۲۴ خرداد ۱۳۹۶ - ۲۳:۲۸
کد خبر: ۵۰۵۲۹۰
آیت الله علم الهدی:

انفاق از نتایج اولیه باورمندی نسبت به خداست

نماینده ولی فقیه در استان خراسان رضوی گفت: معمولا وقتی سخن از انفاق می شود، انفاق مالی به ذهن متبادر می شود در حالی که انفاق فقط منحصر در این مسأله نیست.
علم الهدی

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در مشهد، آیت الله سید احمد علم الهدی ظهر امروز در هفدهمین جلسه از سلسله جلسات تفسیر سوره مبارکه حدید که در محل مهدیه مشهد برگزار می شود، به بیان نکات آیه شریفه «آمِنُوا بِاللَّهِ وَ رَسُولِهِ وَأَنفِقُوا مِمَّا جَعَلَكُم مُّسْتَخْلَفِينَ فِيهِ ۖ فَالَّذِينَ آمَنُوا مِنكُمْ وَأَنفَقُوا لَهُمْ أَجْرٌ كَبِيرٌ» پرداخت.

نماینده ولی فقیه در استان خراسان رضوی گفت: ذات مقدس پروردگار در آیات ابتدایی سوره حدید صفات خویش را مطرح فرموده و حوزه معرفت شناسی ما را نسبت به خداوند، به خصوص در عرصه ربوبیت الهی مشخص کرده است و باید دید نتیجه این شناختی که ما با مطالعه این آیات به دست آوردیم، چیست؟

امام جمعه مشهد مقدس با بیان این که معمولا شناخت انسان نسبت به برخی مسائل تأثیری بر زندگانی اجتماعی او ندارد، خاطرنشان کرد: امیرمؤمنان(ع) در روایتی شناخت نسبت به سه مسأله را دارای اثرگذاری قطعی بر زندگی انسان می دانند و می فرمایند «رحم الله امرء علم من اين في اين والي اين» یعنی خدا رحمت کند کسی را که بداند از کجا آمده، در کجا قرار دارد و به کجا خواهد رفت.

آیت الله علم الهدی در تبیین این روایت شریف، اظهار کرد: مبدأ پیدایش ما یک قدرت حکیم، عاقل، با اراده و با هدف است که علاوه بر ایجاد انسان او را مدیریت نیز می کند، کسی که به وجود این مبدأ اعتقاد داشته باشد، این مسأله در رفتار او تأثیرگذار خواهد بود، از طرف دیگر اگر انسان نداند چه امکاناتی در اختیار دارد، هیچ آرزو و آرمانی برای او قابل هدف گذاری نیست.

وی افزود: برحسب نقشی که معرفت شناسی خدا در آیات ابتدایی سوره حدید به ما آموخته است، باید وظیفه خود را تشخیص دهیم. از آیه هفتم سوره مبارکه به بعد، خداوند به این سؤال پاسخ می دهد و در ابتدا می فرماید «آمنوا بالله و رسوله».

نماینده ولی فقیه در استان خراسان رضوی با یادآوری این نکته که ذات مقدس الهی به مؤمنان دستور داده است که ایمان بیاورند، به بیان علت این دستور پرداخت و گفت: عموم مسلمانان خدا و پیامبر(ص) را قبول دارند و یک زندگی دینی دارند و به واجبال الهی عمل می کنند اما همین مؤمنان به چند دسته تقسیم می شوند؛ گروهی از آن ها خیال می کنند که خدا و معاد وجود دارد؛ دسته دوم کسانی هستند که علم به وجود خدا دارند و وجود او را با دلیل اثبات می کنند؛ سومین دسته کسانی هستند که خدا را باور کرده اند و اسلام گروه سوم را مد نظر دارد.

آیت الله علم الهدی با بیان این که اولین اثر باورمندی نسبت به خدا و پیامبر(ص) در نظام رفتاری و زندگی انسان، انفاق کردن است، یادآور شد: معمولا وقتی سخن از انفاق می شود، انفاق مالی به ذهن متبادر می شود در حالی که انفاق فقط منحصر در این مسأله نیست و انسان می تواند از تمام امکانات خود انفاق کند.

وی خاطرنشان کرد: امام باقر(ع) فرمودند «کسی که بخل بورزد و پولش را در راه خدا خرج نکند، شرایطی پیدا می کند که عین همان پول و یا بیشترش را در موردی که خدا غضب ناک است خرج خواهد کرد.» پس پول هم می تواند برای انسان اجر اخروی به وجود آورد و هم می تواند باعث معصیت انسان شود./820/۲۰۲/ب۲

ارسال نظرات