۱۱ خرداد ۱۳۹۶ - ۱۷:۲۷
کد خبر: ۵۰۲۴۱۲
حجت‌الاسلام‌والمسلمین رفیعی:

حدود الهی در صله‌رحم رعایت شود

استاد حوزه با اشاره به این که شرع مقدس اسلام برای صله‌رحم حدود الهی تعیین‌شده است، گفت: صله‌رحم نباید مقدمه حرمت‌شکنی در احکام الهی باشد .
حجت الاسلام والمسلمین رفیعی

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، حجت‌الاسلام‌والمسلمین رفیعی ظهر امروز در سخنرانی آیین ترتیل خوانی جزء ششم قرآن کریم که در شبستان بزرگ امام خمینی(ره) برگزار شد در ادامه بیان درس‌های قرانی آیه 6 احزاب به دومین پیام این آیه اشاره کرد و گفت: این آیه مبارکه به‌صراحت برای امت سلام پیامی روشن در حفظ وحدت دارد چنانکه فرموده است همسران پیامبر اسلام مادران امت اسلام هستند.

عضو هیئت‌علمی جامعه المصطفی العالمیه به برگزاری کنگره حضرت خدیجه(س) که به‌منظور بزرگداشت مقام حضرت خدیجه(س) در ظهور، تبلیغ و توسعه اسلام ناب محمدی برگزار می‌شود، اشاره کرد و گفت: سال گذشته رهبر معظم انقلاب در نشستی که به‌منظور هماهنگی زمینه‌های اجرایی کنگره صدف کوثر با معظم له برگزار شد این آیه مبارکه را از  مصادیق احترام امت اسلام توصیف فرمودند.

وی افزود: رهبر معظم انقلاب در ادامه سخنان خود به نکات حیاتی اشاره فرمودند که برای امت اسلام در شرایط کنونی راهگشا خواهد بود چنانکه معظم له فرمودند« همسران پیامبر اکرم(ص) ازنظر رتبه و مقام در یک ردیف نیستند و ما برای همه آن‌ها یک رتبه مساوی را در اسلوب منطقی و اعتقادی خود نمی‌پذیریم ؛اما آنچه مسلم است اهتمام امت اسلام بر حفظ وحدت است چنانکه بر اساس این آیه احترام این بانوان بزرگ بر هر مسلمانی لازم است.

سخنران آستان مقدس حضرت معصومه(س) به ادامه پیام رهبر معظم انقلاب خطاب به مدیران علمی و فرهنگی کشور اشاره کرد و گفت: رهبر معظم انقلاب در متن سخنان نشست کنگره حضرت خدیجه(س) تصریح فرمودند که برای بزرگداشت مقام علمی و بصیرتی حضرت ام‌سلمه سلام‌الله علیها نیز کنگره‌ای برگزار شود که امت اسلام بهتر با این همسر بصیر پیامبر اکرم(ص) آشنا شود.

وی ادامه داد: حضرت ام‌سلمه(س) در جریان جنگ جمل از حامیان مهم امام علی(ع) بود این در حالی است که این بانوی بزرگ اسلام پس از رسول اکرم(س) جهت‌گیری‌های خاصی در حمایت از ساحت ولایت از خود در تاریخ به ثبت رسانده است.

حجت‌الاسلام‌والمسلمین رفیعی در ادامه به نقش حضرت ام‌سلمه(س) در جریان کربلا اشاره کرد و اظهار داشت: اين بانوي‏ بزرگوار، از راويان حديث از پيامبر اکرم(ص) بود. این در حالی است که امام حسین(ع) پيش از سفر به کربلا، علم و سلاح ‏پيامبر اکرم(ص)و نشانه‌ها و اسناد امامت را به او سپرد تا از بين نرود؛ بر این اساس درخواست آن‌ها نشانه امامت بود این در حالی است که ام‌سلمه این اسناد را پس از امام حسین(ع) به امام سجاد(ع) تحويل داد،اين حقیقت مکانت و جایگاه عظيم  ام‌سلمه را نزد اهل‌بیت علیهم‌السلام مي‏رساند.

وی ادامه داد: در اسناد تاریخی آمده است که«ام‌سلمه، از سوی رسول خدا (ص‏) پيشاپيش از ماجراي کربلا و شهادت امام‏ حسين‏(ع) خبر داشت. چنانکه نقل‌شده است پیامبر اکرم(ص) مقداري از خاک کربلا را به ام‌سلمه داده بود و در شیشه‌ای ‏نگهداري می‌شد، حضرت فرموده بود هرگاه ديدي که اين خاک، به خون تبديل شد، بدان ‏که فرزندم حسين کشته‌شده است. روزي ام‌سلمه در خواب، رسول خدا را با چهره‌ای ‏غمگين و لباسي خاک‌آلود ديد، که حضرت به او فرمود: از کربلا و از دفن شهدا می‌آیم. ناگهان از خواب برخاست، نگاه به آن شيشه کرد، خاک را خونين يافت، دانست که‏ امام حسين‏(ع)شهيد شده است و صدايش به شيون بلند شد و همسايگان آمدند و ماجرا را بازگفت.»

عضو هیأت‌علمی جامعه المصطفی العالمیه در ادامه به سومین پیام آیه اشاره کرد و عنوان داشت: صله‌رحم از دستورات اکید اسلام مبین است چنانکه در آیات متعدی به این حقیقت تصریح‌شده است برای مثال در آیه 9 سوره نحل چنین می‌فرماید« إِنَّ اللَّهَ يَأْمُرُ بِالْعَدْلِ وَالْإِحْسَانِ وَإِيتَاءِ ذِي الْقُرْبَى وَيَنْهَى عَنِ الْفَحْشَاءِ وَالْمُنْكَرِ وَالْبَغْيِ يَعِظُكُمْ لَعَلَّكُمْ تَذَكَّرُونَ؛ به‌راستی خدا به عدالت و احسان و بخشش به خویشاوندان فرمان می‌دهد، و از فحشا و منکر و ستم گری نهی می‌کند. شما را اندرز می‌دهد تا متذکّر این حقیقت شوید که فرمان‌های الهی، ضامن سعادت دنیا و آخرت شماست.»

وی افزود: در کتاب شریف کافی جلد دوم روایتی از امیرالمؤمنین(ع) نقل‌شده است که قطع صله‌رحم را عامل کوتاه شدن عمر بیان کرده است چنانکه نقل‌شده است« امام علی(ع) فرمود از گناهانی كه در نابودی گنه‌کار شتاب كنند به خدا پناه می‌برم، عبدالله بن كوّاء يشكری عرض كرد: يا اميرالمؤمنين آيا گناهانی هست كه در فنای آدمی شتاب كنند فرمود آری وای بر تو آن قطع رحم است، خانواده‌ای هستند كه گرد هم می‌آیند و ياری هم می‌کنند و با اینکه اهل گناه‌اند خداوند به آن‌ها روزی می‌دهد، و خانواده‌ای از هم جدا می‌شوند و از يكديگر می‌برند پس خداوند آن‌ها را محروم می‌کند با اینکه اهل تقوا هستند.»

سخنران آستان مقدس حضرت معصومه(س) با اشاره به این که برای صله‌رحم حدود الهی تعیین‌شده است، گفت: صله‌رحم نباید مقدمه حرمت‌شکنی در احکام الهی باشد بر این اساس برای صله‌رحم از سوی فقه اسلام مرزهایی تعیین‌شده است که لازم است مؤمن به یادگیری مبانی آن مبادرت ورزد.

حجت‌الاسلام‌والمسلمین رفیعی در تبیین چهارمین پیام آیه 6 سوره احزاب به اهمیت توجه به دوستان و مؤمنان صالح در وصیت مؤمن اشاره کرد و گفت: مؤمن می‌تواند بر اساس شرع مقدس اسلام نسبت به  یک‌سوم از اموالی که شرع مقدس نسبت به آن اجازه داده است برای انسان‌های صالح و مومان حقیقی و حتی اماکن عام‌المنفعه مانند مساجد وصیت کند./837/پ۲۰۲/ج

ارسال نظرات