۲۱ خرداد ۱۳۹۶ - ۱۶:۳۹
کد خبر: ۵۰۴۴۶۲
آیت الله حائری شیرازی:

اقتصاد اسلامی ناجی جامعه از ربا است

استاد حوزه علمیه قم با بیان اینکه اسلام بهترین اقتصاد را دارد که جامعه را از ربا رهایی می دهد، گفت: تحقق قوانین اسلام دنیا را برای مؤمن به بهشت مبدل می کند و او را از میله های زندان معاصی نجات می دهد.
آیت حائری شیرازی

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در تبریز، آیت الله محی الدین حائری شیرازی امروز در جلسه تفسیر قرآن کریم در مسجد امام جمعه بازار تاریخی تبریز با بیان اینکه بهشت اثر انسان است، اظهار داشت: بهشت آثار و ظهور اعمال اهل بیت(ع) و رسول خدا است و نورانیت بهشت، اثر نورانیت آنها است.

وی با بیان اینکه مؤمن در مرتبه خود می تواند در همین دنیا بالاتر از بهشت را داشته باشد، گفت: اسلام دنیا را برای انسان به بهشت مبدل می کند و او را تعالی می دهد و با قوانین خود زندانی دنیا را برای مؤمن به بهشت مبدل می کند.

استاد حوزه علمیه قم ادامه داد: در بهشت هیچ نعمتی به اندازه خشنودی خدا از بنده اش نیست، پس اگر کسی در دنیا، رضایت خدا را جلب کند، آن بهشت آخرت را از همین آلان به دست می آورد، اما چرا می گوییم: «الدنیا سجن المؤمن و راحة الکافر» مگر نباید اینجا بهشت مؤمن بشود؟

وی ابراز داشت: شما یک کرم را در نظر بگیرید که دوره کرمی و پیله اش به پایان می رسد و تبدیل به پروانه می شود، یک کرمی را هم در نظر بگیرید که روی برگ توت همان طور مشغول خوردن است، پروانه بال می زند و به دیوارها و حفاظ ها می خورد.

آیت الله حائری شیرازی افزود: آن وقت، اینجا برای آن پروانه زندان می شود، اما آن کرم دیگر که فکری جز خوردن ندارد، این تفاوت را حس نمی کند، بنده مؤمن هم که به کمال می رسد، بزرگی خدا را می بیند و در برابر عظمت پروردگار، دنیا برای او کوچک می شود و حکم زندان را پیدا می کند.

وی افزود: مؤمن هر چه قدر بزرگی خدا را بیشتر مشاهده می کرد، دنیا در نزدش حقیرتر و پست تر می شود؛ ولی فرق کرم و انسان در این است که پروانه شدن برای کرم اجباری است، جزء دگردیسی آن است، جزء برنامه تکامل خلقت است، اما مؤمن شدن را خدا برای انسان اجبار نکرده است، باید خود انسان هم بخواهد.

استاد حوزه علمیه قم با بیان اینکه مؤمن می خواهد کار حلال بکند، وام بگیرد و هر کاری می کند به مشکل برمی خورد، ابراز داشت: این گونه است که دنیا برای مؤمن زندان می شود، چرا که به هر جا می رود به نجاست گناه می خورد، برای مثال اگر اقتصاد اسلامی شد دنیا برای مؤمن بهشت می شود.

وی با بیان اینکه اسلام بهترین اقتصاد را دارد که جامعه را از ربا رهایی می دهد، خاطرنشان کرد: تحقق اقتصاد اسلامی نیازمند اصلاح پول است، تا زمانی که پول اسلام اصلاح نشود شاهد اصلاح اقتصاد اسلامی نخواهیم بود و این مسأله نیازمند ورود حوزه علمیه به مسأله اقتصاد است./854/۲۰۲/ب2

ارسال نظرات