۱۱ خرداد ۱۳۹۶ - ۱۹:۳۳
کد خبر: ۵۰۲۴۴۳
رییس ستاد اقامه نماز:

مبلغان سوره هایی که مردم با آن ها انس بیشتر دارند را تفسیر کنند

حجت الاسلام والمسلمین قرائتی با تشویق طلاب به مطالعه و ارائه تفسیر قرآن در دوره های تبلیغی، گفت: برای تفسیر از سوره هایی شروع کنید که مردم با آن ها انس بیشتر دارند.
حجت الاسلام قرائتی

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در مشهد، ششمین جلسه از سلسله جلسات مهارت های تبلیغی در قرآن با حضور حجت الاسلام والمسلمین محسن قرائتی به همت معاونت تبلیغ حوزه علمیه خراسان عصر امروز در مدرسه علمیه نواب برگزار شد.

حجت الاسلام والمسلمین قرائتی با تأکید بر اهمیت تفسیر قرآن برای طلاب در امر تبلیغ گفت: اگر خواستید وارد تفسیر و کار در این عرصه شوید از سوره های کوچک شروع کنید و سوره هایی را آغاز کنید که مردم با آن ها انس بیشتری دارند.

وی در ادامه با محور قرار دادن سوره عصر به تفسیر این سوره پرداخت و افزود: خداوند متعال در قرآن کریم به بیش از چهل مفهوم قسم یاد کرده است و یکی از این مفاهیم که خدا به تمامی اجزای آن قسم خورده، زمان است، قسم هایی که خدا درباره زمان خورده از فجر تا لیل است و به تمامی اجزای روز قسم یاد کرده است و این به این معناست که خداوند ارزش بسیاری برای زمان قائل است و این مفهوم را به ما یادآور می شود که ما نیز نباید آن را از دست بدهیم و این از همان ابتدای سوره عصر مشخص است که نشان از اهمیت زمان در نزد خدا دارد.

رییس ستاد اقامه نماز کشور در ادامه افزود: در ادامه سوره می آید «ان الانسان لفی خسر» که به چهار طریق مورد تأکید قرار گرفته است که بگوید انسان دچار خسران است، اما بین خسران و ضرر تفاوت وجود دارد از این جهت که ضرر به این معناست که اصل یک شیء موجود است مثلا مالی، ولی ضرر به آن وارد شده است و ارزش اصلی خود را از دست داده است اما خسران به این معناست که اصل شیء از بین رفته باشد و هیچ چیزی دیگر وجود نداشته باشد مانند یک مال باخته کامل.

چهار راه نجات از خسران

وی در ادامه خاطر نشان کرد: حال که خداوند تأکید دارد که همه انسان ها به طور کامل در خسرانند در ادامه باید راه رهایی از این خسران را هم به انسان بیاموزد پس در ادامه راه نجات از خسران را بیان می دارد و می فرماید: «الا الذین آمنوا و عملوا الصالحات و تواصوا بالحق و تواصوا بالصبر» این در واقع چهار راه نجات از خسران است که اول آن ایمان است و درجه ایمان هر شخصی نیز در زمان رویارویی وی با گناه مشخص می شود که تا کجا از گناه می گذرد و در ادامه خداوند متعال ایمان را موقوف می کند به عمل صالح و این در واقع پاسخ بعضی از افراد است که می گویند فلانی دلش پاک است، خدا می گوید به همراه دل پاک باید عمل پاک و ظاهر پاک نیز وجود داشته باشد.

انسان باید تمام وجوه زندگیش عمل صالح باشد

مفسر قرآن کریم در بخش پایانی سخانان خود ادامه داد: نکته بعدی در باره این آیه واژه «الصالحات» که «ال» در ابتدای آن آمده است این معنا را می رساند که انسان باید تمام وجوه زندگی اش عمل صالح باشد و در ادامه می فرماید «و تواصوا بالحق» این یعنی همه باید در هر شرائط و در هر زمان و مکان و نسبت به هر شخصی بدون تفاوت به حق توصیه کنیم حال اگر تمسخر کردند و یا از وی این حق را نپذیرفتد در قسمت دوم آیه می فرماید: «و تواصوا بالصبر »یعنی که انسان در راه حق تمام تلاش خود را بکند و در این راه در برابر ناملایمت ها به صبر پناه بیاورد و اهل صبر باشد./202/863/ب1

محد عبیسی
ارسال نظرات