الگوی بازار قرضالحسنه بر اساس تحلیل محتوای آیات قرآن
به گزارش خبرگزاری رسا به نقل از ایکنا، در چکیده این مقاله آمده است: در اقتصاد کلان رایج، استقراض خانوارها، دولت و بنگاهها طرف تقاضای بازار وجوه وام را تشکیل میدهند که رابطه معکوس با نرخ بهره دارند؛ طرف عرضه این وجوه پساندازکنندگان هستند که مقدار وجوه عرضهشده آنها، رابطه مستقیم با نرخ بهره دارد.
با وجود تحریم ربا در اسلام و نیاز خانوارها به قرض، اسلام راهکار دیگری ارائه میکند. هدف اصلی این مقاله استخراج الگوی پیشنهادی اسلام برای بازار وجوه استقراضی و عوامل مؤثر بر منحنیهای عرضه و تقاضای این وجوه است. فرضیه پژوهش آن است که اسلام به این بازار توجه داشته و تدابیری برای افزایش کارایی آن اندیشیده است.
با تحلیل محتوای مضمونی آیات قرآن این نتیجه به دست میآید که در این الگو، در طرف عرضه، با تقویت انگیزههای اخروی، مسلمانان به دادن قرض ترغیب میشوند؛ در طرف تقاضا با تضمین بازپرداخت وام از طریق ابزارهای حقوقی مانند نوشتن قرض، گرفتن شاهد، گرفتن ضمانت و الزام حکومت به پرداخت قرض انسان معسر (تنگدست) سامان مییابد.
الگوی بازار قرضالحسنه بر اساس تحلیل محتوای آیات قرآن
وظیفه دولت اسلامی برای افزایش امکان تسویه این بازار عبارت است از: کنترل تورم، افزایش کارایی نظام حقوقی و قضایی، تربیت معنوی مردم برای افزایش انگیزههای معنوی، شناسایی نیازهای اساسی مردم ـ همانند ازدواج و ایجاد شغل ـ و تشویق مردم به اختصاص وجوهی از خود به این موارد.
در مقدمه این مقاله میخوانیم: نظام بانکی به عنوان یکی از مؤلفههای بنیادی نظام سرمایهداری، براساس بدهکاری بخش زیادی از عوامل اقتصادی استوار است؛ تعداد زیادی از مردم در کشورهای غربی برای افزایش مصرف خود از بانکها و مؤسسات اعتباری وام میگیرند؛ افزون بر خانوارها، بنگاهها و دولت نیز برای تأمین هزینه سرمایهگذاری و مخارج خود به استقراض متکی هستند؛ پس استقراض به منظور تأمین کسری بودجه دولت و خانوارها یکی از عناصر سازنده اقتصادهای مدرن است و نوآوریهای مالی صورت گرفته عموما برای حفظ سطح مخارج و تقاضای کل در اقتصاد صورت میگیرد؛ در غیر اینصورت با کاهش تقاضای کل، اقتصاد وارد دوران رکود میشود.
در بخش نتیجهگیری این مقاله آمده است: یافتههای پژوهش نشان میدهد که به دلیل تحریم ربا در اسلام، خداوند متعال در قرآن انگیزههای اخروی و میل به تهذیب نفس را جایگزین انگیزههای دنیوی و کسب سود مادی در طرف عرضه وجوه استقراضی مینماید؛ بنابراین اصلیترین تفاوت بازار استقراض در غرب با اسلام، درگیر کردن انگیزههای اخروی در اداره دنیا و صلاح معیشت مردم است که تأییدی بر درهم تنیدگی دنیا و آخرت در دین اسلام میباشد؛ در طرف تقاضا نیز با پافشاری روی حقوق طلبکار، ابزارهای گوناگونی را برای اطمینان از بازپرداخت دین طراحی کرده است./۹۶۹//۱۰۲/خ
برای مشاهده متن کامل این مقاله اینجا کلیک کنید.