۲۳ خرداد ۱۳۹۶ - ۱۹:۰۵
کد خبر: ۵۰۴۹۸۲
آیت‌الله فقیهی:

پاسخگویی و اقناع مردم بهترین شیوه اداره جامعه است

عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم با بیان این که مردم باید با اعتقاد با حاکم همراه شوند، گفت: حاکم باید مردم را قانع کند و جواب سؤالات مردم را بدهد.
آیت الله فقیهی

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، آیت‌الله محسن فقیهی، عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه، ظهر امروز در درس تفسیر سوره بقره که در مسجد سلماسی قم برگزار شد، اظهار داشت: خداوند انسان را به عنوان جانشین خود در زمین خلق کرده است.

وی با بیان این که در رابطه با خلیفة اللهی انسان هم ابلیس و هم ملائکه هر دو سؤال کردند، ابراز داشت: ابلیس گفت من از آتشم و انسان از خاک و من از او بالاتر هستم؛ ملائکه هم با زبان دیگری گفتند که آیا انسانی را خلق می‌کنی که در زمین فساد و خون‌ریزی می‌کند در حالی که ما تو را حمد و تسبیح می‌کنیم.

آیت‌الله فقیهی افزود: خداوند فرمود من چیزهایی را می‌دانم که شما نمی‌دانید؛ خداوند وقتی جواب داد ملائکه قانع شدند و ادامه ندادند ولی ابلیس قبول نکرد و تکبر انجام داد و از دستور خدا که بر انسان سجده کند اطاعت نکرد.

وی اظهار داشت: از این آیه معلوم می‌شود که اولاً سؤال کردن اشکالی ندارد و انسان نباید حالتی به خود بگیرد که کسی حق سؤال ندارد بلکه باید پاسخگو باشد؛ از طرف دیگر انسان حرف حق را که می‌شنود نباید تکبر بورزد.

عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه با بیان این که خلیفة اللهی انسان انتصاب از ناحیه خداوند است، اظهار داشت: خداوند هم از ملائکه و هم از انسان آزمون گرفت و انسان به خوبی اسماء را بیان کرد در حالی که ملائکه از گفتن آن عاجز بودند و سر تسلیم فرود آوردند.

وی با بیان این که علم بالاتر از عبادت است، گفت: از این آیه فهمیده می‌شود کسی که لیاقت و استعداد بالایی دارد از کسی که سابقه دارد بهتر است.

آیت‌الله فقیهی به نکاتی در آیه 30 سوره بقره اشاره و تصریح کرد: انسان به خاطر علم و فهم و درکش از ملائکه بالاتر است؛ ارزش تفکر از عبادت زیاد بالاتر است؛ انسان باید بر روی فهم و علم بیشتر از عبادت سرمایه‌گذاری کند و اگرچه که حمد و سپاس خدا خوب است ولی انسان به این خاطر خلیفة الله به شمار می رود که امتحان علمی خود را بهتر داده است.

وی با بیان این که حاکم باید مردم را قانع کند و جواب سؤالات مردم را بدهد، افزود: مردم باید با اعتقاد با حاکم همراه شوند نه با زور زیرا اگر با زور مردم با انسان همراه شوند، جایی دیگر جواب نمی‌دهد و خدا هم با آن همه قدرت خود ملائکه را قانع کرد تا این درس را به انسان بدهد.

عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه خاطرنشان کرد: اگر کارکنان اعتقاد به مدیر داشته باشند خوب کار می‌کنند ولی اگر کار از روی ترس باشد هر جا بتوانند کار را خراب می‌کنند.

وی با بیان این که خداوند در این آیه درس مدیریت می‌دهد، گفت: پدری که با توضیح و اقناع فرزند خود را به انجام کاری وا می‌دارد از پدری که در خانه با زور کارها را انجام می‌دهد مدیریت بهتری دارد و فرزند او موفق‌تر خواهد بود و به همین خاطر می‌گوییم استبداد درست نیست و حکومت با استبداد مفسده دارد./843/پ۲۰۲/ج۱

 

ارسال نظرات