اسلامی ساده زیستی است، یعنی حق ندارد از مال حلال خودش یک ریال برای توسعه زندگی خود و خانوداه اش استفاده کند.

استاد حوزه علمیه ‏‏اظهار داشت: باید همه همت مدیران برای رسیدن مردم به رفاه باشد و از بالا بودن سطح زندگی مردم لذت ببرند، مدیران حق ندارند مردم را به ساده زیستی تشویق کنند، خطبه 209 نهج البلاغه مؤید همه گزاره مطرح شده در بالا یعنی ساده زیستی، تلاش برای بالا بردن سطح زندگی مردم  است.

وی بیان داشت: امیرالمؤمنین(ع) وقتی خانه مجلل مردم را می دیدند آن ها را تشویق می کردند و می فرمودند« آری اگر بخواهی می توانی با همین خانه به آخرت برسی و آن را آباد کنی، در این خانه وسیع مهمانان را پذرایی کنی و حقوقی که بر گزدن توست به صاحبان آن برسانی»، از طرفی کسی که از نعمت های الهی استفاده نمی کرد را مورد مذمت شدید قرار می دادند، امیرالمؤمنین(ع) اما در برخورد با مدیران آن ها را از زندگی مجلل نهی می کردند.

حجت الاسلام مهدوی ارفع ‏ابراز داشت: شخص مورد مذمت در جواب امام علی(ع) را برای ساده زیستی اش مورد شماتت قرار داد، امیرالمؤمنین(ع) جواب داد «من مسؤولم و باید در حد فقرای جامعه زندگی کنم تا فقر و نداری تنگدست را به خشم نیاورد و به طغیان نکشاند»، اگر مسؤولان نمی توانند مردم را به رفاه برسانند لااقل می توانند خودشان در سطح مردم زندگی کنند، شهید رجایی چنین رییس جمهوری بود.

حق اوقات فراغت فرزندان و حقوق های نجومی‏ برای مدیران زیبنده نظام اسلامی نیست

استاد حوزه علمیه ‏‏افزود:‏ امروز می بینیم که سطح زندگی مردم پایین است اما در فیش حقوقی دولتمردان ما حق اوقات فراغت فرزندان و حقوق های نجومی وجود دارد و این به هیچ وجه قابل قبول برای مدیر جامعه اسلامی نیست، «شریح ابن حارث» قاضی خانه ای به هشتاد دینار که معادل با حقوق دو ماه معمولی امروز جامعه ماست از پول  و ثروت شخصی خود خرید، امام علی(ع) به او فرمود که به من خبر داده اند که چنین خانه ای خریده ای، شریح گفت آری من از مال حلال خودم خریده ام، امام(ع) نگاه خشم آلودی کرد و فرمود« به زودی کسی به سراغت می آید که به نوشته ات نگاه نمی کند تا تو را از خانه رها کند و تنها به قبر بسپارد» ، مدیران می توانند استعفا دهند و هر کاری که می خواهند بکنند و بروند در شرکت های فراوان مدیرعامل شوند و سرمایه گذاری کنند.

وی گفت:‏ مسؤولان در جمهوری اسلامی حق ندارند دنبال سود شخصی بروند، می گویند دختر وزیر پوشاک وارد می کند اما جوان بیکار ما نمی تواند از این موقعیت استفاده کند، این برعکس آن چیزی است که باید در جامعه اسلامی باشد.  

حجت الاسلام مهدوی ارفع ‏‏اظهار داشت:‏ امام علی(ع) می فرماید رییس جمهور باید انقلابی باشد، انقلابی کسی است که تحت هیچ شرایطی حاضر نیست اصول اساسی اسلام را زیر پا بگذارد، امیرالمؤمنین(ع) نمونه انقلابی کامل بود، می توانست 30 ثانیه حرفی را بزند و خلیفه شود، اما حاضر نشد به عمل کردن به سیره دو خلیفه پیشین تعهد دهد و همین سبب شد تا در شورای شش نفره رأی نیاورد و حکومت را از دست داد.

نخستین ویژگی رییس جمهور انقلابی این است که باید با خود و اطرافیانش انقلابی برخورد کند

استاد حوزه علمیه ‏‏بیان داشت: نمی شود در مدیر انقلابی نفوذ کرد، عقیل برادر امام علی(ع) خود و خانواده اش از گرسنگی در شدت قرار داشتند اما حضرت(ع) حاضر نشد تا از بیت المال چیزی اضافه تر از حقش به او بدهد، انقلابی باید 5 ویژگی داشته باشد تا بتواند رییس جمهور شود.

وی گفت:‏ نخستین ویژگی رییس جمهور انقلابی اینست که باید با خودش انقلابی برخورد کند، این موضوع در نامه 53 نهج البلاغه آمده است، امام علی(ع) به مالک اشتر می فرماید« نفس خود را از پیروی آرزوها بردارد و به هنگام سرکشی رامش کند چرا که نفس همواره به بدی وا می دارد جز آنکه خدا رحم کند».

حجت الاسلام مهدوی ارفع ‏ابراز داشت:‏ امیرالمؤمنین(ع) می فرمایند باید در اول مسؤولیت همه فامیل را جمع کند و بگوید اگر تا دیروز خدمتی برای شما می کردم از امروز هیچ انتظاری از من نداشته باشید، همانا زمامداران را اطرافیانی است که چپاول گرند و باید ریشه آن ها را با قطع کردن ریشه آن بخشکاند، حتی یک متر زمین به آن ها نده و به گونه ای رفتار کن تا هیچ قراردادی به نفع آن ها تمام نشود.

باید دنبال افرادی باشیم که دچار انحرافات جناحی چپ و راست نباشند

استاد حوزه علمیه ‏‏تأکید کرد:‏ در نامه 53 نهج البلاغه می بینیم که همیشه یک مشت خواص در اطرافت قرار دارند و باید آن ها را رها کنی و به سمت مردم بروی، برخی برای راضی کردن تعداد اندکی 80 میلیون نفر را از خود ناراضی می کنند، باید دنبال افرادی باشیم که دچار انحرافات جناحی چپ و  راست نباشند.

‏ وی افزود: ‏امروز کسانی به سوریه می روند و شهید می شوند که از اطرافیان مدیران نیستند، بگذارید بگویند فلانی پوپولیستی است، اما به حرف امیرمؤمنان(ع) گوش کن، رییس جمهور در اننتخاب وزرا و معاونان باید انقلابی برخورد کند و بدون امتحان کردن به آن ها مسؤولیت ندهد و باید حتماً با خبرگان در این زمینه مشورت کند و بعد از آن از خانواده ای انتخاب کند که سابقه خوبی در اسلام دارند و بعد جاسوسانی امین برای هر کدام از آن ها بگمارد تا گزارشات صحیحی به او بدهند.

حجت الاسلام مهدوی ارفع ‏ بیان داشت: خبر دادند «عثمان بن حنیف» در بصره در خانه یک ثروتمند شام خورده است، حضرت به او نوشتند که تو پیرو من نیستی چرا که هر پیروی را امامی است که از او پیروی می کند، آگاه باش که امام تو به دو جامه فرسوده و دو قرص نان اکتفا کرده است، اینکه برخی مدام از رهبر معظم انقلاب دم می زنند باید در عمل هم پیرو ایشان باشند، اما متأسفانه در عمل می بینیم در موضوعات مهمی مانند برجام و سایر موارد التزام عملی به ولایت فقیه ندارند.

استاد حوزه علمیه گفت: زبیر از درجه یک ترین انقلابی های صدر اسلام است و خود امیرالمؤمنین(ع) تعریف های بین نظیر از او کرده اند، همان امام علی(ع) بعداً درباره او می گوید از بالاترین درجات به پست ترین درجات رسید، در جمهوری اسلامی هم بنا بر وصیت امام(ره) ملاک حال فعلی افراد است، امیرالمؤمنین(ع) فرمودند «دائماً زبیر از ما اهل بیت(ع) بود تا اینکه پسرش عبدالله پا به جوانی گذاشت»، آقازاده ها می توانند مسؤولان را از مقامات بالا به پست ترین مقام های معنوی برسانند.

وی افزود: دشمن الان فشار می آورد که اگر برجام 2 را اجرا کنید تحریم ها برداشته می شود، رییس جمهور در مناظره می گوید شهرهای موشکی را که نشان دادید تحریم ها رفع نشد، حال آنکه خودش در شورای عالی امنیت ملی آن شهرهای موشکی را تصویب کرده است، خداوند سرنوشت هیچ قومی را تغییر نمی دهد مگر آنکه خودشان بخواهند و تغییر ایجاد کنند. /۲۰۱/۸۶۹/ب۱

ارسال نظرات