قدم در راه خدا عزت می آورد
به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در مشهد، پانزدهمین جلسه از سلسله جلسات مهارت های تبلیغی در قرآن کریم، با حضور حجت الاسلام والمسلمین محسن قرائتی، به همت معاونت تبلیغ حوزه علمیه خراسان، در مدرسه علمیه نواب برگزار شد.
رییس ستاد اقامه نماز کشور با اشاره به آیه «الا بذکر الله تطمئن القلوب» گفت: اینکه در ابتدای ایه از «الا» استفاده شده است به این معناست که مردم آن چنان که باید به این مفهوم که آرامش واقعی با یاد خدا حاصل می شود اعتقاد ندارند، انسان های زیادی بودند که صاحب پول و مقام و قدرت بودند در همین دوران ما کسانی مانند صدام و یا شاه معدوم، ولی آرامش نداشتند، تنها کسی که در دوران معاصر می توان آرامش را حتی در زمان مرگ در او دید مرحوم امام خمینی(ره) بود که گفتند با دلی آرام و قلبی مطمئن سفر می کنم.
وی ادامه داد: خداوند در قرآن می فرماید: «ان العزه لله جمیعا» این یعنی هر آنچه که از عزت موجود است از آن خداست و با پول، مقام، رأی و مدرک عزت به دست نمی آید، تمام تلاشتان این باشد که راه خدا را بروید، خداوند در این راه به شما عزت ارزانی می دارد.
حجت الاسلام والمسلمین قرائتی در ادامه با تأکید بر اهمیت نیت در اعمال انسان گفت: شهید بهشتی به من می گفت در مسیر قم به کاشان که می روی در راه با خود خلوت داشته باش و به این فکر کن که به چه نیتی به تبلیغ می روی و نیتت را در این راه اصلاح کن، «ان الاعمال به النیات» این نیت است که دنیا را می سازد، دو برادر به نزد امام رضا (ع) از یک شهر و از یک خانه می آیند اما امام به یکی از آن ها امر می کند که نماز خود را شکسته بخواند و به دیگری می گوید که نماز را کامل ادا کند از امام دلیل این تفاوت حکم را می پرسند، امام به ایشان پاسخ می دهد یکی از شما به قصد دیدار من آمده پس نمازش شکسته است و برادر دیگر به نیت زیارت مأمون سفر کرده و سفرش حرام است و بنابراین باید نماز خود را کامل ادا کند، این کلام امام رضا (ع) اهمیت نیت را به ما نشان می دهد.
وی در ادامه خاطرنشان کرد: روی کارهایی که انجام می دهید حساب باز نکنید و فقط نگاهتان به خدا باشد، این ما هستیم که باید خودمان را با آنچه که خدا از ما انتظار دارد تطبیق بدهیم، گاهی وقت ها ما خدا را گوش به فرمان خود می خواهیم جای اینکه خود گوش به فرمان او باشیم، در قرآن بارها از کلمه «یحسبون» استفاده شده و در ایه صد و چهار سوره کهف خداوند می فرماید «یحسبون انهم یحسنون» یعنی خیال می کنند که کار خیر و درستی انجام داده اند، ما نیز در خیلی از مواقع خیال می کنیم که کار بزرگ و یا درستی انجام داده ایم در حالی که این حقیقت ماجرا نیست.
اعتبار عمل ما به اخلاص است
مفسر قرآن کریم در ادامه تصریح کرد: به نیت ها و خلوصش خیلی توجه کنید خداوند در قرآن نشانه خلوص را این گونه عنوان می کند و می فرماید«لا نرید عنکم جزاءا و شکورا» یعنی اگر منتظر جزا و تشکر هستیم نیتمان هنوز خالص نیست، برخی برای کاری که می کنند پول نمی گیرند تا دیگرا بگویند که فلانی آدم بزرگی است و از او تمجید کنند و این هم مسلما از مصادیق شرک است و باید مرافب باشیم که مشرک نشویم، همانطور که اعتبار پول به نخ پول است اعتبار عمل ما نیز به اخلاص است.
وی در پایان افزود: اخلاص به سادگی به دست نمی آید و برای کسب آن نیاز به عنایت الهی است، قرآن راه اخلاص را این گونه به ما معرفی می کند «انا اخلصناهم بخالصه ذکر الدار» یعنی این یاد قیامت است که سبب خالص شدن اعمال انسان می شود و یادمان باشد که کارها همه در دست خدا است./۲۰۲/۸۶۳/ب۱