۲۷ خرداد ۱۳۹۶ - ۱۵:۰۳
کد خبر: ۵۰۵۷۷۶
مدیر حوزه های علمیه ایلام:

نفس گوهری گرانبها در وجود همه ما انسانها است

مدیر حوزه های علمیه استان ایلام با بیان این که نفس یک گوهر گرانبها در وجود همه ما انسانها است، گفت: اگر نفس ما اصلاح شود دنیا و آخرت ما تأمین خواهد شد.
حجت الاسلام مرادبیگی

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در ایلام، حجت الاسلام وعد مرادبیگی، مدیر حوزه های علمیه استان ایلام امروز در جمع نمازگزاران در مسجد حضرت ابوالفضل(ع)، اظهار داشت: نفس یک گوهر گرانبها و ارزشمند در وجود همه ما انسانها است؛ ما هم نفس اماره داریم و هم نفس لوامه و هم نفس مطمئنه.

وی افزود: نفس اماره ما پر از تشویش و اظطراب است و همیشه تحت تأثیر عواطف و احساسات ما قرار می گیرد و در پی خواسته های شهوانی است و بر اساس این خواسته ها حرکت می کند و نفس در واقع در این مرحله لذت طلب است، خداوند متعال در این باره از زبان حضرت یوسف(ع) می فرماید؛ من نفس خویش را تبرئه نمی کنم زیرا نفس اماره من قطعا به بدی امر می کند مگر اینکه خداوند به من رحم کند.

حجت الاسلام مرادبیگی تصریح کرد: اما ما یک نفس ملامتگر نیز داریم، وقتی که در پی یک گناه هستیم این نفس مدام ما را سرزنش می کند و خداوند در قرآن به این نفس قسم یاد کرده است.

وی ادامه داد: اما نفس مطمئنه ما این مرحله ای است که انسان به حالت اطمینان می رسد و همه اظطرابات و نگرانی ها و تشویش ها متوقف می شود، دیگر خبری از وسوسه، شک، شهوت، خشم، غم و شادی در آن نیست و دیگر جدالی در آن وجود ندارد، این مرحله صلح و آرامش و سلامت است، بنابراین اگر کسی بتواند از سرزنش ها سود ببرد و خود را اسیر هوای نفس نکند به آرامش دست پیدا می کند، نه تنها دیگر خود را ملامت نمی کند بلکه در خود احساس رضایت می کند.

این مدرس حوزه یادآور شد: نفس ما گاهی بر پلکان نفس اماره بالا می رود، گاه بر پله نفس لوامه در حرکت است و گاهی به اوج نفس مطمئنه خود می رسد، اگر نفس ما اصلاح شود دنیا و آخرت ما تأمین می شود و اگر نفسمان را کنترل نکنیم و کنترل آن در دست شیطان باشد دچار خسارت می شویم.

وی تأکید کرد: اما این کنترل نفس کار بسیار دشواری است چنانکه امام صادق(ع) جهاد با نفس را بزرگترین جهاد معرفی می کنند، این جهاد با نفس در مکتبی اهمیت پیدا می کند که به وحدانیت خداوند ایمان داشته باشند و بدانند که هر لحظه چشمانی تیزبن مراقب آنهاست.

حجت الاسلام مرادبیگی در پایان گفت: در ماه مبارک رمضان هستیم، ماه خودسازی و ماه مبارزه با خواهش ها و هوس های نفسانی، ماه مبارزه با لذت های زودگذر و این ماه فرصت خوبی است که نفس خود را تحت کنترل قرار دهیم و آن را در مسیر صحیح و درست هدایت کنیم و اسیر نفس اماره نشویم، ما اگر نفس را تحت کنترل خود قرار دهیم جامعه ای پر از صلح و صفا خواهیم داشت، آمار جرم و جنایت ها هم در همین دنیا به حداقل ممکن خود خواهد رسید./۸۷۹/۲۰۲/ب2

ارسال نظرات