۲۳ ارديبهشت ۱۳۹۶ - ۱۷:۲۶
کد خبر: ۴۹۷۶۲۳
آیت الله مهدوی:

زن و مرد در رسیدن به کمال هیچ تفاوتی با یکدیگر ندارند

نماینده مردم اصفهان در مجلس خبرگان رهبری با اشاره به آیه نود و هفتم سوره نحل گفت: زن و مرد در مسأله رسیدن به کمال که همان حیات طیبه است، تفاوتی ندارند.
آیت الله مهدوی

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا دراصفهان، آیت الله سید ابوالحسن مهدوی در جلسه تفسیر قرآن صبح امروز که بعد از تدریس درس خارج فقه و اصول در حوزه علمیه صدر بازار برگزار شد، گفت: ایمان مقدم بر عمل صالح است.

وی در ادامه تفسیر سوره نحل، آیه نود و هفتم که می فرماید«مَنْ عَمِلَ صَالِحًا مِنْ ذَکَرٍ  أَوْ أُنْثَى وَهُوَ مُؤْمِنٌ فَلَنُحْیِیَنَّهُ حَیَاةً طَیِّبَةً وَلَنَجْزِیَنَّهُمْ أَجْرَهُمْ بِأَحْسَنِ مَا کَانُوا یَعْمَلُونَ» را تلاوت کرد و افزود: یکی از آیات بی نظیر در آیات قرآن همین آیه است؛ در این آیه شرط رسیدن به حیات طیبه ایمان توأم با عمل صالح است؛ حیات طیبه به معنای زندگی پاکیزه و بدون ناراحتی فکری است.

آیت الله مهدوی ادامه داد: عبارت«مِنْ ذَکَرٍ  أَوْ أُنْثَى» با صراحت بیان می دارد زن و مرد در مسأله رسیدن به کمال که همان حیات طیبه است، تفاوتی ندارند؛ دلیل این تأکید بر یکسان بودن زن و مرد در رسیدن به کمال، به خاطر این است که برخی به اشتباه فکر می کنند که وجود مرد برتر از وجود زن است.

نماینده مردم اصفهان در مجلس خبرگان رهبری اذعان کرد: برخی مسأله تساوی حقوق زن و مرد را بیان می کنند ولی منظورشان تساوی جنسیتی است؛ اروپائی ها برای سوء استفاده کردن از زنان مسأله تساوی حقوق زن و مرد و آزادی زنان را مطرح می کنند؛ البته خودشان برای این آزادی حد گذاشته اند و اجازه نمی دهند کسی از حدّ معین فراتر برود.

امام جمعه موقت اصفهان با بیان این که ارزش هر انسان به میزان تقوای او است، اظهار کرد: برخی از انسان ها فکر می کند ارزش انسان ها به میزان بهره وری او از دنیا است، به همین سبب به اسلام ایراد می گیرند که چرا دیه زن نصف مرد است یا این که چرا مرد دو برابر زن ارث می برد؛ این قوانین برای وضعیت متفاوت اقتصادی زن و مرد است.

استاد اخلاق حوزه علمیه با بیان این که ایمان مقدم بر عمل صالح است، گفت: در آیه نود و هفتم سوره نحل عمل صالح مقدم بر ایمان آمده است ولی این تقدم در ظاهر آیه به معنای تقدم عمل صالح بر ایمان نیست، بلکه در آیه هشتاد و چهارم سوره اسراء ایمان به عنوان شاکله وجودی هر انسان مطرح است.

وی در پایان با اشاره به عبارت«فَلَنُحْیِیَنَّهُ حَیَاةً طَیِّبَةً»، تبیین کرد: حیات طیبه به معنای نبود مشکلات در زندگی مؤمن نیست بلکه حیات طیبه یعنی غصه نخوردن برای دنیا؛ فردی که دارای حیات طیبه است آرامشی دارد که نشانه پشتیبانی خداوند از او است./867/۲۰۲/ب۱

ارسال نظرات