۱۲ خرداد ۱۳۹۶ - ۱۷:۰۱
کد خبر: ۵۰۲۵۶۸
حجت الاسلام بیگدلی تشریح کرد؛

مبطلات و مکروهات روزه داری

کارشناس احکام شرعی با بیان این که روزه به معنای امساک و خودداری است، مبطلات و مکروهات روزه داری را تشریح کرد.
حجت الاسلام بیگدلی

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، حجت الاسلام زین العابدین بیگدلی کارشناس مسائل شرعی و دینی امروز در برنامه بیان احکام نماز جمعه قم که در مصلای قدس برگزار شد، با اشاره به 14 خرداد، یاد و خاطره بنیانگذار کبیر انقلاب اسلامی را گرامی داشت.

وی با اشاره به احکامی درباره روزه افزود: روزه عبارت از امساک و خودداری از کارهایی است که سبب بطلان روزه می شود، اگر انسان از ده چیزی که فقها بیان کرده اند امساک کند روزه است ولو این که همه آن ها را ندانند.

استاد حوزه علمیه با اشاره به مبطلات روزه اظهار داشت: خوردن، آشامیدن، جماع، استمنا، دروغ بستن به خدا، پیامبر و ائمه طاهرین(ع)، رساندن غبار غلیظ به حلق، فرو بردن تمام سر داخل آب، باقی ماندن تعمدی بر جنابت، حیض ونفاس، اماله کردن و قی کردن عمدی مبطلات روزه به شمار می رود.

وی ادامه داد: اگر کسی بگوید مثلا نمی دانستم که قی کردن روزه را باطل می کند اما همین که امساک را انجام داده کفایت می کند، این امساک باید همراه با قصد قربت باشد یعنی انسان  از اذان صبح تا مغرب شرعی برای امثال امر الهی و تضرع در پیشگاه ربوبی باید این کار را انجام دهد.

حجت الاسلام بیگدلی با بیان این که برخی از کارها بر انسان روزه دار کراهت دارد، ابراز داشت: یکی از این کارها دوا ریختن در چشم و سرمه کشیدن است در صورتی که مزه و بوی این سرمه و دوا به حلق برسد، اگر به نحوه ای دارو استفاده شود که به باطن و داخل بدن برسد ولو این که از مجرای چشم یا بینی باشد مبطل است، خوردن و آشامیدن از راه غیر معتاد روزه را باطل می کند.

وی عنوان کرد: انجام کارهایی همانند خون دادن و حمام رفتن سبب ضعف می شود و کراهت دارد، خوشبختانه اهدای خون در ماه مبارک رمضان تعطیل نشده اما به بعد از افطار موکول شده است؛ بو کردن گیاهان معطر، نشستن در آب برای بانوان و استعمال شیاف جامد کراهت دارد اما اگر شیاف به صورت روان و اماله باشد روزه را باطل می کند.

کارشناس مسال شرعی خاطرنشان کرد: خیس کردن لباس، هر کاری که سبب خون آمدن دهان شود و مسواک کردن با چوب تر هم کراهت دارد که باید رعایت شود./1323/پ۲۰۲/ی

ارسال نظرات