۱۵ خرداد ۱۳۹۶ - ۲۲:۵۰
کد خبر: ۵۰۲۷۹۱
کارشناس مسائل خانواده:

مهم‌ترین نیاز زندگی انسان نیاز " عاطفی " است

حاتمی گفت: در تامین نیازهای انسانی تنها بعد عاطفی است که به پول نیاز ندارد، در این میان هم مهم‌ترین نیاز همان نیاز عاطفی است که با تامین این نیاز سایر نیازها نیز تامین می‌شود.
زن و خانواده

به گزارش خبرگزاری رسا به نقل از شبستان، معصومه حاتمی، کارشناس مسائل خانواده در بیست و پنجمین نمایشگاه بین المللی قرآن کریم در نشست "تحکیم بنیان خانواده با تاکید بر سبک زندگی اسلامی ایرانی" که در مصلی تهران برگزار شد با اشاره به اینکه تعریف خوشبختی از منظر هر کسی متفاوت است، اظهار داشت: در کل خوشبختی زمانی معنی می‌شود که یک فرد از داشته‌های خود راضی باشد و از این رو احساس خوشبختی می‌کند.

وی ادامه داد: یکی از تکنیک‌های خوشبختی این است که انسان یک مثلث خوشبختی برای خود ترسیم کند، اولین ضلع این مثلث "خویشتن‌داری" است، به این معنا که ما می‌توانیم در طول روز به آنچه دوست داریم برسیم، این امر می‌تواند در یک موسیقی خوب، غذای خوب یا پوشیدن لباس مورد علاقه باشد، ضلع دیگر این مثلث "دیگر نوازی" است، ما می‌توانیم با رفتارهای خود در طول روز دیگران را خوشحال کنیم، این رفتار حال فردی خود ما را هم می‌تواند خوب کند.

این کارشناس مسائل خانواده در ادامه تاکید کرد: مثلث سوم خوشبختی هم‌نوازی است، ما می‌توانیم با نوع پوشش خوب، غذای خوب و رفتارهای مناسب در خانواده یا حتی محیط کار شرایط خوبی را برای دیگران و خودمان فراهم کنیم، هم‌نوازی امری است که هر انسانی باید آن را در زندگی خود رعایت کند.

حاتمی با اشاره به تکنیک دوم خوشبختی یعنی تامین نیازها یادآور شد: انسان‌ها از زمان انعقاد نطفه تا زمان مرگ پنج نیاز اساسی را پشت سر می‌گذارند، این نیازها به ترتیب رشد جسمانی، عاطفی، عقلانی، اجتماعی و جنسی است، در تامین این نیازها تنها بعد عاطفی است که به پول نیاز ندارد، در این میان هم مهم‌ترین نیاز همان نیاز عاطفی است که با تامین این نیاز سایر نیازها نیز تامین می‌شود.

وی افزود: مهم‌ترین تفاوت زوجین خوشبخت و بدبخت همیشه در بر سر این است که زوجین خوشبخت همیشه در هنگام عصبانیت یکی از طرفین کوتاه می‌آید، اما برخی از زن و شوهرها زندگی را بازی برد و باخت می‌دانند، در این زندگی‌ها یکی نقش لیدر و یا قدرت برتر را ایفا می‌کند، از طرفی گروهی دیگر هستند که همیشه توقه دارند دیگری کاری را انجام دهد در حالی که زندگی همانند بازی فوتبال است و برای موفقیت همه باید به همه کمک کنند.

این کارشناس مسائل خانواده با اشاره به نوع گفتگوهای بین زوجین خاطرنشان کرد: برخی از زوجین بایکدیگر گفتگوهای "اعتراض‌آمیز" دارند، در واقع این افراد به جای آنکه با یکدیگر مسالمت‌آمیز حرف بزنند همیشه نسبت به رفتار هم اعتراض دارند و همین امر کار آنها را در دعوا سخت می‌کند، یک نوع دیگر گفتگو مدل "مقایسه‌ای" آن است، به این شکل که زن و شوهر زندگی و رفتار دیگران را به رخ هم می‌کشند و این کار آسیب‌های فراوانی را به بار می‌آورد.

حاتمی با بیان اینکه گفتگوی" نصیحتی" یکی دیگر از لحن‌های آسیب‌زا میان زن و شوهر است تصریح کرد: تنها گفتگوی تاثیرگذار میان زوجین گفتگوی "تاییدی" است، به این شکل که ما در رفتارهای خشن نیز باید با اشاره به رفتارهای مثبت طرف مقابل او را از اشتباهش آگاه کنیم، در واقع وقتی ما با اطرافیان با جملات تاییدی حرف می‌زنیم آنها شنوایی بیشتری خواهند داشت.

وی ابراز داشت: بزرگترین وظیفه هر انسانی تحکیم بنیان خانواده است و این امر زمانی رخ می‌دهد که بعد عاطفی خانواده فراوان باشد و اعضای خانواده از حضور در کنار هم لذت ببرند، وقتی ما ازهم عصبانی هستیم قلب ما از هم فاصله می‌گیرد و این اتفاق باعث دوری افراد از هم می‌شود، زیرا افرادی که عاشق هم هستند از حضور در کنار هم روابط عاطفی برقرار می‌‌کنند و صوت و لحنی آرام دارند.

این کارشناس مسائل خانواده در پایان گفت: ما به طور کلی برای رسیدن به خوشبختی باید به مثلث خوشبختی، رشد نیازها به خصوص نیاز عاطفی، رفع تنش‌ها و فرآیند نزدیکی قلب‌ها به هم توجه کنیم./۱۳۲۵//۱۰۲/خ

ارسال نظرات